Uuden matkakortin voi ostaa palvelupiste Kastellista tai Waltin verkkopalvelusta. Pelkkää matkakorttia ei voi ostaa, vaan siihen on aina samalla ladattava jokin lipputuote (kausilippu tai arvoa tai molemmat). 

Aiemmin palvelupiste Kastellista tai verkkopalvelusta ostetun matkakortin voi lisäladata verkkopalvelussa, palvelupiste Kastellissa tai linja-autossa. Lippujen hinnat ovat samat kaikissa myyntipisteissä, mutta palvelumaksuissa on eroa.

Matkakortin ostaminen palvelupiste Kastellista

Palvelupiste Kastelli
Raatihuoneenkatu 11 katutaso, Hämeenlinna
avoinna ma-pe klo 9-16

Waltti-matkakortti maksaa 5 euroa. Uuden matkakortin oston yhteydessä suojakotelon saa kaupan päälle. Erikseen ostettuna suojakotelo maksaa 2 euroa. Kastellissa myydään sekä henkilökohtaisia että haltijakohtaisia matkakortteja. Henkilöllisyys on todistettava ostettaessa henkilökohtaista matkakorttia. Matkakortin saa heti mukaan ja se on käytettävissä heti.

Palvelupiste Kastellissa voi maksaa yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla sekä käteisellä rahalla. 

Matkakortin ostaminen Waltin verkkopalvelusta

Waltti-verkkopalvelun käyttö on mahdollista seuraavien pankkien tunnuksilla: Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OmaSp, Osuuspankki, POP Pankki, S-pankki ja Säästöpankki. Verkkopalvelussa asiakkaan on luotava käyttäjätunnus ja tunnistauduttava henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. 

Verkkopalvelusta voi tilata ja ostaa henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua. Verkkopalvelusta ei siis voi ostaa useamman henkilön käyttöön tarkoitettuja haltijakohtaisia matkakortteja, vaan ainoastaan henkilökohtaisen matkakortin. Jos haluaa tilata matkakortin alaikäiselle lapselle, on luotava sitä varten uusi käyttäjätunnus. Voit kuitenkin käyttää samaa sähköpostiosoitetta kuin omassa tilauksessasi. 

Matkakortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Matkakortti ja siihen ladattu lipputuote postitetaan annettuun osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta. Matkakortti on tämän jälkeen käytettävissä heti.

Waltti-matkakortti maksaa 5 euroa. Verkkopalvelusta tilatun matkakortin mukana ei tule korttikoteloa. Asiakas voi halutessaan noutaa korttikotelon jälkikäteen palvelupiste Kastellista esittämällä tulostamansa maksukuitin tai tallentamansa näyttökuvan maksutapahtumasta.

Kausi- ja arvolipun ostaminen Waltin verkkopalvelusta

Sekä haltija- että henkilökohtaisia matkakortteja voi lisäladata verkkopalvelussa. Verkkopalvelussa lisälataamisesta ei veloiteta palvelumaksua. Kelan koulumatkatuen takia toisen asteen opiskelijoiden lippua ei voi ladata verkkopalvelussa, vaan koulumatkatukilippu on ladattava joko palvelupiste Kastellissa tai linja-autossa. Samalle matkakortille, jolla on koulumatkatukilippu, voi kuitenkin ladata arvoa myös verkkopalvelussa.

Verkkopalvelusta ostetut liput siirtyvät asiakkaan matkakortille linja-autossa. Kun lippu on ostettu verkkopalvelusta klo 20.00 mennessä edellisenä iltana, lippu on pääsääntöisesti ladattavissa linja-auton rahastuslaitteella seuraavana aamuna, vaikka Waltin verkkopalvelussa ilmoitetaan ristiriitaisesti kahden tunnin viiveestä (valtakunnallinen vakioteksti). Tämän jälkeen liput ovat ladattavissa rahastuslaitteella 14 kalenteripäivän ajan ostoksentekemisestä ja ne voi tarvittaessa aktivoida matkakortille myös palvelupisteessä 30 päivän kuluessa. Palvelulinja Kyläpussien rahastuslaitteille tiedon siirtymisessä voi olla muutaman päivän viive. 

Waltti-verkkopalvelu löytyy osoitteesta https://nettilataukset.waltti.fi. Aloitussivulta löytyy linkki ohjeisiin (pdf). 

Kausilippua ostaessaan asiakkaan on valittava oikea lipputyyppi ja haluamansa vyöhykkeet tarjolla olevista vaihtoehdoista, jotka löytyvät alasvetovalikosta (kuva alla). Verkkopalvelu tarjoaa oletuksena valtakunnallisia lipputuotteita. Hämeenlinnassa, Janakkalassa ja Hattulassa kirjoilla oleville henkilöille tarkoitetut kausiliput on merkitty tunnisteella ”HMLSeutu” (esim. Aikuinen 30 HMLSeutu kuvassa sinisellä pohjalla) ja ne ovat edullisempia kuin muualla kirjoilla olevien liput, joissa ei ole merkintää ”HMLSeutu”. Viranomaisella on oikeus jälkikäteen tarkistaa valittu lipputyyppi ja laittaa matkakortti sulkulistalle, jos asiakas on ostanut vasten ohjeistusta alempihintaisen lipputuotteen kuin mihin hänellä on oikeus.

Alasvetovalikko kausilippuvaihtoehdoista

Kausi- ja arvolipun ostaminen palvelupiste Kastellista

Palvelupiste Kastelli
Raatihuoneenkatu 11 katutaso, Hämeenlinna
avoinna ma-pe klo 9-16

Kaikkia kausi- ja arvolippuja voi lisäladata Kastellissa. Lisälataamisesta veloitetaan palvelumaksu 1 euro, joka ei kuitenkaan koske seniorimatkakortteja eikä Kelan 2.asteen opiskelijoiden koulumatkatukilippuja. Palvelupiste Kastellissa voi maksaa yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla sekä käteisellä rahalla. 

Kerta-, kausi- ja arvolipun ostaminen linja-autossa

Linja-autoissa voi ostaa kertalippuja, uuden kausilipun sekä lisää arvoa matkakortille. Maksuvälineenä käy ainoastaan käteinen raha. Asiakkaan tulee pyrkiä varaamaan tasaraha, koska kuljettajalla on vain rajallisesti vaihtorahaa. Kertalippua (1,70-6,80 €) ei pääsääntöisesti voi ostaa 50 euron tai sitä suuremmilla seteleillä. Matkakortin lisälatauksen palvelumaksu linja-autoissa on 2 euroa (ei koske Kelan 2.asteen opiskelijoiden koulumatkatukilippuja).

Kausilipun lataaminen on mahdollista vain siinä tapauksessa, että asiakkaan matkakortilla on aiemmin ollut samanlainen kausilippu. Sillä ei ole merkitystä, onko aiempi kausilippu vielä voimassa vai onko sen voimassaolo jo päättynyt. Esim. jos asiakkaalla on aiemmin ollut 30 päivän aikuisen kausilippu A-vyöhykkeelle, linja-autossa voi lisäladata täsmälleen samanlaisen lipputuotteen. Jos asiakas haluaa muuttaa voimassaoloajan pituutta tai vyöhykkeitä, hänen on ostettava uusi kausilippu verkkopalvelussa tai palvelupiste Kastellissa.

Viimeksi muokattu: 7.2.2017