Mistä Waltti-matkakortin voi ostaa? Mitä tuotteita siihen voi ladata?

Ensimmäinen kortti ostetaan ja ladataan palvelupiste Kastellissa (Raatihuoneenkatu 11, 13100 Hämeenlinna) tai Waltti-verkkopalvelussa. Lisälataamiset voi tehdä palvelupisteessä, Hämeenlinnan seudun liikenteen linja-autoissa tai verkkopalvelussa.

Samalle henkilökohtaiselle kortille voi ladata sekä kausilipun että arvolipun. Haltijakohtaiselle kortille voi ladata vain arvolipun.

Mitä tuotteita linja-autosta voi ostaa Waltti-matkakortille?

Linja-autossa voi lisäladata matkakortille samanlaisen kausilipun kuin siinä on aiemmin ollut. Jos matkakortilla ei ole ollut aiemmin kausilippua, ei kausilippua voi linja-autossa ladata lainkaan. Aiemman kausilipun matkustusvyöhykkeitä tai kauden pituutta ei voida linja-auton rahastuslaitteella muuttaa, vaan muutokset on tehtävä palvelupiste Kastellissa tai verkkopalvelussa.

Matkakortille voi ladata linja-autossa arvoa riippumatta siitä, onko matkakortilla aiemmin ollut arvoa. Lataussumma voi olla 10-200 euroa, mutta yli 100 euron latauksia ei suositella tehtäväksi linja-autossa.

Kaikki lisälataukset on maksettava käteisellä (pankki- ja luottokortti eivät käy maksuvälineenä linja-autossa). 

Maksaako lataaminen?

Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston 7.12.2016 tekemän päätöksen mukaisesti matkakorttipalvelut tulivat maksullisiksi 1.1.2017 alkaen. Ensikertainen kausilipun ja/tai arvon lataaminen sisältyy matkakortin hintaan (5 €) ja lisälataaminen on maksutonta verkkopalvelussa. Palvelupiste Kastellissa lisälataamisen palvelumaksu on 1 € ja linja-autossa 2 €. Poikkeukset:

  • seniorimatkakortin lisälataaminen on maksutonta Kastellissa
  • Kelan 2. asteen koulumatkatukilipun lisälataaminen on maksutonta (ei toistaiseksi voi lisäladata verkkopalvelussa).

Lisätietoa muista maksuista löydät tästä.

Mitä tuotteita verkkopalvelusta voi ostaa?

Waltti-verkkopalvelusta voi tilata ja ostaa henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua. 

Matkakortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Matkakortti ja siihen ladattu lipputuote postitetaan annettuun osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta.

Jos haluaa tilata matkakortin alaikäiselle lapselle, on luotava sitä varten uusi käyttäjätunnus. Voit kuitenkin käyttää samaa sähköpostiosoitetta kuin omassa tilauksessasi.

Aiemmin palvelupiste Kastellista tai verkkopalvelusta ostetun matkakortin voi myös lisäladata verkkopalvelussa. Kela-koulumatkatukilippua ei voi ostaa eikä lisäladata verkkopalvelussa. 

Verkkomaksaminen on mahdollista seuraavien pankkien tunnuksilla: Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OmaSp, Osuuspankki, POP Pankki, S-pankki ja Säästöpankki.

Miten verkkopalvelu toimii?

Waltti-verkkopalvelu löytyy osoitteesta https://nettilataukset.waltti.fi. Aloitussivulta löytyy linkki ohjeisiin (pdf).

Verkkopalvelussa asiakkaan on luotava käyttäjätunnus ja tunnistauduttava henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. Käytössä ovat seuraavien pankkien tunnistautumis- ja maksupalvelut: Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OmaSp, Osuuspankki, POP Pankki, S-pankki ja Säästöpankki.

Verkkopalvelusta ostetut liput siirtyvät asiakkaan matkakortille linja-autossa. Kun lippu on ostettu verkkopalvelusta klo 20.00 mennessä edellisenä iltana, lippu on pääsääntöisesti ladattavissa linja-auton rahastuslaitteella seuraavana aamuna, vaikka Waltin verkkopalvelussa ilmoitetaan kahden tunnin viiveestä. Tämän jälkeen liput ovat ladattavissa rahastuslaitteella 14 kalenteripäivän ajan ostoksentekemisestä. Palvelulinja Kyläpussien rahastuslaitteille tiedon siirtymisessä voi olla muutaman päivän viive. 

Verkkopalvelusta ostettu matkakortti toimitetaan postitse kotiin 1-2 viikossa. Verkkopalvelusta ei voi ostaa useamman henkilön käyttöön tarkoitettuja haltijakohtaisia matkakortteja, vaan ainoastaan henkilökohtaisen matkakortin. Sekä haltija- että henkilökohtaisia matkakortteja voi lisäladata verkkopalvelussa. Kelan koulumatkatuen takia toisen asteen opiskelijoiden lippua ei voi ladata verkkopalvelussa, vaan koulumatkatukilippu on edelleen ladattava joko palvelupiste Kastellissa tai linja-autossa.

Kausilippua ostaessaan asiakkaan on valittava oikea lipputyyppi ja haluamansa vyöhykkeet tarjolla olevista vaihtoehdoista, jotka löytyvät alasvetovalikosta. Hämeenlinnassa, Janakkalassa ja Hattulassa kirjoilla oleville henkilöille tarkoitetut kausiliput on merkitty tunnisteella ”HMLSeutu” (esim. Aikuinen 30 HMLSeutu) ja ne ovat edullisempia kuin muualla kirjoilla olevien liput, joissa ei ole merkintää ”HMLSeutu”. Viranomaisella on oikeus jälkikäteen tarkistaa valittu lipputyyppi ja laittaa matkakortti sulkulistalle, jos asiakas on ostanut vasten ohjeistusta alempihintaisen lipputuotteen kuin mihin hänellä on oikeus.

Miksi verkkopalvelusta ladattu lipputuote ei näy heti kortilla?

Waltti-nettipalvelusta ostetut liput toimitetaan eri toimijoiden taustajärjestelmiin, josta rahastuslaitteet käyvät sovituin väliajoin ne noutamassa. Rahastuslaitteet eivät siis ole tietoliikenneyhteydessä Waltti-järjestelmään, jonka vuoksi netistä ostettujen tuotteiden aktivoitumisessa on aikaviive. Kun lipputuote on ostettu verkkopalvelusta edellisenä iltana klo 20.00 mennessä, lippu on pääsääntöisesti ladattavissa linja-auton rahastuslaitteella seuraavana aamuna. Waltin verkkopalvelussa ilmoitetaan kahden tunnin viiveestä, joka ei pidä Hämeenlinnan seudulla paikkaansa.

Lataus siirtyy kortille ja näkyy kortin tiedoissa vasta, kun kortti luetaan (aktivoidaan) latauksen jälkeen auton rahastuslaitteella. Nettipalvelusta ladattu lipputuote pitää aktivoida rahastuslaitteella 14 päivän kuluessa latauksesta. Netistä ostetut liput voi tarvittaessa aktivoida matkakortille myös palvelupisteessä 30 päivän kuluessa latauksesta.

Lataukset aktivoidaan vain oman liikennealueen linja-autoissa. Esim. Lahden Waltti-kortille tehtyä nettilatausta ei voi aktivoida Hämeenlinnan seudun linja-autoissa.

Miksi bussit eivät aina kulje aikataulujen mukaisesti?

Aikatauluvihosta ja Reittioppaasta löytyvät aikataulut ovat arvioita bussin saapumisajoista pysäkeille. Esimerkiksi liikenteen sujuvuus sekä keli vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä takia bussi ei aina kulje ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Busseilla on niin sanottuja ajantasauspysäkkejä, joiden ohi bussi ei kulje etuajassa. Ajantasauspysäkkejä ovat muun muassa lähtöpysäkit, linja-autoaseman ja rautatieaseman pysäkit. 

Vaikuttaako matkustajan ikä lipun hintaan?

0-6-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi maksavan matkustajan seurassa. 7-16-vuotiaat matkustavat lastenlipulla. Yksin matkustava alle 7-vuotias maksaa normaalin lastenlipun hinnan.

Huom! Ryhmänä kulkevat 0-6-vuotiaat maksavat lastenlipun hinnan. Tutustu LiiKu!-matkaan tästä.

Kerta-, arvo- ja kausiliput on jaettu kahteen ikäryhmään: lapsi ja aikuinen. Lasten ikäraja on 7-16 vuotta, aikuisia ovat kaikki yli 17-vuotiaat. Lisäksi arvolipussa on ikäryhmä senioireille. Seniorialennuksen saa 70 vuotta täyttänyt henkilö. Ikä on todistettava pyydettäessä lippua ostettaessa. Yleiskausilipussa ei ole erikseen hintaa lapselle ja aikuiselle.

Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

Kausilipulla voi matkustaa lipun voimassaoloaikana rajattomasti. Voimassaoloaika voi olla 30, 90 tai 180 vuorokautta. 

Arvolippuun ladataan tietty summa rahaa (10-200 euroa), joka vähenee sitä mukaa kun korttia käytetään. Arvo ei vanhene.

Kausilipun ja arvolipun voi ladata samalle henkilökohtaiselle Waltti-kortille. Voit esimerkiksi ostaa 30 päivän kausilipun A-vyöhykkeelle ja lisäksi ladata arvoa 20 euroa siltä varalta, että matkustat A-vyöhykkeen ulkopuolelle. Arvolipulla voi maksaa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvan kanssamatkustajan matkan. Tutustu lipputuotteisiin tästä.

Mikä on yleiskausilippu?

Yleiskausilippu on ominaisuuksiltaan samanlainen kuin kausilippu, mutta yleiskausilippu on tarkoitettu muille kuin Hämeenlinnan, Janakkalan tai Hattulan kuntalaisille. Kuntalaisuus todistettava lippua ostettaessa. Yleiskausilipussa ei ole erikseen hintaa lapselle ja aikuiselle.

Missä Waltti-matkakorttia voi käyttää?

Kortti toimii Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen linja-autoissa A-, B- ja C-vyöhykkeillä. Kortti käy kaupunkiliikenteen linjoilla 1-20 ja seutuliikenteen linjoilla 150-850. Kortti ei käy pikavuoroissa. Waltti-kortilla olevaa arvoa voi käyttää kaikissa Walttia tukevissa kaupungeissa.

Miten osaan valita itselleni oikeat vyöhykkeet?

Tutustu vyöhykkeisiin. Matkakorttiin alustetaan ensimmäisen oston yhteydessä käyttäjän valinnan mukaan oletusvyöhykkeet. Tällä vyöhykevälin valinnalla määritellään se matka, jota pääsääntöisesti käytetään matkustaessa arvolla ja joka veloitetaan kortilta maksettaessa. 

Valitut oletusvyöhykkeet eivät vaikuta kausituotteen vyöhykkeisiin, sillä kausituotteen vyöhykkeet valitaan aina oston yhteydessä erikseen.

Jos esimerkiksi haluat ostaa 30 päivän kausilipun ja matkustat pääosin Kanta-Hämeenlinnan alueella, valitaan kausilipun vyöhykkeeksi A. Jos kuljet satunnaisesti esimerkiksi Turengissa ja haluat ladata arvoa, valitaan arvolipun oletusvyöhykkeiksi AB.

Oletusvyöhykkeet voidaan vaihtaa palvelupisteessä.

Miten toimitaan, jos kausilipulla haluaa matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella. Mikäli samalle matkakortille on ladattu arvoa, tulee kuljettajalle kertoa ennen matkakortin leimaamista matkustavansa arvolla sekä matkustusvyöhykkeet. Mikäli kortilla ei ole arvoa, tulee koko matka maksaa käteisellä.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee käyttöön kausilipun. Mikäli haluaa käyttää kortilta arvoa, kuljettajaa pyydetään veloittamaan oikea hinta ennen kortin leimaamista.

Miten toimitaan, jos arvolipulla haluaa matkustaa sille ladatun oletusvyöhykkeen ulkopuolelle tai oletusvyöhykkeitä lyhyemmän matkan?

Jos haluaa matkustaa arvolipulla ennalta ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa kuljettajalle ennen kortin rekisteröintiä. Kuljettaja valitsee halutun vyöhykkeen ja veloittaa arvolipulta matkan mukaisen hinnan. 

Jos oletusvyöhykkeiksi on valittu kahden tai kolmen vyöhykkeen pituinen matka, täytyy oletusmatkaa lyhyemmästä matkasta kertoa kuljettajalle ennen kortin rekisteröintiä. Kuljettaja valitsee halutun vyöhykkeen ja veloittaa arvolipulta matkan mukaisen hinnan. 

Matkustajan velvollisuutena on kertoa aina kuljettajalle matkustaessaan oletusvyöhykkeistä poikkeavan matkan. 

Minulla on A-vyöhykkeen kausilippu. Saanko matkustaa sillä B-vyöhykkeelle ja maksaa matkan osittain kausilipulla ja käteisellä?

Matkaa ei voi maksaa osissa. Mikäli matkakortille on ladattu myös arvoa, tulee koko matka A-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle maksaa arvolla. Asiasta täytyy kertoa kuljettajalle ennen lipun leimaamista, jotta kuljettaja osaa valita halutut vyöhykkeet ja veloittaa arvolipulta matkan mukaisen hinnan. Jos matkakortilla ei ole arvoa, tulee koko matka A-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle maksaa käteisellä.

Voivatko useat henkilöt käyttää samaa korttia?

Waltti-kortti voi olla joko henkilökohtainen tai haltijakohtainen. Kausilippu on aina henkilökohtainen. Arvolippu voi olla joko henkilö- tai haltijakohtainen.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Henkilökohtaisen matkakortin arvolla voi maksaa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluvien kanssamatkustajien matkan. Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa, kellä kortti on. 

Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla. Perheen 7-16-vuotiaat lapset voivat sen sijaan käyttää samaa haltijakohtaista korttia. Haltijakohtaisella kortilla voi matkustaa usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö yhtä aikaa. Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta kortilta veloitetaan aikuisen lipun hinta. 

Henkilökohtaisen kortin voi sulkea sen kadotessa. Suljettua korttia ei voi enää käyttää matkustamiseen, mutta käyttämättömät matkat ja arvo voidaan siirtää uudelle kortille.

Haltijakohtaisen kortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää uudelle kortille.

Myydäänkö linja-autoissa vielä kertalippuja?

Bussista voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Pankki- ja luottokortit eivät käy maksuvälineenä. Maksua varten varaa tasaraha.

Saako vaihto-oikeutta käyttää paluumatkaan?

Kyllä, vaihto-oikeus koskee myös paluumatkaa. Kerta- ja arvolipuissa on maksuton vaihtoaika vyöhykkeistä riippuen. Yhden ja kahden vyöhykkeen matkalla vaihtoaika on 45 minuuttia ja kolmen vyöhykkeen matkalla 60 minuuttia. Kausilipussa ei ole vaihtoaikaa, koska sillä saa matkustaa rajattomasti lipun voimassaoloaikana. 

Milloin entiset seutu- kaupunki- ja kuntaliput lakkautuivat? 

Matkahuollon matkakortille ladattujen kuntien tukemien kausi- ja sarjalippujen myynti loppui 25.9.2016. Lakkautuvia lipputuotteita olivat

  • 30 päivän Hämeenlinnan seutuliput (Hämeenlinna, Janakkala, Hattula)
  • 30 päivän Lammi-Lahti-lippu (Hämeenlinna)
  • 30 päivän Hämeenlinnan kaupunkiliput
  • 44 matkan Hämeenlinnan kaupunkiliput
  • 44 matkan Hattulan kuntaliput (aikuiset, lapset).

Seutu- ja kaupunkiliput toimivat voimassaoloaikansa loppuun ja enintään 31.12.2016 asti.

Kuinka kauan nykyisillä Matkahuollon 22 ja 44 matkan vuosilipuilla voi matkustaa?

Matkahuollon myymien 22 ja 44 matkan vuosilippujen käyttöön ei toistaiseksi tule muutosta Hämeenlinnan seudulla. Lippua voi edelleen käyttää busseissa sen pituisilla matkoilla kuin lipussa on määritetty. Jos matkustaja haluaa siirtyä käyttämään esim. Waltin arvolippua, kannattaa vuosilippu käyttää ensin loppuun voimassaoloaikanaan.

Saanko matkustaa Riihimäen tai Valkeakosken seutulipulla?

Janakkalalaisilla käytössä oleva Riihimäen seutulippu säilyy käytössä ja sillä voi matkustaa Janakkalassa sekä Riihimäen suunnan yhteistyökunnissa.

Valkeakosken kaupunki säilyttää seutulipun valkeakoskelaisilla ja toistaiseksi sillä voi matkustaa myös Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteessä.

Viimeksi muokattu: 25.4.2017