Terveyttä ja turvallisuutta tarkastuksilla – terveystarkastajan työ uimavesien valvonnassa ja ravintoloiden terveystarkastuksissa

Hämeenlinnan kaupungin viranomaispalveluiden terveystarkastajat ovat tärkeässä roolissa paitsi uimavesien valvonnassa myös ravintoloiden terveystarkastuksissa. Terveystarkastajat tarkastavat muun muassa kouluja, päiväkoteja, hoitolaitoksia, liikuntatiloja ja kauneushoitoloita. Lisäksi valvonnassa on myös uimavesien laatu ja turvallisuus, jotta kuntalaiset voivat huoletta nauttia virkistävästä vedestä.

Terveystarkastaja valvoo uimavesien laatua ja turvallisuutta

Hämeenlinnan kaupungin viranomaispalveluiden terveystarkastaja Päivi Lindénillä on takanaan kiireinen touko-kesäkuun vaihde. Kesäkuun 15. päivä käynnistyvä uimakausi täyttää terveystarkastajan kalenterin jo pari viikkoa aiemmin, sillä yleisille uimarannoille tulee tehdä tarkastukset jo ennen kauden alkua.

”Pienille ja isoille uimarannoille on omat terveydensuojelulaissa määritellyt valvonta-asetukset. Yleiset uimarannat (entiset EU-rannat) ovat vilkkaita ja niissä käy uimareita huomattava määrä. Toiset ovat taas pieniä, yleisiä uimarantoja, joille kaupunki on tehnyt terveydensuojelulain mukaisen ilmoituksen,” kertoo Lindén.

Hämeenlinnan kaupungin terveystarkastaja Päivi Lindén tekee muistiinpanoja uimarannalla.
“Isoilta, yleisiltä rannoilta otetaan näytteet aina ennen uimakauden alkua ja uimakauden aikana otetaan kolme vesinäytettä. Pieniltä rannoilta vesinäytteet otetaan kolme kertaa uimakauden aikana. Isoille uimarannoille on tehty vuosittain päivitettävä uimavesiprofiili, jossa arvioidaan uimaveteen kohdistuvat riskit. Pienille rannoille uimavesiprofiilia ei tarvitse tehdä, mutta niidenkin kohdalla arvioidaan riskit esimerkiksi jätevesijärjestelmistä tai maatalouden toiminnasta,” kertoo terveystarkastaja Päivi Lindén.

Lindénin työsarkaan kuuluu uima- ja allasvesien valvonnan lisäksi muun muassa talousveden eli kaivo- ja verkostovesien valvonta sekä siihen liittyvää neuvontaa ja toimenpidesuositusten antamista ja raportointia. Kuntalaisia kiinnostavaa tietoa verkostoveden laatua mittaavista tuloksista on katsottavissa vesi.fi -sivustolla, jossa on esillä isoimpien vesilaitosten tulokset.

Tieto uimavesien valvontatuloksista löytyy rannoilta sekä verkosta

“Valvontaprosessi lähtee liikkeelle, kun vesinäytetuloksissa ilmenee jotakin poikkeavaa, esimerkiksi toimenpiderajan ylittävät bakteeripitoisuudet tai sinilevän määrä,” kuvailee Lindèn.

“Valvonnalle määriteltyjen toimenpiderajojen ylittyessä rannoille toimitetaan tiedotteet sekä mahdolliset uiminen ei suositeltavaa tai uiminen kielletty -symbolit. Tilannetta seurataan uusintanäytteitä ottamalla ja selvittämällä ongelman aiheuttajaa. Mahdollisessa häiriötilanteessa, esimerkiksi jätevesivuodon kohdalla, tehdään riskien laajuuden arviointi eli kohdistuuko uimarannoille mahdollista haittaa,” Lindén jatkaa.

Mikäli uimarit tai uimavalvojat tekevät rannalla uimaveden laatuun liittyvän, esimerkiksi sinilevähavainnon, voi siitä ilmoittaa terveydensuojeluviranomaille ja valtakunnalliseen Järviwiki-palveluun. Hämeenlinnan Katumajärveltä löytyy Järviwikin seurantapiste, jota pidetään yllä terveysvalvonnasta.

“Valvontakäyntien ulkopuolelta saatujen sinilevähavaintojen perusteella suunnataan rannoille tarkastuskäynnille, jossa tilanne tarkistetaan aistinvaraisesti. Mahdolliset toimenpiteet perustuvat sinilevähavaintojen neliportaiseen luokitukseen. Mikäli sinilevää on runsaasti tai erittäin runsaasti, viedään uimarannoille asiasta kertova tiedote. Rantojen ilmoitustauluilta löytyy tänä kesänä myös ohjeistus sinilevän tarkistukseen ja siitä millaisia oireita sinileväaltistus voi aiheuttaa. Nämä ohjeistukset on toteutettu HAMK:in projektissa,” toteaa Lindén.

Lainsäädännön mukaiset valvontatulokset löytyvät kaupungin verkkosivuilta. Uimarannan omistajan velvollisuuksiin kuuluu tulosten vieminen uimarannalle.

“Rannoilta tulee löytyä wc ja roskis sekä ilmoitustaulu, jossa on esillä rannan omistajan ja terveysvalvonnan yhteystiedot. Käyttäjien saatavilla tulee olla myös tieto isojen, yleisten uimarantojen uimaveden laadusta. On tärkeää muistaa, että uimaveden laadun määritys perustuu neljän vuoden näytetuloksiin ja mahdolliset uintirajoitukset perustuvat aina uimaveden sen hetkiseen tilanteeseen,” Lindén kertoo.

Hämeenlinnassa viranomaisvalvonnassa on 19 uimarannan veden laatu. Valvottavista uimarannoista yleisiä uimarantoja on 7 ja pieniä yleisiä uimarantoja 12. Myös kuntalaiset voivat tehdä ehdotuksia uimarantalistaukseen lähettämällä sähköpostia kaupunkirakenteelle.

Vastuullinen käyttäytyminen tärkeää myös uimarannoilla

Terveydensuojeluviranomaiset valvovat rannoilla myös tupakointikiellon noudattamista. Kielto on voimassa isoilla, yleisillä uimarannoilla, joita Hämeenlinnassa on seitsemän.

Koirien uittaminen ei ole sallittua Hämeenlinnan kaupungin verkkosivuilla olevalle kartalle merkityillä uimarannoilla- ja paikoilla, kielto perustuu järjestyslain mukaiseen koirakuriin.

Rantojen käyttäjien oma toiminta vaikuttaa myös uimarannoilla viihtymiseen. Huolehdi siis hyvästä hygieniasta, älä mene sairaana rannalle ja uimaan. Muista myös laittaa roskat roskikseen.

OIVA-raportin hymy kertoo kuluttajalle ravintolan elintarviketurvallisuudesta

Hämeenlinnan kaupungilla tammikuun lopulla terveystarkastajana aloittaneen Suvi Martikaisen työpäivät pitävät sisällään valvontatöitä ja niihin liittyvää raportointia sekä monipuolisesti myös asiakaspalvelua ja neuvontaa yritysten ja yrittäjien suuntaan. Martikaisen valvontatyö ulottuu tarjoilukohteista ravintoloihin ja kahviloihin, koulujen keittiöihin ja päiväkoteihin sekä liikkuviin kohteisiin.

”Työhön kuuluu elintarvikehuoneistojen tarkastusten lisäksi muun muassa tupakkatuotteiden vähittäismyynnin valvontatarkastukset, ruokamyrkytysepäilyjen- ja tapausten selvittämiset, tapahtumavalvontaa esimerkiksi kesäfestareilla sekä liikkuvien kohteiden valvontaa. Lisäksi käsittelen elintarvikehuoneistoilmoituksia, ” kuvailee Martikainen.

”Työhöni kuuluvat tarkastukset nousevat valvontatietojärjestelmästä yrityksen toiminnan laajuuden ja riskiperustaisuuden perusteella muodostuvassa järjestyksessä,”hän jatkaa. ”Käyn kohteet läpi ja sijoitan tarkastuskäynnit aikatauluuni. Akuutit tilanteet hoidetaan toki ensin.”

Terveystarkastajan työhön kuuluu myös asiakasneuvontaa, joka tuo mukavaa vaihtelua työpäiviin. ”Parhaillaan autan toiminnan aloittamista suunnittelevaa elintarviketoimijaa selvittämään mitä kaikkea hänen tulee huolehtia ja tehdä ennen toiminnan aloittamista,” Martikainen kertoo.

Työ vaatii oman osaamisen jatkuvaa päivittämistä ja työtä ohjaavien lakien seurantaa, joita ovat muun muassa elintarvikelaki ja tupakkalaki sekä lääkelaki, joka koskee nikotiinituotteita. Elintarvikkeita koskevien Euroopan parlamentin sekä maa- ja metsätalousministeriön asetusten tuntemus on osa työtä.

Oivahymy auttaa kuluttajaa ja motivoi toimijaa

Oiva on elintarvikevalvonnan tarkastustietojen julkistamisjärjestelmä, joka tuo elintarvikealan yritysten valvontatulokset kuluttajien tietoon sitä mukaa, kun tarkastuksia tehdään. Oiva-tarkastusten arviointikriteerit ovat valtakunnalliset, joilla varmistetaan valvonnan yhteneväisyys.

”Ennen tarkastuskäyntiä käyn läpi kohteen aiemmat Oiva-raportit ja tiedot, katson onko kohteella nettisivuja tai sosiaalisen median kanavia, jossa tuotteita mainostetaan. Näin pystyn katsomaan ovatko tiedot oikein ilmoitettuja. Myös aiemmat Oiva-raportit tulee löytyä kohteen verkkosivuilta. Tarkastuslomake muodostetaan kohteen toimityypin ja tarkastustiheyden sekä vuosittaisten painopisterivien perusteella,” kertoo Martikainen.

Vuosittain tehtävissä tarkastuksissa käydään läpi suppeampi tarkastuslista ja kerran kolmessa vuodessa tehtävät tarkastukset ovat laajempia. Esimerkiksi ravintolan tarkastuskäyntien yhteydessä käydään läpi omavalvontasuunnitelman lisäksi muun muassa hygieniapassit ja lämpötilakirjanpito. Myös pintapuhtausnäytteiden tulosten tarkastaminen sekä yleisen puhtauden ja hygienian tarkastus kuuluu listalle. Toimijaa haastatellaan päivittäin tehtävästä toiminnasta ja tarvittaessa kierroksella otetaan myös valokuvia raportoinnin tueksi.

”Tarkastukset perustuvat toimijan omavalvontaan eli menemme tarkastamaan sen toimivuutta ja riittävyyttä sekä elintarviketurvallisuutta,” Martikainen kertoo.

Kuluttajille tieto Oiva-raportin tuloksista on nähtävillä oivahymy.fi-sivustolta. Raportin tulee olla myös esillä sellaisissa kohteissa, joihin tarkastus on tehty. ”Parhaimman hymyn eli Oivallisen saavuttaminen vaatii toimijalta lakien ja asetusten noudattamista, mitään ylimääräisiä toimenpiteitä tuloksen saavuttamiseksi ei vaadita,” toteaa Martikainen.

Hymiöitä on neljä: Oivallinen, Hyvä, Korjattavaa ja Huono. Mitä leveämpi hymy, sen paremmin elintarviketurvallisuusasiat ovat ravintolassa, jäätelökioskilla tai esimerkiksi torilta löytyvässä marjanmyyntipisteessä, johon tarkastus on tehty. Tarkastusraportin tulos määräytyy aina sen perusteella, mikä on tarkastettujen kohtien heikoin arvosana.

Aiheista lisää

Hämeenlinnan uimavedet: www.hameenlinna.fi/uimavesi
Järviwiki: www.jarviwiki.fi
Vesihuoltolaitosten tunnusluvut: www.vesi.fi
Elintarvikevalvonta: www.hameenlinna.fi/elintarvikevalvonta
Elintarvikevalvonnan tarkastustiedot: www.oivahymy.fi