Kysymysten ja vastausten aihepiirit:

Matkakortin valinta
Kausiliput ja arvoliput
Matkakortin lisälataaminen
Yleistä matkalipuista
Yleistä matkustamisesta

Matkakortin valinta 

1. Mistä Waltti-matkakortin voi ostaa? 

Ensimmäinen kortti ostetaan ja ladataan palvelupiste Kastellissa tai Waltti-verkkopalvelusta. Kastellissa voi ostaa sekä henkilökohtaisia että haltijakohtaisia matkakortteja, mutta verkkopalvelun kautta ainoastaan henkilökohtaisia matkakortteja. Verkkopalvelussa käytetään henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia tunnistautumiseen. Verkkopalvelusta ostettu matkakortti toimitetaan postitse kotiin 1-2 viikossa.  

Jos haluaa tilata matkakortin alaikäiselle lapselle, on luotava sitä varten uusi käyttäjätunnus. Voit kuitenkin käyttää samaa sähköpostiosoitetta kuin omassa tilauksessasi. Ensimmäinen verkkopalvelutunnus on aina tarkoitettu aikuisen henkilökohtaiseen käyttöön riippumatta siitä, onko aikuisella oma matkakortti. Vasta toisella verkkopalvelutunnuksella tunnistaudutaan alle 17-vuotiaan matkakorttia varten.

2. Mitä tulee tietää ensimmäistä Waltti-matkakorttia ostaessa?

Matkakorttia ostaessa tulee varautua valitsemaan

  1. Ostaako henkilökohtaisen vai haltijakohtaisen matkakortin?
  2. Ostaako kausilipun vai arvoa vai molemmat?
  3. Mille vyöhykkeelle ostaa kausilipun ja minkä valitsee arvolipulle oletusmatkaksi?
  4. Ostaako haltijakohtaisen matkakortin aikuisen vai lapsen ikäryhmään?

Lisäksi tulee varautua todistamaan henkilöllisyys. 

3. Kannattaako ostaa henkilökohtainen vai haltijakohtainen matkakortti?

Valittavana on joko henkilökohtainen tai haltijakohtainen matkakortti. Niiden käyttöominaisuudet poikkeavat toisistaan ja ne on kuvattu tässä helpottamaan valintaa:

Henkilökohtainen matkakortti

  • voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä matkakortti on ostettu
  • samalle matkakortille voi ladata kausilipun tai arvoa tai molemmat
  • arvolla voi maksaa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvien kanssamatkustajien matkan, kunhan itse matkustaa mukana
  • voi sulkea sen kadotessa. Suljettua matkarkorttia ei voi enää käyttää matkustamiseen, mutta jäljellä olevan kausilipun ajan ja jäljellä olevan arvon voi siirtää uudelle matkakortille palvelupiste Kastellissa.

Haltijakohtainen matkakortti

  • voi käyttää kuka tahansa, jolla matkakortti on
  • matkakortille voi ladata vain arvoa 
  • arvolla voi maksaa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvien matkan
  • aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla matkakortilla; lapsi voi matkustaa aikuisen haltijakohtaisella matkakortilla, mutta kortilta veloitetaan aikuisen lipunhinta
  • esim. perheen 7-16-vuotiaat lapset voivat käyttää samaa haltijakohtaista matkakorttia
  • vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä: ei voi sulkea eikä siinä olevaa arvoa voi siirtää uudelle matkakortille katoamistapauksissa. 

4. Kannattaako ostaa kertalippuja vai hankkia Waltti-matkakortti?

Waltti-matkakortilla tehdystä aikuisen arvolippumatkasta saa noin 30 % alennusta verrattuna kertalippumatkaan. Uusi Waltti-matkakortti maksaa 5 euroa. Jos tekee A-vyöhykkeen matkoja, niin viiden ensimmäisen matkan aikana matkakortti maksaa itsensä takaisin. ABC-vyöhykkeen matkoilla tarvitaan vain kolme matkaa takaisinmaksuaikaan. Arvo ei vanhene matkakortilla, joten näitä matkoja ei tarvitse tehdä heti. 

Matkakortilla maksaminen on nopeampaa kuin kertalipun ostaminen käteisellä. Käyttämällä Waltti-matkakorttia, nopeutat kaikkien bussimatkaa.  

5. Mitä tarkoittavat oletusmatka ja oletusvyöhykkeet?

Matkakorttiin alustetaan ensimmäisen oston yhteydessä käyttäjän valinnan mukaan oletusvyöhykkeet. Tällä vyöhykevälin valinnalla määritellään se matka, jota pääsääntöisesti käytetään matkustaessa arvolla, ja joka veloitetaan kortilta maksettaessa. Oletusvyöhykkeet nopeuttavat matkustamista, koska kuljettajan ei tarvitse silloin näppäillä vyöhykevalintaa rahastuslaitteelle.

Oletusvyöhykkeet eivät estä matkustajaa tekemästä Waltti-matkakortillaan muitakin matkoja. Tällöin matkustajan on kerrottava kuljettajalle ennen matkakortin viemistä rahastuslaitteelle, että aikoo tehdä oletusmatkasta poikkeavan matkan. Jos asiakkaalla esimerkiksi on oletusmatkana A-vyöhykkeen matka ja hän aikoo matkustaa C-vyöhykkeelle Tervakoskelle, hänen tulee kertoa kuljettajalle suunnitelmansa ennen matkakortin rekisteröintiä. Tällöin kuljettaja valitsee rahastuslaitteelta kolmen vyöhykkeen matkan, minkä jälkeen asiakas vie matkakortin rahastuslaitteen lukualueelle, ja matkustus onnistuu. 

Asiakkaan vastuulla on pyytää kuljettajalta vyöhykemuutoksia yksittäiselle matkalle. Jos asiakas rekisteröi liian vähän matkustusvyöhykkeitä, kuljettaja voi pyytää häneltä lisämaksua matkan jatkuessa ohi sallitun vyöhykerajan. Matka voi tällöin tulla asiakkaalle kalliimmaksi kuin maksaminen yhdessä osassa. Jos asiakas rekisteröi liikaa matkustusvyöhykkeitä, asiakkaan matkakortilta veloittuu ylimääräistä asiakkaan tekemällä tavanomaista lyhyemmällä matkalla.   

Oletusvyöhykkeet voidaan vaihtaa palvelupisteessä ja matkakortin tulee olla mukana.

6. Miten valitaan oikeat vyöhykkeet?

Tutustu vyöhykkeisiin. Hämeenlinnan karttapalvelun avulla voi esimerkiksi osoitteen avulla tutkia, mihin vyöhykkeisiin suunnitellut lähtö- ja määräpaikat kuuluvat.

Arvolipun oletusvyöhykkeet kannattaa valita sen mukaan, mikä on useimmin kuljettu matka. Tällöin suurin osa matkoista voidaan rekisteröidä rahastuslaitteella ilman erillisvalintoja. 

Valitut oletusvyöhykkeet eivät vaikuta kausituotteen vyöhykkeisiin, sillä kausituotteen vyöhykkeet valitaan aina oston yhteydessä erikseen.

Jos esimerkiksi haluat ostaa 30 päivän kausilipun ja matkustat pääosin Kanta-Hämeenlinnan alueella, valitaan kausilipun vyöhykkeeksi A. Jos kuljet satunnaisesti esimerkiksi Turengissa ja haluat ladata arvoa, valitaan arvolipun oletusvyöhykkeiksi AB.

7. Miten matkakortin asiakasryhmän voi muuttaa?

Asiakasryhmän muutokset voidaan tehdä ainoastaan palvelupiste Kastellissa. Matkakortin tulee olla asiakkaan mukana muutosta tehdessä ja asiakkaan tulee varautua todistamaan henkilöllisyytensä.

8. Missä Waltti-matkakorttia voi käyttää?

Matkakortti toimii Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen linja-autoissa A-, B- ja C-vyöhykkeillä. Matkakortti käy sekä kaupunkiliikenteen linjoilla että seutuliikenteen linjoilla. Linjat on numeroitu 1-899. Waltti-matkakortti ei käy pikavuoroissa. Poikkeuksena Pekolan Liikenne Oy:n pikavuorot, joissa Waltti-matkakorttia voi käyttää, mutta liikenteenharjoittaja voi periä erillisen pikavuorolisän. Nämä pikavuorot näkyvät Reittioppaassa 900-sarjan linjatunnuksilla.

Hämeenlinnan seudun Waltti-matkakortilla olevaa arvoa voi käyttää kaikissa Waltti-kaupungeissa ja muiden kaupunkien Waltti-matkakorttien arvoa voi käyttää Hämeenlinnan seudulla. Myös Puolustusvoimien Waltti-matkakortit ovat käytössä Hämeenlinnan seudulla. 

Takaisin sivun alkuun.

Kausiliput ja arvoliput

1. Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

Kausilipulla voi matkustaa lipun voimassaoloaikana rajattomasti. Voimassaoloaika voi olla 30, 90 tai 180 vuorokautta. 

Arvolippuun ladataan tietty summa rahaa (10-200 euroa), joka vähenee sitä mukaa kun korttia käytetään. Arvo ei vanhene.

Kausilipun ja arvolipun voi ladata samalle henkilökohtaiselle Waltti-matkakortille. Voit esimerkiksi ostaa 30 päivän kausilipun A-vyöhykkeelle ja lisäksi ladata arvoa 20 euroa siltä varalta, että matkustat A-vyöhykkeen ulkopuolelle. Arvolipulla voi maksaa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvan kanssamatkustajan matkan.

Kausilippu on tarkoitettu erityisesti paljon matkustavalle. Aikuisen 30 päivän A-vyöhykkeen kausilipun hinnalla tekee noin 22 arvolippumatkaa, AB- tai BC-vyöhykkeen kausilipun hinnalla noin 20 arvolippumatkaa ja ABC-vyöhykkeen kausilipun hinnalla noin 17 arvolippumatkaa samoilla vyöhykkeillä. Jos esimerkiksi matkustaa viitenä päivänä viikossa aamulla töihin ja iltapäivällä kotiin, tulee kausilippu jo kahden viikon jälkeen edullisemmaksi kuin arvolippu. 

Tutustu lipputuotteisiin tästä.

2. Mikä on yleiskausilippu?

Yleiskausilippu on ominaisuuksiltaan samanlainen kuin kausilippu, mutta yleiskausilippu on tarkoitettu muille kuin Hämeenlinnan, Janakkalan tai Hattulan kuntalaisille. Kuntalaisuus on todistettava lippua ostettaessa. Yleiskausilipussa ei ole erikseen hintaa lapselle ja aikuiselle.

3. Vaikuttaako matkustajan ikä lipun hintaan?

Kerta-, arvo- ja kausiliput on jaettu kahteen ikäryhmään: lapsi ja aikuinen. Lasten ikäraja on 7-16 vuotta, aikuisia ovat kaikki yli 17-vuotiaat. Lisäksi arvolipussa on ikäryhmä senioireille. Seniorialennuksen saa 70 vuotta täyttänyt henkilö. Ikä on todistettava pyydettäessä lippua ostettaessa. Yleiskausilipussa ei ole erikseen hintaa lapselle ja aikuiselle.

0-6-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi maksavan matkustajan seurassa. 7-16-vuotiaat matkustavat lastenlipulla. Yksin matkustava alle 7-vuotias maksaa normaalin lastenlipun hinnan.

Huom! Ryhmänä kulkevat 0-6-vuotiaat maksavat lastenlipun hinnan. Tutustu LiiKu!-matkaan tästä.

4. Voiko matkakortille ladata uuden kausilipun, vaikka nykyinen kausilippu on voimassa?

Voi ladata. Matkakortilla voi samanaikaisesti olla sekä voimassa oleva että käyttöä odottava kausilippu. Uusi ladattu kausilippu aktivoituu käyttöön ensimmäisestä käyttökerrasta sen jälkeen, kun edellinen kausilippu on käytetty loppuun. Uuden kausilipun voimassaoloaika ei siis aktivoidu heti seuraavana päivänä edellisen loputtua, jos lippua ei käytä. Lipun voi ladata hyvissä ajoin ennakkoon menettämättä liikennöintipäiviä kauden vaihtuessa. 

5. Miten toimitaan, jos kausilipulla haluaa matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella. Mikäli samalle matkakortille on ladattu arvoa, tulee kuljettajalle kertoa ennen matkakortin leimaamista matkustavansa arvolla sekä matkustusvyöhykkeet. Mikäli kortilla ei ole arvoa, tulee koko matka maksaa käteisellä.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee käyttöön kausilipun. Mikäli haluaa käyttää kortilta arvoa, kuljettajaa pyydetään veloittamaan oikea hinta ennen kortin leimaamista.

6. Miten toimitaan, jos arvolipulla haluaa matkustaa sille ladatun oletusvyöhykkeen ulkopuolelle tai oletusvyöhykkeitä lyhyemmän matkan?

Jos haluaa matkustaa arvolipulla ennalta ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa kuljettajalle ennen kortin rekisteröintiä. Kuljettaja valitsee halutun vyöhykkeen ja veloittaa arvolipulta matkan mukaisen hinnan. 

Jos oletusvyöhykkeiksi on valittu kahden tai kolmen vyöhykkeen pituinen matka, täytyy oletusmatkaa lyhyemmästä matkasta kertoa kuljettajalle ennen kortin rekisteröintiä. Kuljettaja valitsee halutun vyöhykkeen ja veloittaa arvolipulta matkan mukaisen hinnan. 

Matkustajan velvollisuutena on kertoa aina kuljettajalle matkustaessaan oletusvyöhykkeistä poikkeavan matkan. 

7. Minulla on A-vyöhykkeen kausilippu. Saanko matkustaa sillä B-vyöhykkeelle ja maksaa matkan osittain kausilipulla ja käteisellä?

Matkaa ei voi maksaa osissa. Mikäli matkakortille on ladattu myös arvoa, tulee koko matka A-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle maksaa arvolla. Asiasta täytyy kertoa kuljettajalle ennen lipun leimaamista, jotta kuljettaja osaa valita halutut vyöhykkeet ja veloittaa arvolipulta matkan mukaisen hinnan. Jos matkakortilla ei ole arvoa, tulee koko matka A-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle maksaa käteisellä.

Takaisin sivun alkuun.

Matkakortin lisälataaminen 

1. Missä matkakorttia voi lisäladata ja maksaako lataaminen?

Waltti-matkakorttia voi lisäladata verkossa Waltti-kaupassa, palvelupiste Kastellissa ja Hämeenlinnan seudun linja-autoissa.

Ensikertainen kausilipun ja/tai arvon lataaminen sisältyy matkakortin hintaan (5 €). 

Waltti-kaupassa lisälataaminen on maksutonta, palvelupiste Kastellissa lisälataamisen palvelumaksu on 1 € ja linja-autossa 2 €. Poikkeukset:

  • seniorimatkakortin lisälataaminen on maksutonta Kastellissa
  • Kelan 2. asteen koulumatkatukilipun lisälataaminen on maksutonta (ei toistaiseksi voi lisäladata verkkopalvelussa).

Lisätietoa muista maksuista löydät tästä.

Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston 7.12.2016 tekemän päätöksen mukaisesti matkakorttipalvelut tulivat maksullisiksi 1.1.2017 alkaen. 

2. Mitä Waltti-kaupassa voi ostaa?

Waltti-kauppa on tarkoitettu matkakorttien lisälataamiseen. Sekä henkilökohtaisia että haltijakohtaisia matkakortteja voi lisäladata. (Uuden henkilökohtaisen matkakortin voi tilata erillisestä Waltti-verkkopalvelusta.)

Matkakortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Kela-koulumatkatukilippua ei voi ostaa eikä lisäladata Waltti-kaupassa, mutta samalle matkakortille voi kuitenkin lisäladata arvoa Waltti-kaupassa. 

Verkkomaksaminen tapahtuu Paytrailin kautta ja maksamiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset. 

Lisäohjeita Waltti-kauppaan.

3. Miten Waltti-kauppa toimii?

Ohjeita Waltti-kauppaan.

Waltti-kaupassa voi asioida tunnistautumatta verkkopankkitunnuksin tai luoda halutessaan tilin verkkopankkitunnuksin.

Waltti-kaupassa ostetut liput siirtyvät asiakkaan matkakortille linja-autossa. Kun lippu on ostettu verkkopalvelusta klo 20.00 mennessä edellisenä iltana, lippu on pääsääntöisesti ladattavissa linja-auton rahastuslaitteella seuraavana aamuna. Waltti-kaupassa ilmoitetaan ristiriitaisesti kahden tunnin viiveestä valtakunnallisella vakiotekstillä, mutta valitettavasti kaikissa Hämeenlinnan seudun linja-autoissa ei vielä ole reaalikaikaista tiedon siirtoa. Waltti-kaupasta ostetut liput ovat ladattavissa rahastuslaitteella 14 kalenteripäivän ajan ostoksentekemisestä. Palvelulinja Kyläpussien rahastuslaitteille tiedon siirtymisessä voi olla muutaman päivän viive. 

Kausilippua ostaessaan asiakkaan on valittava oikea lipputyyppi ja haluamansa vyöhykkeet tarjolla olevista vaihtoehdoista. Hämeenlinnassa, Janakkalassa ja Hattulassa kirjoilla oleville henkilöille tarkoitetut kausiliput on merkitty tunnisteella ”HMLSeutu” (esim. Aikuinen 30 HMLSeutu) ja ne ovat edullisempia kuin muualla kirjoilla olevien liput, joissa ei ole merkintää ”HMLSeutu”. Viranomaisella on oikeus jälkikäteen tarkistaa valittu lipputyyppi ja laittaa matkakortti sulkulistalle, jos asiakas on ostanut vasten ohjeistusta alempihintaisen lipputuotteen kuin mihin hänellä on oikeus.

4. Miksi Waltti-kaupassa ladattu lipputuote ei näy heti matkakortilla?

Waltti-nettipalvelusta ostetut liput toimitetaan eri toimijoiden taustajärjestelmiin, josta rahastuslaitteet käyvät sovituin väliajoin ne noutamassa. Rahastuslaitteet eivät siis ole tietoliikenneyhteydessä Waltti-järjestelmään, jonka vuoksi netistä ostettujen tuotteiden aktivoitumisessa on aikaviive. Kun lipputuote on ostettu verkkopalvelusta edellisenä iltana klo 20.00 mennessä, lippu on pääsääntöisesti aktivoitavissa linja-auton rahastuslaitteella seuraavana aamuna. Waltin verkkopalvelussa ilmoitetaan kahden tunnin viiveestä, joka ei pidä Hämeenlinnan seudulla paikkaansa kaikkien liikenteenharjoittajien kohdalla. 

Lataus siirtyy matkakortille ja näkyy matkakortin tiedoissa vasta, kun matkakortti luetaan (aktivoidaan) latauksen jälkeen auton rahastuslaitteella. Waltti-kaupassa ladattu lipputuote pitää aktivoida rahastuslaitteella 14 päivän kuluessa latauksesta. Netistä ostetut liput voi tarvittaessa aktivoida matkakortille myös palvelupisteessä 30 päivän kuluessa latauksesta.

Lataukset aktivoituvat vain oman liikennealueen linja-autoissa. Esim. Lahden Waltti-matkakortille tehtyä nettilatausta ei voi aktivoida Hämeenlinnan seudun linja-autoissa.

5. Mitä tuotteita linja-autosta voi ostaa Waltti-matkakortille?

Linja-autossa voi lisäladata matkakortille samanlaisen kausilipun kuin siinä on aiemmin ollut. Jos matkakortilla ei ole ollut aiemmin kausilippua, ei kausilippua voi linja-autossa ladata lainkaan. Aiemman kausilipun matkustusvyöhykkeitä tai kauden pituutta ei voida linja-auton rahastuslaitteella muuttaa, vaan muutokset on tehtävä palvelupiste Kastellissa tai Waltti-kaupassa.

Matkakortille voi ladata linja-autossa arvoa riippumatta siitä, onko matkakortilla aiemmin ollut arvoa. Lataussumma voi olla 10-200 euroa, mutta yli 100 euron latauksia ei suositella tehtäväksi linja-autossa.

Kaikki lisälataukset on maksettava käteisellä (pankki- ja luottokortti eivät käy maksuvälineenä linja-autossa). 

Takaisin sivun alkuun.

Yleistä matkalipuista

1. Myydäänkö linja-autoissa vielä kertalippuja?

Bussista voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Pankki- ja luottokortit eivät käy maksuvälineenä. Maksuksi suositellaan tasarahaa. Kuljettajat ottavat vastaan korkeintaan 20 euron seteleitä ja sitä suurempia vain siinä tapauksessa, että heillä on riittävästi vaihtorahaa. 

2. Saako vaihto-oikeutta käyttää paluumatkaan?

Kyllä, vaihto-oikeus koskee myös paluumatkaa. Kerta- ja arvolipuissa on maksuton vaihtoaika vyöhykkeistä riippuen. Yhden ja kahden vyöhykkeen matkalla vaihtoaika on 45 minuuttia ja kolmen vyöhykkeen matkalla 60 minuuttia. Kausilipussa ei ole vaihtoaikaa, koska sillä saa matkustaa rajattomasti lipun voimassaoloaikana. 

3. Saako Matkahuollon 22 ja 44 matkan vuosilipuilla matkustaa?

Matkahuollon myymien 22 ja 44 matkan vuosilipuilla voi toistaiseksi matkustaa Hämeenlinnan seudulla. Lippua voi edelleen käyttää busseissa sen pituisilla matkoilla kuin lipussa on määritetty. Matkustajan kannattaa siirtyä käyttämään Waltin arvolippua, ja käyttää Matkahuollom vuosilippu loppuun sitä ennen sen voimassaoloaikana. Matkahuollon lippujen kelpoisuuden päättymisestä Hämeenlinnan seudun liikenteessä ilmoitetaan vähintään kaksi kuukautta ennen kelpoisuuden päättymistä.

4. Saako Riihimäen tai Valkeakosken seutulipulla matkustaa?

Janakkalalaisilla käytössä oleva Riihimäen seutulippu säilyy käytössä ja sillä voi matkustaa Janakkalassa sekä Riihimäen suunnan yhteistyökunnissa toistaiseksi.

Valkeakosken kaupunki säilyttää seutulipun valkeakoskelaisilla ja toistaiseksi sillä voi matkustaa myös Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteessä.

Takaisin sivun alkuun.

Yleistä matkustamisesta 

1. Miksi bussit eivät aina kulje aikataulujen mukaisesti?

Aikatauluvihosta ja Reittioppaasta löytyvät aikataulut ovat arvioita bussin saapumisajoista pysäkeille. Esimerkiksi liikenteen sujuvuus sekä keli vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä takia bussi ei aina kulje ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Busseilla on niin sanottuja ajantasauspysäkkejä, joiden ohi bussi ei kulje etuajassa. Ajantasauspysäkkejä ovat muun muassa lähtöpysäkit, linja-autoaseman ja rautatieaseman pysäkit. 

2. Miten pysäytän bussin?

Matkustajan tulee näyttää pysäkillä kuljettajalle pysähtymismerkki nostamalla kätensä riittävän pitkäksi ajaksi. Pimeällä havaitsemista helpottavat esimerkiksi matkakorttikotelon heijastin tai valaistu kännykän näyttö. 

Samalta pysäkiltä menee usein monia linjoja, joten kuljettajat eivät automaattisesti pysäytä bussia, jos kukaan ei anna merkkiä kyytiin tulemisesta. 

Linja-auton sisällä pysähtymismerkki annetaan painamalla merkinantonappia. Joskus on tilanne, että nappi ei toimi. Tällöin kannattaa kokeilla toista merkinantonappia ja tarvittaessa mennä kuljettajan luo kertomaan viallisista napeista. Tällaisessa tilanteessa voi myös sanoa riittävän kovalla äänellä kuljettajalle, että haluaa jäädä pois. 

3. Onko lemmikkieläinten kuljettaminen bussissa sallittua?

Bussissa voidaan kuljettaa vaarattomia lemmikkieläimiä saattajan kanssa. Lemmikkieläimistä ei peritä maksua. Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta bussiin lemmikkieläintä, mikäli auto on kovin täynnä, siellä on jo muita lemmikkieläimiä tai muut matkustajat vastustavat eläimen autoon ottamista. Poliisikoiran, näkövammaisen opaskoiran, liikuntarajoitteisen avustajakoiran tai avustajakoiraksi koulutettavan koiran saa tuoda bussiin.

4. Onko polkupyörän kuljettaminen bussissa sallittua?

Polkupyörän voi ottaa kaupunkiliikenteessä maksutta kyytiin tietyin rajoituksin. Pyörän haltijan on maksettava oma matkansa ja huolehdittava pyörästä koko matkan ajan. Samanaikaisesti linja-autossa voidaan kuljettaa enintään kahta polkupyörää. Pyöriä saa kuljettaa ainoastaan lastenvaunupaikalla (ei käytävällä). Lastenvaunut ovat aina ensisijaisia polkupyöriin nähden. Näin ollen polkupyörän kuljetus keskeytetään, jos kesken matkan tarvitaan tilaa lastenvaunuille (tai pyörätuolille). Keskeytynyttä matkaa ei korvata.

Seutuliikenteessä pyörän saa laittaa linja-auton ruumaan, jos linja-autossa sellainen on. Pyörän haltijan on maksettava oma matkansa, mutta pyörän kuljettaminen on maksutonta, jos asiakas laittaa itse pyöränsä ruumaan. Pyörän kuljettaminen maksaa kertalipun hinnan siinä tapauksessa, että kuljettaja auttaa pyörän laittamisessa. Kertalipun hinta määräytyy pyörän haltijan ikäryhmän mukaan.

5. Tilasin taksin - saanko korvausta kaupungilta tai bussiyhtiöltä?

Jos bussi ei saavu odotettuun aikaan pysäkille ja asiakas tilaa taksin, hän vastaa pääsääntöisesti itse taksimatkan kustannuksista. Jälkikäteen jokainen korvausvaatimustapaus arvioidaan erikseen sen osalta, onko syntynyt kaupungille tai liikenteenharjoittajalle korvausvelvoite vai ei. 

Takaisin sivun alkuun.

Viimeksi muokattu: 19.9.2018