Koulutiedote
Kaurialan koulu
Sisällysluettelo:
- Yhteystiedot
- Aikatauluja: tapahtumia ja päivämääriä
- Opettajat ja muu henkilökunta
- Viestintä
- Tehtävänkuvauksia
- Osallisuus
- Järjestyssäännöt ja kurinpito
- Oppilashuolto ja turvallisuus
- Oppilaiden huomioitava itse
- Muita asioita koulunkäynnistä 7-9 lk
Yhteystiedot
Kaurialan koulu
Brahenkatu 14
13130 Hämeenlinna
Koulun kotisivut: http://www.hameenlinna.fi/kaurialankoulu
Instagram : #kaurialankoulu
Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@hmledu.fi
- Rehtori Aleksis Stenholm 040 524 0191
- Apulaisrehtori Markku Tuominen 040 652 9331
- Koulusihteeri Sirkku Gummerus 050 509 0856
- Opettajainhuone 050 509 0653
- Oppilaanohjaaja Kimmo Laiho 050 509 0740
- Oppilaanohjaaja Mari Pekkarinen 050 509 1015
- Terveydenhoitaja Joanna Orava (joanna.orava@omahame.fi) 050 552 9412
- Koulupsykologi
- Koulukuraattori Jenni Sten (jenni.sten@omahame.fi) 050 300 1916
- Nuorisotyöntekijä Miia Koljonen (miia.koljonen@hameenlinna.fi) 040 506 0731
- Koulukuljetukset Noora Ilomäki (noora.ilomaki@hameenlinna.fi) 050 366 2234
Aikatauluja
Lukuvuoden yleiset aikataulut ja loma-ajat koko kaupungin koulutoimessa.
Kaurialan omia aikatauluja:
- Kaurialan koulu opiskelee lukuvuoden kahdessa jaksossa
- Koulu alkaa Ke 7.8.2024
- Seiskoilla ryhmäytymistä Nuorisotila G-nurkka – oman aikataulun mukaan 12.-14.8.2024
- Ympäristöpäivä 3.9.2024
- Koulukuvaus 5.-6.9.2024
- Seiskaluokkien vanhempainilta 24.9.2024 klo 18.00
- Ysiluokkien vanhempainilta 26.11.2024 klo 18.00
- Kasiluokkien vanhempainilta 11.3.2025
- 9 lk TET A-ryhmä 28.10.-8.11.2024 ja B-ryhmä 11.11. – 22.11.2024
- 8 lk TET A-ryhmä 17.3. – 21.3.2025 ja B- ryhmä 24.3. – 28.3.2025
- Lisää tapahtumia tulee kouluvuoden mittaan. Näistä tiedotetaan erikseen
Opettajat ja muu henkilökunta
- Aalto Maria MAa, venäjän kieli
- Eskelinen Esa EEs, liikunta lv: 9a, 9b
- Hamara Eveliina EHa, kotitalous lv: 9c
- Hannelin Harri HHa, käsityö (tekninen)
- Heino Raine RHe, laaja-alainen erityisopetus, liikunta – virkavapaalla
- Helttunen Henna HHe, biologia ja maantieto
- Huhtanen Sampo SHu, musiikki (Pyry Salakarin sijainen syyslomaan asti)
- Iloranta Katja KIl, laaja-alainen erityisopetus, ranskan kieli
- Inovaara Kimmo KIn, biologia ja maantieto
- Jurvelin Minna MJu, äidinkieli ja kirjallisuus lv: 7e
- Kalliovaara-Niemi Sari SKN, englannin, ruotsin ja saksan kieli lv: 9d
- Kautto Lea LKa, äidinkieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito lv: 9c
- Kiipula Ari AKi, historia ja yhteiskuntaoppi lv: 8d
- Kolamo Mika MKo, matematiikka ja fysiikka lv: 8c
- Laiho Kimmo KLa, oppilaanohjaus, Kvääp., OHR-koordinaattori
- Laurila Mervi MLa, matematiikka ja fysiikka lv:7g
- Lehtola Ari ALe, matematiikka, kemia ja oppilasagentit lv:8a
- Leskinen Marika MLe, käsityö (tekstiili) ja maantieto
- Martikka Saara SMa, äidinkieli ja kirjallisuus, tukioppilastoiminta lv: 8b
- Myöhänen Mikko MMy, kuvataide lv: 9e
- Ojanen Jorma JOj, fysiikka ja kemia lv: 7c
- Pakkanen Kaisa KPa, erityisluokanopettaja lv: i-a7, i-a8, i-a9
- Papunen Riitta RPa, biologia ja maantieto
- Papunen Seppo SPa, laaja-alainen erityisopetus (Raine Heinon sijainen)
lv: 7a syyslomaan asti - Pekkarinen Mari, oppilaanohjaus
- Puolimatka Dani DPu, ortodoksiuskonto
- Pykäläinen Linda LPy, matematiikka ja kemia lv: 7b
- Reinikainen Virpi VRe, englannin ja ruotsin kieli lv: 7f
- Routamo Sanna SRo, erityisluokanopettaja lv: i-c7, i-c8, i-c9
- Ruotsalainen Wille WRu, historia, yhteiskuntaoppi ja uskonto lv: 9f
- Saarinen Timo TSaa, matematiikka lv: 8e
- Salakari Pyry PSa, musiikki lv: 7a – virkavapaalla syyslomaan asti
- Salminen Kaapo KSa, kuvataide, resurssiopetus ja oppilaskunta
- Saros Elisa ESa, liikunta lv: 9a, 9b
- Sirkesalo Arja ASi, äidinkieli ja kirjallisuus, S2-opetus lv: 7d
- Stenholm Aleksis ASt, rehtori
- Sääksjärvi Pauliina PSä, terveystieto
- Tarhala Riikka RTa, ruotsin kieli
- Tattari Soile STa, englannin ja ruotsin kieli
- Tohni Johanna JTo, englannin ja ruotsin kieli
- Tuomilehto Sari STu, kotitalous
- Tuominen Markku MTu, apulaisrehtori, uskonto, et, historia ja yhteiskuntaoppi
- Turunen-Tzellu Riitta RTT, ruotsin ja saksan kieli
- Wihersaari Kaija KWi, erityisluokanopettaja lv: 9j
- Överlund Kaisa KÖv, erityisluokanopettaja lv: i-b7, i-b8, i-b9
- Muu henkilökunta:
- Gummerus Sirkku, koulusihteeri
- Koljonen Miia, nuorisotyöntekijä
- Lehtonen Tarja, kouluohjaaja
- Manninen Nina, kouluohjaaja
- Nurmio Joe, jopo-ohjaaja
- Orava Joanna, kouluterveydenhoitaja
- Rosendahl Heidi, kouluohjaaja
- Rönn Heidi, kouluohjaaja
- Simola Viivi, kouluohjaaja
- Sten Jenni, koulukuraattori
- Viitala Niina, kouluohjaaja
Viestintä ja yhteydet kouluun
Koulun viestintä huoltajille ja oppilaille tapahtuu ensisijaisesti Wilma-järjestelmän kautta. Muita mahdollisia viestinnän muotoja ovat puhelut, monisteet, tekstiviestit ja sähköposti. Koulun henkilöstö ei viesti kouluasioissa muita kanavia pitkin. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: etunimi.sukunimi@hmledu.fi
Henkilöstö lukee ja vastailee viesteihin pääasiassa virka-aikana (ma-pe klo 8.00-16.00).
Koululta löytyy instagram-tili (#kaurialankoulu). Tilin tarkoitus on tuottaa positiivista viestintää pienistä kivoista asioista, joita koululla tapahtuu. Koulu ei käy keskustelua Instagramissa. Tilin päivittämisestä huolehtivat nimetyt opettajat.
Koulun henkilöstö ei ole mukana oppilaiden keskinäisissä someryhmissä (esim. Whatsapp) eikä vastaa niissä tapahtuvasta viestinnästä.
Tehtävänkuvauksia
LUOKANVALVOJA
- vastaa poissaolojen seurannasta
- pitää yhteyttä huoltajiin oppilaan koulunkäyntiin liittyvissä asioissa
- huolehtii oppimissuunnitelmien laatimisesta ja seurannasta yhdessä huoltajan kanssa
- vastaa kiusaamisasioiden selvittelystä valvontaluokassaan ja vie asian tarvittaessa eteenpäin esim. oppilashuoltoryhmälle/ luokka-astetiimille tai rehtorille
- konsultoi tarvittaessa esim. psykologia tai koulukuraattoria.
- on tietoinen luokkansa oppilaiden opiskelusta ja oppimisvaikeuksista
- ilmoittaa luokkansa kehityskeskusteluista huoltajille lukuvuoden aikana
- kun kysymistä tai keskustelun tarvetta tulee, ota yhteyttä luokanvalvojaan, ensisijaisesti Wilman kautta
OPO eli opinnonohjaaja
- auttaa ja opastaa oppilasta sekä hänen huoltajiaan koulunkäyntiin liittyvissä ohjauksellisissa asioissa
- oppilaanohjauksen avulla oppilas saa yhteiskunnan ja työelämän sekä ammatinvalinnan ja jatko-opintojen kannalta tarpeellisia valmiuksia
- pitää ohjauksen luokkatunnit, esittelee valinnaisaineet ja ohjaa henkilökohtaisesti erityisesti päättöluokkalaisia jatko-opintoihin
- ohjaa ja avustaa 9. luokkalaisten kevään yhteishaun tekemisessä
- yhteishaku tehdään www.opintopolku.fi palvelussa huoltajan kanssa kotona
Lukuvuonna 2023-2024 yhteishaun tulokset Kaurialan koulun osalta olivat hyvät: 80% koko ikäluokasta pääsi kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseensa ja koko ikäluokasta 54 % meni lukioon
1. Hakutoiveeseen 70%
2. Hakutoiveeseen 10%
3. Hakutoiveeseen 8%
4. Hakutoiveeseen 3%
5-7. Hakutoiveeseen 2%
KOULUKURAATTORI
- on koulun sosiaalityöntekijä, jonka tehtävänä on tukea ja auttaa nuorta sekä hänen perhettään erilaisissa koulunkäyntiin tai elämän eri käänteisiin liittyvissä vaikeuksissa
- on mukana oppilashuoltotyössä, kun oppilas tarvitsee tukea esim. käyttäytymisen, sosiaalisten suhteiden, perhetilanteen, tunne-elämän vaikeuksien tai akuuttien kriisin kanssa
- kuraattorin vastaanottotila löytyy C-osan hallintokäytävältä
Kuraattorin apukeinoja ovat mm:
- nuoren tukikäynnit
- perhetapaamiset
- yhteisneuvottelut kodin ja koulun välillä
- yhteistyö eri tahojen kanssa
- ryhmätapaamiset
- luokkakohtainen työ
Koulukuraattorina toimii Jenni Sten
KOULUPSYKOLOGI
- koulupsykologi on koulussa oppilaita varten, kouluyhteisön ja oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseksi
- koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos haluaa pohtia oppilaan tilannetta tai oppimisessa ja hyvinvoinnissa muutoin on pulmaa
- koulupsykologi tekee tarvittaessa yhteistyötä kouluterveydenhoitajan, koulukuraattorin, opettajien, sosiaalitoimen, erikoissairaanhoidon tai muiden tahojen kanssa, jos oppilaan huoltajan kanssa on näin sovittu
- oppilaiden näkökulmasta koulupsykologin asiakkuus voi liittyä joko yksilökäynteihin tai oppimiseen liittyvien selvittelyihin tai koulupsykologin tutkimusten toteuttamiseen
- oppilas, huoltaja tai opettaja voi pyytää koulupsykologia mukaan osallistumaan yksilölliseen oppilashuoltoryhmään
- yksilökäyntien määrä on rajattu (2 tilannearviokäyntiä + 3 työskentelykäyntiä lukuvuoden aikana), jos tämä käyntimäärä ei näyttäydy riittävänä, koulupsykologi auttaa oppilasta tarvittaessa ohjautumaan muihin palveluihin
Koulupsykologina toimii Johanna Eirola: ”Olen koululla paikalla pääsääntöisesti maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Parhaiten minut tavoittaa Wilman kautta mutta myös puhelimitse soittamalla tai tekstarilla (puh. 045 787 080 50) tai sähköpostitse (johanna.eirola@omahame.fi). Koulun väen lisäksi myös oppilaat ja huoltajat voivat olla minuun suoraan yhteydessä.”
KOULUTERVEYDENHOITAJA
- seuraa oppilaiden terveydentilaa ja antaa ensiavun tapaturman sattuessa
- tarkistaa oppilaan vuosittain ja antaa tarvittavat rokotukset
- äkillisten sairauksien tutkiminen ja hoito sekä koulutyön ulkopuolella sattuneen tapaturman aiheuttamat vammat eivät kuulu kouluterveydenhuollon piiriin
- koululääkärin tavoittaa kouluterveydenhoitajan välityksellä
- terveydenhoitajan tavoittaa koululta päivittäin, avoin vastaanotto ilmoitetaan oppilaille terveydenhoitajan ovella (pois lukien erilaiset poikkeukset, kuten lääkäripäivät)
Kouluterveydenhoitajana toimii Joanna Orava (häneen saa yhteyden myös Wilma-viestillä)
NUORISOTYÖNTEKIJÄ
- toimii yhteistyössä koulukuraattorin, opettajien ja rehtorin kanssa
- on mukana niin oppilaan kouluarjessa kuin vapaa-aikanakin
- koulun ulkopuolella hänet tavoittaa kaupungin nuorisotiloilta tai nuorisotoimistolta, viestillä tai soittamalla
Mitä nuorisotyöntekijä tekee koululla?
- erilaiset ryhmäytysprojektit, teematunnit luokittain
- JOPO
- Seiskapäivät ja muut Askelmat
- 8. luokkien V-päivä
- mukana oppilashuoltotyöryhmässä
- yksilölliset oppilastapaamiset/keskustelut
- yhteistyö oppilaskunnan hallituksen kanssa
- yhteistyö eri tahojen kanssa
Nuorisotyöntekijänä toimii Miia Koljonen (puh: 040 506 0731)
OSALLISUUS
Osallisuus tarkoittaa kouluyhteisön eri ryhmien (oppilaat, henkilöstö, huoltajat) näkökulmien huomioimista ja kuuntelua koulutyön arjessa ja toiminnan kehittämisessä. Osallisuuden kokemuksella on iso arvo hyvän kouluarjen vaalimisessa. Osallisuus ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä, lisää hyvinvointia ja parantaa koulutyön tuloksellisuutta. Kaurialan koulussa osallisuutta kehitetään jatkuvasti jo olemassa olevia rakenteita hyödyntäen ja uusia luoden.
OPPILASKUNTA
Oppilaskunnan tehtävänä on toimia oppilaiden etujärjestönä koulun kehittämisessä työ- ja opiskeluympäristönä. Oppilaskunnalla on oma vuosittain valittava hallitus ja edustajistoon kuuluvat luokkien luottamusoppilaat. Oppilaskunnan hallitus ja koulun hallinto tapaavat säännöllisesti.
TUKIOPPILASTOIMINTA
Tukioppilaat eli tukarit ovat yksi koulun Me-hengen luojista. Tukioppilaan tulee toimia yhteisöllisyyttä vaalien, kaikkia kannustaen ja positiivista, raikasta palauteta vertaisilleen jakamalla. Tukioppilaan puoleen pitää aina pystyä kääntymään matalan kynnyksen periaatteella. Tukioppilaat ovat mukana koulun erilaisissa tapahtumissa niiden suunnittelijoina ja järjestelijöinä. Näkyvämmin tukioppilaat toimivat 7-luokkalaisten ”tukena ja turvana” heidän ensimmäisenä kouluvuotenaan yläkoulussa. Tukioppilaat ovat osana valinnaisia opintojaan käyneet tukioppilaskurssin, jossa tukaritaitoja on harjoiteltu.
OPPILASAGENTIT
Oppilasagentti-toimintamallilla ohjataan koulun oppilaiden teknologiaosaamista koko koulun TVT-käytön hyväksi. Toiminnassa näkyy mainiosti oppilaiden oma vertaistuki ja osallistava toimintamalli sekä lisäresurssi opettajien tueksi opetusteknologiaa hyödynnettäessä. Oppilasagentit ohjaavat, opastavat ja kouluttavat tieto- ja viestintätekniikan käytössä oppilaita ja opettajia.
Oppilasagentit vastaavat mm. uusiin opetusteknologioihin tutustumisesta ensimmäisenä ja niiden käytön opastamisesta. Agentit vastaavat AV-tekniikan kokoamisesta sekä käyttämisestä koulun juhlissa ja muissa tilaisuuksissa.
VANHEMPAINYHDISTYS
Vanhempainyhdistyksen tavoitteena on tukea nuorten koulutyötä, opettajien kasvatus- ja opetustyötä, edistää kotien ja koulun yhteistoimintaa sekä olla mukana kuntatasolla koulua koskevista asioista päätettäessä.
PIENRYHMÄTOIMINTA RYHMIS
Kaurialan koulussa on toteutettu ja toteutetaan myös edelleen nuorille kohdennettua pienryhmätoimintaa Ryhmiksessä. Ryhmiksessä nuoret voivat keskustella keskenään vertaistensa sekä ohjaajien kanssa nuorille itselleen tärkeistä asioista. Ryhmis on käynnistetty koulussamme vastaamaan mm. nuorten terveyskyselystä esiin nousseisiin tarpeisiin.
Ryhmiksen yhtenä kantavana teemana on antaa osallistujille kohdennettua henkilökohtaista ohjausta, tunnetta osallisuudesta ja yhteenkuuluvuudesta, käytännössä esimerkiksi mahdollisuuden löytää uusia kavereita ja harrastuksia.
Ryhmiksessä on kolme ohjaajaa: koulukuraattori, nuorisotyöntekijä ja opinto-ohjaaja. Ryhmän maksimikoko on noin 10 nuorta. Tapaamisia ryhmällä on sovituin ajoin – alussa tiiviimmin ja lopussa hieman väljemmin. Nuoret ovat valikoituneet ryhmään ajankohtaisen teeman mukaan – haluavat uusia kavereita tai vaikkapa harrastuksia yksinäisyyden vähentämiseksi.
Ryhmikselle on suunniteltu 10 -15 tapaamiskertaa painottuen kevätlukukaudelle. Edellisissä ryhmissä olemme tutustuneet mm. keilaamiseen, leipomiseen, kokkaamiseen, musiikin tekemiseen, osallisuuden ja vaikuttamisen erilaisiin tapoihin, peliharrastustoimintaan, tapakasvatukseen ruokaillen paikallisessa ruokaravintolassa ja tietenkin näin myös erilaisiin oppimisympäristöihin. Ryhmistoiminta on oppilaalle maksutonta ja tapahtuu pääosin työjärjestyksen ulkopuolisella ajalla.
Mikäli nuori on kiinnostunut ryhmämme toiminnasta, ottakaa yhteyttä suoraan opo Kimmoon, koulukuraattori Jenniin tai nuorisotyöntekijä Miiaan.
Järjestyssäännöt, kurinpito, velvollisuudet
KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
Perusopetuslaki §35: oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Perusopetuslaki §36: oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta. Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilanteessa työskentelevän henkilön turvallisuus vaarantuu oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen takia.
Rehtorilla ja koulun opettajalla on yhdessä tai erikseen oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta 29 §:n 2 momentissa tarkoitettu kielletty esine tai aine, jolla opiskelija häiritsee opetusta tai oppimista.
Ohjaavana toimenpiteenä ennen jälki-istuntoa käytetään:
1) luokanvalvojan puhuttelua
2) KaKe-tiimin pitämää kasvatuskeskustelua
3) palaveria, johon kutsutaan huoltajat ja tarpeen mukaan muuta koulun henkilökuntaa mukaan. Törkeäksi tulkitusta rikkomuksesta voidaan antaa jälki-istuntoa ilman puhuttelua tai kasvatuskeskustelua.
KOULUMATKAT JA KOULUPÄIVÄN AIKAISET SIIRTYMÄT
1. Noudatan liikennesääntöjä ja huomioin muut kulkijat.
KÄYTTÄYTYMINEN
2. Käytän asiallista ja kohteliasta kieltä kaikkia kohtaan ja käyttäydyn asiallisesti kaikissa koulun tilaisuuksissa ja tiloissa. Noudatan opettajien ja henkilökunnan antamia ohjeita.
3. Muistan, että kaikilla koulussa työskentelevillä on oikeus itsensä ja omaisuutensa koskemattomuuteen. En kiusaa ketään.
KOULUTYÖSKENTELY
4. Tulen oppitunneille ajoissa työvälineet mukana ja tehtävät tehtyinä. Kahdeksasta myöhästymisestä luokanvalvojan puhuttelu. Jos myöhästelyt jatkuvat, seuraa 1 tunnin jälki-istunto. Lisäksi luokanvalvoja puhuttelee oppilasta toistuvista unohduksista ja huolta herättävistä tuntimerkinnöistä.
5. Annan työrauhan kaikille, myös itselleni.
6. En käytä kännykkää yms. oppitunnilla, ruokailussa ja muissa koulun tilaisuuksissa ilman opettajan lupaa. Tunnin alussa oppilaalle tarjotaan mahdollisuus laittaa puhelin äänettömänä luokassa olevaan laatikkoon tai reppuun oman harkinnan mukaisesti. Jos oppilas käyttää puhelinta luvatta oppitunnin aikana, opettajalla on oikeus ottaa puhelin haltuunsa päivän jäljellä olevien oppituntien ajaksi. Tästä opettaja kirjaa tuntimerkintöihin keltaisen huomautusmerkinnän.
7. En käytä oppitunneilla tai ruokaillessa tai muissa koulun tilaisuuksissa päähinettä tai muita ulkovaatteita, vaan jätän ne niille varatuille paikoille.
8. En menettele vilpillisesti koetilanteessa tai koulutehtävien suorittamisessa.
9. En kuvaa, taltioi tai levitä sähköistä materiaalia ilman erillistä lupaa.
KOULUN ALUE
10. Vietän välitunnit koulun välituntialueella. Luvattomasta koulualueelta poistumisesta menee tieto luokanvalvojalle ja siitä seuraa KaKe-tiimin kasvatuskeskustelu.
11. En roskaa ja kunnioitan yhteistä ja yksityistä omaisuutta: muistan, että minun on itse korvattava, jos tärvelen koulun irtaimistoa tai koulurakennuksia.
12. Säilytän polkupyörääni, mopoani, mopoautoani tai muita vastaavia niille varatuilla paikoilla enkä aja niillä koulupäivän aikana koulun pihassa. Kouluun tullessani ja poistuessani käytän sovittuja reittejä. Pelastustie tulee pitää vapaana kaikista liikennevälineistä.
13. Tupakkatuotteiden, päihteiden ja huumausaineiden hallussapito ja käyttö on kielletty.
KASVATUSKESKUSTELU
Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen. Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella.
Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi. Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kaurialan koulussa kasvatuskeskustelun pitää kaksi opettajaa yhdessä. Kasvatuskeskustelu kirjataan ja siitä ilmoitetaan oppilaan huoltajille.
JÄLKI-ISTUNNOT
Koulun opettaja tai rehtori voi määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi oppilaan, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti. Ennen oppilaan määräämistä jälki-istuntoon, on yksilöitävä toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti, kuultava oppilasta ja hankittava muu tarpeellinen selvitys.
Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä, harjoituksia ja tehtäviä, joiden tulee olla kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan. Jälki-istunto voi koostua myös eri toimien yhdistelmästä
Jälki-istunnot tulee suorittaa välittömästi, viikon sisällä rangaistuksen antaneen opettajan ohjeen mukaisesti. Jälki-istunnosta tulee tieto huoltajalle.
RÄSTIKOKEET
Rästiin jäänyt koe tulee suorittaa mahdollisimman pian varsinaisen kokeen jälkeen. Oppilas sopii kokeen pitäjän kanssa rästikokeen ajankohdan. Jos oppilas ilman painavaa perustetta jättää saapumatta rästikokeeseen, tulee kokeesta hylätty arvosana.
POISSAOLOT
Perusopetuslain mukaan perusopetus on lähiopetusta. Päävastuu oppilaan koulussa käymisestä on huoltajalla. Koulunkäynnin sujumisen edellytyksenä on säännöllinen koulunkäynti. Koulun tukikeinot edellyttävät läsnäoloa ja toteutuvat lähiopetuksessa.
Poissaoloihin luvan myöntävät joko luokanvalvoja tai rehtori. Lyhyisiin poissaoloihin luvan myöntää luokanvalvoja, yli viisi päivää kestäviin poissaoloihin koulun rehtori. Hakemus poissaoloihin löytyy Wilmasta. Oppilas sopii etukäteen opettajien kanssa poissaoloajan kokeet ja tehtävät.
Kaurialan koulussa noudatetaan poissaolojen seurantaan ja puuttumiseen liittyen Hämeenlinnan kaupungin yhteistä mallia.
Oppilaan poissaolot merkitään Wilmaan. Huoltajan tulee selvittää oppilaan poissaolot luokanvalvojalle. Ilman selvitystä jääneet poissaolot merkitään luvattomiksi.
OPPIKIRJAT JA MUU OPPILAALLE JAETTAVA MATERIAALI
Oppilaalle jaettava materiaali esim. oppikirjat on suunniteltu pidempiaikaiseen oppilaskäyttöön. Pidä oppikirjoista ja muusta sinulle annetusta materiaalista hyvää huolta. Olet korvausvelvollinen, mikäli oppimateriaali tuhoutuu käytössäsi käyttökelvottomaksi. Esim. kastuu huolimattoman käsittelyn seurauksena.
KÄNNYKKÄLIIKE
Kaurialan koulussa otettiin käyttöön ryhdikäs kännykkäliike keväällä 2023. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että oppituntien aikana emme tarvitse omaa kännykkää – hienoa, eikö totta! Mikäli jostain syystä kannat kouluun mukanasi omaa kännykkää, se pitää olla äänettömänä ja pois näkyvistä. Esim. taskussa tai repussa. Muista myös:
- ruokalassa emme käytä kännykkää.
- tärkeät puhelut tai tekstiviestit saa hoitaa, jos on kysynyt opettajalta luvan alkutunnista ja opettaja on antanut luvan. Tärkeitä puheluita ovat esim. mahdolliset kyytiasiat esim. lääkäriin lähdettäessä tai muu huoltajan tärkeä ilmoitus.
Mikäli kännykän käytössä ilmenee opetusta häiritsevää toimintaa, niin kännykkä luovutetaan opettajalle loppupäivän ajaksi. Kännykän saat takaisin viimeisen oppitunnun päätteeksi.
ULKOKENGÄTÖN KOULU
Kaurialan koulu on kengätön koulu, joten koulun sisällä emme liiku ulkokengät jalassa. Ulkokengät säilytetään koulupäivän ajan kulkueteisissä sijaitsevissa kenkätelineissä TAI omassa lukollisessa lokerossa.
Suosittelemme sisäkenkien käyttöä, mutta niillä ei kuitenkaan voi viettää aikaa pihalla. Kengättömässä koulussamme yhteiset tilat pysyvät siistimpinä ja tunnelma on viihtyisämpi. Kengättömässä ympäristössä oppilaat voivat oleskella lattiatasolla, niin koululuokissa kuin käytävilläkin. Opiskelu on mieluisampaa, kun mahdollisesti ulkona kastuneet tai kostuneet kengät voi ottaa pois jalasta koulupäivän ajaksi.
LUOKKARETKET JA OPINTOKÄYNNIT
Yläkoulun aikana voidaan tehdä pienimuotoisia ja lyhyitä luokkaretkiä (1-3vrk.). Eri oppiaineissa tehdään lukuvuoden aikana opintokäyntejä museoihin, taidenäyttelyihin, työpaikoille jne. Retket ovat osa koulun toimintaa ja retkien ajan oppilas on velvollinen noudattamaan koulun järjestyssääntöjä ja ohjeita. Ja itsenäisesti liikuttaessa noudatetaan yleisiä tieliikennelain määräyksiä – eli liikutaan liikennesääntöjen mukaan.
Oppilashuolto
OPPILASHUOLTOTYÖSTÄ YLEISESTI
Koulu on yksi tärkeä osa nuoren elämää. Koulunkäynnin onnistumista ja oppilaiden kehittymistä yhteiskunnan jäseninä tukee koulumme oppilashuoltotyö yhteistyössä kodin kanssa. Oppilashuoltotyö on osa päivittäistä koulutyötä. Oppilashuoltotyö pyrkii sekä ennaltaehkäisemään että myös ratkaisemaan oppilaan koulunkäynnin ongelmatilanteita koululla käytettävissä olevin mahdollisuuksin. Oppilashuoltotyötä koordinoivat rehtori ja apulaisrehtori, oppilashuollon koordinaattori apunaan erityisopettajat, opinto-ohjaajat, koulupsykologi, koulukuraattori, koulumme lääkäri ja terveydenhoitaja. Oppilashuoltotyö on luottamuksellista.
YKSILÖLLINEN OPPILASHUOLTO
Yksilöllinen oppilashuoltotyö kohdistuu yksittäiseen oppilaaseen. Oppilashuollollisissa asioissa oppilaan luokanvalvoja on aina ensisijainen henkilö oppilaan asioiden hoitamisessa. Oppilashuoltotyön tavoitteena on kartoittaa, ennaltaehkäistä ja auttaa selvittämään ongelmia, jotka aiheuttavat esteitä oppilaan säännölliselle koulunkäynnille ja menestymiselle koulutyössä. Oppilashuolto toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Asian vireille laittaja voi olla koulun henkilökunnan edustaja, oppilas itse tai huoltaja. Oppilaan ja huoltajan kanssa keskustellaan sekä sovitaan, keitä oppilashuoltoon liittyviä henkilöitä otetaan mukaan hoitamaan oppilaan asiaa.
Mukaan oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua tarpeen mukaan esimerkiksi:
- laaja-alainen erityisopettaja
- koulukuraattori
- koulupsykologi
- kouluterveydenhoitaja
- opo
- rehtori tai apulaisrehtori
- muita koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja
Kaurialan koulussa yksilölliselle oppilashuollolle on varattu ajat seuraavasti:
- tiistaisin klo 8.00 – 10.00
- keskiviikkoisin klo 14.30 – 16.00
YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTORYHMÄ (YOHR)
Ryhmän tehtävänä on suunnitella koulun oppilashuollon tarvetta ja toimintatapoja. Toiminnan perusteet tulevat perusopetusta, oppilashuoltoa sekä lastensuojelua koskevista laeista. Toiminta painottuu ennaltaehkäiseviin toimiin ja on moniammatillista: ryhmässä on opettajakunnan, oppilaskunnan ja huoltajien edustajien lisäksi mukana kouluterveydenhuoltaja, koulukuraattori, koulupsykologi ja nuorisotyöntekijä. Ryhmän puheenjohtajana toimii rehtori.
OPPILAAN KOULUNKÄYNNIN TUKEMINEN
Koulutyön onnistumisen edellytys on kodin ja koulun yhteisnäkemys kasvamis- ja oppimistavoitteissa. Tämä edellyttää jatkuvaa kanssakäymistä ja vuorovaikutusta oppilaan, huoltajien ja koulun henkilökunnan – erityisesti luokanvalvojan ja aineenopettajien välillä. Huoltajien aktiivisuudella on ensiarvoisen suuri merkitys oppilaan opiskelun tukemisessa ja koulun toiminnan suunnittelussa. Kodin ja koulun välitön yhteistyö edesauttaa yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Yhteyttä kouluun voi ottaa esim. Wilman tai puhelimen kautta. Koulusta lähetetään myös tiedotteita ja muutakin postia koteihin Wilman välityksellä. Koulussa järjestetään myös vanhempainiltoja eri luokka-asteille.
TUKIOPETUS
Tukiopetus on yksilöllisenä tai pienryhmissä järjestettävää lisäopetusta, jota annetaan opinnoissaan tilapäisesti sitä tarvitseville oppilaille. Tukiopetusta annetaan oppilaan työjärjestykseen merkittyjen oppituntien ulkopuolisella ajalla. Aloite tukiopetuksen järjestämiseen voi tulla opettajalta, oppilaalta tai huoltajalta.
ERITYISOPETUS
- Laaja-alainen erityisopetus:
Koulussamme toimii kaksi laaja-alaista erityisopettajaa, jotka antavat apua oppilaiden tilapäisissä ongelmatilanteissa. Laaja-alainen erityisopetus ei ole luokkamuotoista, vaan tapahtuu integroituna yleisopetuksessa.
- Luokkamuotoinen erityisopetus:
Luokkamuotoisessa erityisopetuksessa annetaan opetusta henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti.
KOULUTAPATURMAT
Jos oppilaalle sattuu tapaturma koulussa tai koulumatkalla, on hoito maksuton. Tapaturmasta tulee aina olla välittömästi yhteydessä opettajaan tai terveydenhoitajaan. Oppilas ohjataan omalle terveysasemalle ja tarvittaessa Kanta-Hämeen keskussairaalan yhteispäivystykseen. Hoitoon ilmoittautumisen yhteydessä on muistettava kertoa, että kysymyksessä on koulutapaturma. Mikäli tapaturmasta johtuen oppilas tarvitsee koulukyydityksen, tulee siitä olla lääkärinlausunto.
Jos oppilas joutuu koulutapaturman vuoksi kulkemaan kouluun esim. taksilla, kaupunki on velvollinen hoitamaan kuljetukset. Tällöin on täytettävä sähköinen koulukuljetushakemus ja se toimitetaan liitteineen (asiantuntijalausunto sekä lukujärjestys) sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluohjaukseen.
Koulukuljetuslomakkeet löytyvät kaupungin sivuilla: täältä ja lisätietoa täällä.
HAMMASHUOLTO
Koululaisten hampaiden hoidossa on siirrytty yksilöllisiin tarkastusväleihin. Tarkastukseen oppilaat kutsutaan kunkin yksilöllisen hoidon tarpeen perusteella ½-1½ vuoden välein. Myös ehkäisevää ylläpitohoitoa annetaan tarpeen mukaan. Kiireellisissä tapauksissa, kuten särky ja tapaturmat, voi itse ottaa suoraan yhteyttä omaan hammashoitolaan (p. 03- 621 9100). Alle 18-vuotiaille tarkastus ja hoito ovat maksuttomia. Vastaanottoajan peruutus tulee tehdä viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Myöhemmin peruutetusta tai käyttämättä jätetystä vastaanottoajasta peritään 15 vuotta täyttäneiltä maksu. Varatuista vastaanottoajoista on mahdollisuus saada tekstiviestimuistutus. Se ei poista asiakkaan velvollisuutta huolehtia vastaanottoajoistaan.
Oppilaiden huomioitava
OPPIKIRJAT JA MUU OPPILAALLE JAETTAVA MATERIAALI
Oppilaalle jaettava materiaali esim. oppikirjat on suunniteltu pidempiaikaiseen oppilaskäyttöön. Pidä oppikirjoista ja muusta sinulle annetusta materiaalista hyvää huolta. Olet korvausvelvollinen, mikäli oppimateriaali tuhoutuu käytössäsi käyttökelvottomaksi. Esim. kastuu huolimattoman käsittelyn seurauksena.
ARVOTAVARAT
Älä jätä rahaa tai arvotavaroitasi vartioimatta koulupäivän aikana. Muista myös lukita kulkuvälineesi koulupäivän ajaksi. Yksityisomaisuus on koulussa omistajansa vastuulla, joten kuljeta se aina mukanasi. Vältä tarpeettomasti rahojen ja arvotavaroiden tuomista kouluun.
Muita asioita koulunkäynnistä 7-9 lk
OPPILASARVIOINTI
Perusopetuslain ja –asetuksen mukaan perusopetuksen oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää. Arvioinnin tehtävänä on:
- ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi)
- määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi)
Perusopetuksessa arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Arvioinnin tehtävien toteuttamisessa noudatetaan arvioinnin yleisiä periaatteita.
Numerollinen oppilasarviointi suoritetaan lukuvuoden aikana kaksi kertaa syys- ja kevätlukukauden päättyessä. Yhdeksännen luokan keväällä oppilas saa päättötodistuksen. Arvioinnilla seurataan opetuksen ja koulutuksen keskeisten tavoitteiden toteutumista.
19§ Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
”Opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista on pyydettävä kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.
Jos 1 momentissa tarkoitettu uusi arviointi tai ratkaisu, jolla pyyntö on hylätty, on ilmeisen virheellinen, aluehallintovirasto voi oppilaan huoltajan pyynnöstä velvoittaa opettajaa toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annettava, tai määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen muutettavaksi.”
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET-jaksot)
7. luokat: luokittain sovitusti koulun ruokalassa.
8. luokat: viikon mittainen työharjoittelu kevätlukukaudella jossakin yrityksessä. Oppilaat pyrkivät hakemaan työpaikkansa itsenäisesti.
9. luokat: 2 viikkoa syyslukukaudella. Oppilaat hakevat työpaikkaa kirjallisella hakemuksella. Oppilaat hakevat työpaikkansa itse.
VALINNAISAINEET
Valinnaisaineita on yläkoulun aikana yhteensä 11 vuosiviikkotuntia. Pääsääntöisesti näistä 6 vuosiviikkotuntia opiskellaan kahdeksannella luokalla. Loput 5 tuntia yhdeksännellä luokalla. (Huom. A2-kieli )
Valinnaiset jakautuvat pitkiin ja lyhyisiin valinnaisiin. Pitkää valinnaista opiskellaan kaksi tuntia viikossa 8. ja 9. luokilla, ja ne arvioidaan numeroin 4 – 10. Lyhyet valinnaiset kestävät useimmiten yhden lukukauden (kevään tai syksyn), kaksi tuntia viikossa.
Valittavat valinnaisaineet ovat taito- ja taideaineita (käsityö, musiikki, liikunta, kuvataide ja kotitalous) sekä muita valinnaisaineita (esim. kielet, tietotekniikka tai tukioppilastoiminta).
Valinnaisten arviointi:
Taito- ja taideaineita ovat siis kuvataide, musiikki, liikunta, käsityö, kotitalous. Taito- ja taideaineet arvioidaan osana oppiainetta, valinnaisesta ei siis saa erillistä arvosanaa.
Muut pitkät valinnaiset arvioidaan erillisellä numeroarvosanalla.
Muut lyhyet valinnaiset arvioidaan hyväksytty/ hylätty
Valinnat tulee tehdä huolella, sillä niitä ei enää myöhemmin voi muuttaa ilman painavaa syytä. Valinnaiskurssin toteutuminen edellyttää, että sen valitsee riittävän moni oppilas.
Valinnaisainevalinnat tehdään Wilmassa erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Kurssipaikat täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä.
KOULURUOKAILU
Maksuton ruokailu on osa koulun kasvatusta ja opetusta. Se ohjaa oppilaita itsenäiseen toimintaan ja antaa mahdollisuuden harjoitella hyviä ruokailutapoja sekä sosiaalisuutta. Kouluruokailu tukee osaltaan oppilaiden terveyttä ja ylläpitää heidän työkykyään. Koulussa on mahdollisuus saada terveydellisistä syistä erikoisruokavalion mukaista ruokaa. 7. luokkalaisten erityisruokavaliot eivät siirry alakoulusta yläkouluun. Huoltajien tuleekin varmistaa siirto. Jos et enää tarvitse erityisruokavaliota ilmoita asiasta myös terveydenhoitajalle. Kaavake löytyy Koulut ja opetus- sivuilta.
KOULUKULJETUS
Huoltajan hakemuksesta tai lääkärintodistuksen perusteella kaupunki voi kustantaa kuljetuksen, jos peruskoulun oppilaan koulumatka on viisi kilometriä tai enemmän.
TYÖTURVALLISUUS
Työturvallisuuteen kiinnitetään Kaurialan koulussa erityistä huomiota. Jokaisesta luokasta löytyy tieto poistumisreitistä ja ensiapu/paloturvallisuusvälineet ovat selkeästi esillä. Opetussuunnitelmaan sisältyy oppiaineita, joissa käytetään koneita ja vaarallisia aineita. Näissä tilanteissa oppilaiden tulee noudattaa tarkoin opettajan antamia ohjeita. Järjestämme myös koko koulua koskevia poistumisharjoituksia. Jokaisella on velvollisuus huolehtia työturvallisuudesta omalta osaltaan.