Osallisuuden edellytykset
Professori Laura Lundy Belfastin yliopistosta on kehittänyt mallin, joka auttaa luomaan edellytyksiä osallisuuden toteutumiselle. Malli on luotu havainnollistamaan, miten YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen artiklan 12 mukaista lapsen oikeutta osallisuuteen, voi toteuttaa käytännössä.
Mallin mukaan osallisuuden toteutumista tukee:
- Onko lasten näkemyksiä selvitetty aktiivisesti?
- Onko tila lapsille turvallinen omien näkemystensä ilmaisemiseen?
- Onko varmistettu, että kaikki lapset voivat osallistua?
- Onko lapsilla riittävästi tietoa oman näkemyksen muodostamiseksi?
- Tietävätkö lapset, että heidän ei ole pakko osallistua?
- Onko lapsille tarjottu erilaisia (esim. piirtäminen, videot, kirjeet) mahdollisuuksia oman näkemyksen ilmaisemiseksi?
- Onko olemassa selvät prosessit, joilla lasten tuottama tieto välitetään eteenpäin?
- Tietävätkö lapset, kenelle heidän näkemyksensä viestitään?
- Onko sillä taholla, jolle lasten näkemyksiä viestitään, mahdollisuus tehdä heitä koskevia päätöksiä?
- Huomioivatko oikeat tahot lasten näkemykset?
- Onko olemassa toimintatapoja, joilla varmistetaan lasten näkemysten huomioiminen?
- Onko lapsille viestitty siitä, miksi on toimittu niin kuin on toimittu?