Alle kolmikymppiset työnhakijat käärivät hihansa piilotyöpaikkojen löytämiseksi Hämeenlinnan seudulta

Rekrytointitilaisuus Verkatehtaalla 23.1.2018. Ilmoittaudu mukaan.

Hämeenlinnan seudulla on käynnissä uudenlainen Ammattilaiset Areenalla
-työnhakukampanja, joka on suunnattu erityisesti alle 30-vuotiaille, joilla on ammattitutkinto.

Työnhakijoiden osaaminen kartoitetaan ja hakijat itse yhdessä kampanjan vetäjien kanssa kontaktoivat satoja yrityksiä muun muassa piilotyöpaikkojen löytämiseksi. Piilotyöpaikkoja ovat sellaiset työt, joihin kaivattaisiin työntekijöitä, mutta joita ei ole jostain syystä ehditty tai haluttu laittaa julkisesti hakuun.

Kova työllistymistavoite ripeällä aikataululla

– Tavoitteena on saada kampanjaan mukaan ainakin 50 osaajaa ja löytää heitä kohtaamaan saman verran yrityksiä. Oma tavoitteemme on, että työnhakijoista 20 olisi työllistynyt maaliskuun loppuun mennessä, mikä on tosi kova tavoite tässä aikataulussa,  kampanjan vetäjä Mikko Korpela Business Arena Oy:stä sanoo.

Muilla paikkakunnilla on kuitenkin jo nähty, että piilotyöpaikkoja nousee aina pikkuhiljaa esiin. Aiemmissa toteutuksissa jopa 35 prosenttia osallistujista työllistyi kampanjan aikana ja yli 90 prosenttia koki työllistymismahdollisuuksiensa parantuneen. Tässä tehdään kiihdytys ja katsotaan mitä sillä saadaan aikaan. On tosi luottavainen olo, Mikko Korpela sanoo.

Ammattilaiset Areenalla -työnhakukampanja on kuntamarkkinoinnin SM-palkittu nopean vastineen toimenpideohjelma, joka on suunnattu etenkin äkillisiin rakennemuutostilanteisiin ja aktiivisen työnhaun vauhdittamiseksi.

Työnhakijoille ja yrityksille kampanjaan osallistuminen on maksutonta ja työnhakija sitoutuu vain osallistumaan rekrytointitilaisuuteen. Hämeenlinnan seudun kampanjan toteuttavat yhteistyössä Hämeenlinnan seudun kunnat, Business Arena Oy ja Hämeen TE-toimisto.

Rekrytointitapahtuma Verkatehtaalla 23.1.2018

Kolme kuukautta kestävä työnhakukampanja huipentuu rekrytointitapahtumaan Verkatehtaalla (Paasikiventie 2) 23.1.2018 klo 12-16, jossa perinteinen rekrytointitilaisuus on käännettynä 180-astetta: tilaisuudessa yritykset ovat vieraita, jotka tutustuvat alueella vapaana olevaan työvoimaan.  

Ilmoittaudu tapahtumaan.

Työ ja osaajat eivät kohtaa

Työllisyyskampanjan kohderyhmänä ovat ensimmäistä kertaa nuoret aikuiset. Hämeenlinnan seudulla on noin 500 alle 30-vuotiasta työtöntä, joista noin kahdella kolmasosalla on ammatillinen koulutus ja yhdellä kolmasosalla korkeakoulututkinto.

Työttömyysprosentti on Hämeenlinnan seudulla kaikkiaan 13,6 %. Osaamista löytyy muun muassa metallialalta, kaupan ja logistiikan aloilta sekä muilta palvelualoilta. Myös erityisesti lastenhoidosta kiinnostuneita lähihoitajia on työnhakijoina. Hyvinvointi- ja rakennusalan työpaikkoja alueella on, mutta osaajat ja työpaikat eivät jostain syystä useinkaan kohtaa. Seudulla on kuitenkin kunnianhimoinen tavoite saada nuorisotyöttömyys nollaan.

Hämeenlinnan seudulla on aina pyritty panostamaan nuoriin, mutta kuntien välineet ovat pysyneet pitkään samoina. Nyt haluamme jotain uutta ja käänteistä. Nuorille on nyt käynnissä kaksi työllisyyshanketta, Stage ja Toimi. Nuorten yrittäjyyden edistämiseen on myös tulossa oma kampanja.

Ammattilaiset Areenalla -kokeilulla halutaan tarttua niihin nuoriin ja nuoriin aikuisiin, jotka eivät ole työllisyyshankkeiden asiakkaita, vaan menossa suoraan töihin.

Lisätietoa

Mikko Korpela, palveluvastaava, Business Arena Oy
p. 040 049 9242, mikko.korpela(at)businessarena.fi
www.ammattilaisetareenalla.fi

Asiasanat: työttömyys, nuoret
Viimeksi muokattu: 21.12.2017