Valinnanvapauskokeilussa 600 raja rikkoutumassa

Kokeilualueina Jukola ja Lammi-Tuulos. Pääosa väestöstä ei ole tehnyt valintaa ja jatkaa oman terveysaseman käyttämistä kuten aiemminkin.

Hämeenlinnan valinnanvapauskokeilu etenee tasaiseen tahtiin. Helmikuussa Jukolan ja Lammi-Tuuloksen alueilla alkaneessa terveyspalveluiden valinnanvapauskokeilussa oli tehty tiistaiaamuun 14.3. mennessä yhteensä 585 valintaa. Kokeiluun kuuluvat asukkaat voivat valita lääkäri- ja hoitajapalveluiden tuottajakseen julkisen tai yksityisen palveluntuottajan. Lisäksi he voivat tarvittaessa käyttää psykiatrisen sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan palveluita.

Valintoja on tehty tasaisesti, kokeilun ensi päivinä ei ole ollut havaittavissa valintojen piikkiä. Hämeenlinnalaisten valintamäärät eivät eroa muista kokeilualueista, kokeilujen tähänastiset tulokset ovat olleet samankaltaisia Jyväskylässä ja Ylä-Savossa.

Eniten valinnan tehneitä oli Mehiläisen Oma Lääkärillesi (272 asiakasta) ja vähiten Ilveskodin terveysasemalle (1). Juho Nummenmaan oli valinnut 152 asiakasta ja Linnan Klinikan 134 asiakasta. Jukolan terveysaseman oli valinnut 13 ja Lammi-Tuuloksen terveysaseman saman verran, 13 asiakasta. Enemmistö vaihtajista on työikäisiä. Asiakkaista 43 prosenttia oli tehnyt valinnan itse valintaportaalissa ja 57 prosenttia palveluntuottajan luona.

Hämeenlinnan kaupungin valinnanvapauskokeilu jatkuu vuoden 2018 lokakuun loppuun. Kokeilulla kerätään tietoa sote-uudistuksen valinnanvapautta varten. Uudistukseen vaadittava lakiluonnos on tällä hetkellä lausuntokierroksella.

Tehdyt valinnat 14.3. kello 10

Palveluntuottaja

Määrä  / Asiakas

Ilveskodin terveysasema