Hämeenlinnalainen, ota puistot haltuun!  

Tiesitkö, että kaupungin yhteisillä, yleisessä käytössä olevilla puisto- ja viheralueilla voit järjestää maksutta omia pientapahtumia, kuten korttelikirppiksiä, synttärijuhlia, livemusiikilla höystettyjä piknikkejä tai vaikka kaveriporukan yhteisen jumppatuokion?  

Alueiden maksuton käyttö on mahdollista pienimuotoisille, yleishyödyllisille, asukaslähtöisille ja ei-kaupallisille tapahtumille sekä kokoontumisille. Kaupalliset ja/tai suuret tapahtumat kuuluvat aina kaupungin tapahtumalupamenettelyn ja usein myös lupamaksujen piiriin. 

Pieniä kokoontumisia voi toki järjestää ilman ilmoitustakin, mutta ilmoitus tulee tehdä aina, kun tietty alue halutaan varata ennakkoon tai aluetta halutaan esimerkiksi rajata pois yleisestä käytöstä tai alueelle ollaan tuomassa rakenteita kuten esimerkiksi telttoja. Ilmoitusmenettelyllä varmistetaan, että kaupunki voi varata paikan juuri hakijan käyttöön sekä hakijalle voidaan antaa turvallisuuteen tai esimerkiksi yleisen omaisuuden suojaamiseen liittyviä ohjeita – näin taataan alueiden viihtyvyys myös seuraavia käyttäjiä ajatellen.  

Kaupungin yleiset alueet ovat kaupunkilaisten yhteistä omaisuutta – käytetään, nautitaan ja pidetään niistä myös huolta yhdessä! 

Kymmenen askelta oman pientapahtuman järjestämiseen 

  1. Minkälaista tapahtumaa olet järjestämässä? Kerää kasaan aktiivinen porukka ja anna mielikuvitukselle tilaa! 
  1. Mieti sopiva paikka, ajankohta ja nimetty vastuullinen järjestäjätaho 
  1. Tee tapahtumasta ilmoitus kaupungille viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa täällä:  www.hameenlinna.fi/tapahtumaluvat  Lataa täytettävä pdf ja lähetä se osoitteeseen tapahtumaluvat@hameenlinna.fi 
  1. Tiedota tapahtumasta alueen lähinaapurustoon esim. jakamalla ilmoituksia postilaatikoihin 
  1. Kaipaatko tapahtumaasi kävijöitä? Laita viestiä viestinta@hameenlinna.fi, tägää Hämeenlinna somessa uudelleenjakoa varten @hameenlinnankaupunki ja @visithameenlinna, tee maksuton ilmoitus paikallislehtiin ja pistä viidakkorumpu soimaan Hämeenlinnan Facebook-ryhmissä! 
  1. Tapahtumia voi järjestää arkipäivisin klo 10.30 – 19 (20) välisenä aikana, lauantaisin klo 12.30 – 19 (20) ja sunnuntaisin klo 12 – 17 (18). Toiminnasta ei saa aiheutua kohtuutonta häiriötä, suosi akustista musiikkia ja muista kohtuullinen melutaso. Kunnioitetaan muiden ihmisten kotirauhaa.   
  1. Tapahtumaan on mahdollista tuoda väliaikaisia rakenteita. Varmista, että kaikki rakennelmat ovat turvallisia ja huolehdi, että ne puretaan ja viedään pois paikalta heti tapahtuman päätyttyä. Kulkureitit ja pelastustiet tulee pitää avoimina koko tapahtuman ajan. Avotulen teko ja tuliesitykset tai niihin verrattava tulen käyttö vaativat aina erillisen maanomistajan luvan. Pysäköinti tapahtuu vain niille osoitetuilla sallituilla, virallisilla pysäköintialueilla. 
  1. ”Se, minkä tuot tullessasi, viet mennessäsi” -ohjesääntöä noudattamalla varmistetaan, että alueet pysyvät siistinä myös muille käyttäjille. Puihin kiinnittäminen on aina kiellettyä. Huolehdi, että tapahtumapaikka on yhtä siisti tapahtuman päättyessä kuin sen alkaessa. 
  1. Tapahtumajärjestäjän on huolehdittava siitä, että tilaisuus järjestetään turvallisesti. Tilaisuudesta ei saa aiheutua vaaraa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Vastuu tilaisuudesta ja sen vaikutuksista on aina järjestäjällä. Toiminnan tulee noudattaa lakeja ja säädöksiä. Mikäli olet epävarma tapahtumasi luonteesta tai mahdollisesti tarvittavista luvista, ota yhteyttä Hämeenlinnan kaupungin lupapalveluihin.  
  1. Ja tärkeintä: vietä ikimuistoinen tapahtumapäivä hyvässä porukassa Hämeenlinnan ainutlaatuisen kauniista puistoista ja maisemista nauttien!