Osa 7. Pyhistä paikoista helvetillisiksi hiisiksi
Sarjan aiemmissa osissa olemme huomanneet, että monet myöhäisrautakautisten hämäläisyhteisöjen tärkeimmistä toiminnoista oli sijoitettu hiisiin. Tässä sarjan viimeisessä osassa matkustamme hämäläisten karsikoiden kautta Katumajärven rannalle. Siellä meille selviää kuinka hiisille kävi, kun kristinusko saapui Hämeeseen.
Osa 1. Sigfrid Antinpoika kohottaa Ukon maljan
Osa 2. Hiisivuori ja Hauhon huikkapaikat
Osa 3. Harjutie vie toiseen todellisuuteen
Osa 4. Ukkosenjumalan monet kasvot
Osa 5. Hiidenhoilosta Kapakanmäelle
Osa 6. Kadonneiden käräjäkivien arvoitus
Perimätiedon mukaan Rengon Kuuliaistenmäellä on sijainnut kalmisto. Samaan kokonaisuuteen on tarinoiden mukaan kuulunut myös lähellä sijainnut uhrikarsikko. Tarinat kertovat myös karhusta, joka keksi ryhtyä kaivamaan kalmistosta ylös ruumiita, ja jota siitä ja varmasti monista muistakin syistä väijyttiin paikassa, joka on merkitty karttaan Karhunportaaksi.
Karsikko on suomalaisessa kansanperinteessä metsikkö tai yksittäinen puu, johon tehtiin vainajaa koskeva merkintä. Koska karsikkomerkintä pysähdyttiin yleensä tekemään, kun vainajaa oltiin kuljettamassa kalmistoon tai kirkkoon, sijaitsi karsikkometsikkö tavallisesti kulkureitin varrella.
Mikäli Kuuliaistenmäellä on todella ollut kalmisto, jossa on suoritettu polttohautausten sijaan ruumishautauksia, kertoo tämä siitä, että asiaa koskeva perimätieto sijoittuu aikaan, jolloin kristinusko on jo alkanut vaikuttaa esimerkiksi hautauskäytäntöihin. Aivan lähimenneisyydestä ei kuitenkaan ole ollut kyse, sillä vainajat on haudattu hautausmaan sijaan metsään.
Pyhät puut ja oksilla killuvat luut
Jonkinlaisesta kristillisten ja muinaissuomalaisten tapojen toisiinsa kietoutumisesta kertovat myös Kalvolan Kutilan Pyhämäkeä koskevat tiedonannot. Niiden mukaan Äimäjärven toiselta puolelta kuljettiin Pyhämäelle Helvalankärjestä, sillä näiden paikkojen välillä reitti oli lyhyt ja vedenpinta hyvin matalalla. Tarina kertoo, että piru tai peikko olisi yrittänyt rakentaa Helvalankärjen ja Pyhämäenkärjen välille jopa kivistä siltaa, mutta rakentaminen oli loppunut, kun paikalle oli tullut soutumies ja huutanut: älä kirkkotietäni tuki!
Mutta miksi piru olisi ryhtynyt sillanrakentajaksi? Ehkä siksi, että tuo pirun silta olisi sekä tukkinut kirkkotien että johtanut ihmiset Pyhämäelle pirullisten rituaalien pariin. Pyhämäelle pysähdyttiin nimittäin tarinoiden mukaan toimittamaan uhreja, kun sen kautta kuljetettiin kirkolle vainajia.
Voi olla, että tässäkin tapauksessa kyse on ollut karsikosta, jossa kristinuskoon jo kääntyneellä Kalvolan kirkkokansalla on ollut ehkä tapana pysähtyä kääntämään katseensa vielä kerran vanhan maailmankuvansa puoleen. Ehkä ihmiset ajattelivat, että vainaja kannattaa saatella viimeiselle matkalleen myös vanhojen tapojen mukaan ikään kuin varmuuden vuoksi.
Toimitettu uhri saattoi olla esimerkiksi jokin puuhun kiinnitettävä esine, kuten Utterinvuoren Tupsumännyn tapauksessa(ks. Osa 2. Hiisivuori ja Hauhon huikkapaikat). Tai sitten uhrit olivat niitä eläinten nahkoja ja pääkalloja, joita oli tarinan mukaan aseteltu roikkumaan Pyhämäellä kasvavien puiden oksille.
Hämäläisten kapina
Vaikuttaa siltä, että tiedot siitä mitä Kalvolan Kutilan Pyhämäellä puuhailtiin eivät jostain syystä koskaan kantautuneet Paavi Gregorius IX:n korviin. Hän nimittäin lähetti Suomen piispalle vuonna 1229 kirjeen, jossa antoi ymmärtää, että suomalaisten kristillistäminen sujui todella jouhevasti.
sinun vanhurskaiden pyyntöjesi tähden ne lehdot ja pyhäköt, jotka aikaisemmin oli määrätty pakanoiden palvontamenoihin, mutta jotka sinun toimestasi hiljakkoin uskoon kääntyneet ovat vapaasta tahdostaan antaneet sinun kirkollesi, vahvistamme itse kirkolle kuuluviksi apostolisella valtuudella ja vakuutamme sen tämän kirjeen suojeluksella. -Paavi Gregorius IX 1229
Samaisen paavin vajaa kymmenen vuotta myöhemmin kirjoittama bulla kertoo kuitenkin täysin toisenlaista tarinaa.
Sillä niin kuin meille toimitetut kirjeenne kertoivat, ovat ne joita kutsutaan hämäläisten heimoksi, joka aikaisemmin teidän ja edeltäjienne työn ja innon avulla oli kääntynyt katoliseen uskoon, nyt lähellä asuvien ristin vihollisten vaikutuksesta kääntyneet takaisin vanhan erehdyksensä petollisuuteen, niin että he muutamien barbaarien kanssa perkeleen auttaessa täydelleen hävittävät Hämeestä Jumalan uuden seurakunnan istutuksen, pienet lapset, joille Kristuksen valo on kasteessa valjennut, väkivaltaisesti kiskovat irti tästä valosta ja tappavat, täysikasvuisia, kiskottuaan heiltä ensin sisälmykset, uhraavat pahoille hengille, ja toisia pakottavat juoksemaan puiden ympäri aina hengen lähtöön asti, mutta muutamia pappeja sokaisevat ja julmasti silvottuaan muutamilta heidän kätensä ja muut jäsenensä asettavat jäljellä olevat poltettaviksi ja tulen ruoaksi ruumeniin käärittyinä, ja siten pakanoiden julmuudesta itse svealaisten valtakunta kukistuu, koska se helposti johtaa uskon tuhoutumiseen, ellei sitä riennetä tukemaan Jumalan ja apostolisen istuimen avulla. – Paavi Gregorius IX 1237
Ylläkuvatun otteen brutaalit yksityiskohdat on tulkittu ristiretkipropagandaksi. On kuitenkin tosiasia, että kaikki kääntyneet eivät pysyneet kääntyneinä, ja konflikteja syntyi siinä määrin, että historiankirjoituksessa on puhuttu Hämeen kapinasta.
Hämeen kapina lienee osaltaan inspiroinut hämeenlinnalaista paikallistarustoa, jonka todenperäisyydestä on vaikea sanoa juuta tai jaata. Esimerkiksi Poltinahon kerrotaan saaneen nimensä siitä, että paikalla poltettiin kristittyjä roviolla. Katumajärven nimen taas on arveltu liittyvän tilanteeseen, jossa Janakkalan Laurinlähteellä(ks. Osa 4. Ukkosenjumalan monet kasvot) katoliseen uskoon kastetut hämeenlinnalaiset olisivat kotiin saavuttuaan tulleet katumapäälle, pesseet järvivedellä kasteensa pois, ja rientäneet salaa järven saarille ja rannoille uhraamaan entisille jumalilleen.
Voi olla, että Katumajäven nimellä ei ole alunperin ollut mitään tekemistä katumukseksi kutsutun tuntemuksen kanssa. On myös mahdollista, että Katumajärveen liitetyt tarinat ovat saaneet innoituksensa järven nimestä, eikä toisinpäin. On kuitenkin kiistatonta, että Katumajärven rannoilla on sijainnut useampiakin rautakautisia pyhiä paikkoja. Varsinaista hiisimetsikköä ei alueelta ole paikannimistön tai perimätiedon perusteella osoitettavissa, mutta sellainen on voinut hyvin olla esimerkiksi Käikälänlähteen tai jonkun rannalla sijaitsevan kuppikiven läheisyydessä.
Hiisien hävitys
Pakanallisella kalmistolla suoritettava ruumishautaus ja kirkkomatkalla toimitettava uhraaminen ovat esimerkkejä siitä murrosvaiheesta, jonka aikana kristilliset kirkot, hautausmaat ja jopa katolisille pyhimyksille omistetut entiset uhrilähteet pikkuhiljaa syrjäyttivät hiidet ihmisten uskonnollisen elämän ja maailmankuvan keskuksina. Hiljalleen muuttui myös tarujen, kertomusten, unien ja näkyjen maailma. Tämä ilmenee esimerkiksi tarinoissa, joissa kerrotaan, että Neitsyt Marian on nähty istuvan Utterinvuoren Tupsumännyn oksalla marianpäivän aamuna. Vastakkainen asetelma tunnetaan Lammilla, jonka kirkossa tiedettiin asuvan Kaisa -niminen, väkeväksi ja hyväksi kiitetty haltija, joka oli kuljettanut isot myllynkivet kirkon päätyyn.
Iso osa katolisen kirkon käännytystyötä oli vanhojen muinaisuskon pyhien paikkojen omiminen kirkon käyttöön. Siksi onkin mielenkiintoista, että aiemmin mainitun Kuuliaistenmäen ”kärjessä”, ehkä juuri muinaisen karsikon kohdalla aivan tien vieressä on paikka nimeltä Kirkkokallio, jota on epäilty jopa Rengon ensimmäiseksi kirkonpaikaksi.
Kirkkokalliota koskeville epäilyille ei liene koskaan löytynyt vahvistusta, mutta on kiistatonta, että monet vanhat kirkkomme on rakennettu esimerkiksi esihistoriallisten kalmistojen päälle. Ukonvakkojen kaltaisten vanhojen vuotuisjuhlien tilalla ruvettiin vastaavasti järjestämään esimerkiksi katolisille pyhimyksille omistettuja markkinoita, joissa juomingit ja käräjät jatkuivat entiseen malliin.
Rikos ja rangaistus
Katolisen kirkon menetelmiä voi pitää melko pehmeinä verrattuna siihen, mitä tapahtui uskonpuhdistuksen jälkeen. Esimerkiksi Sigfrid Antinpoika viittasi todennäköisesti juuri katolisiin aikoihin, kun hän kertoi kuulustelijoilleen, ettei hänen esi-isiään oltu koskaan haastettu käräjille Ukon maljan juomisen vuoksi(ks. Osa 1. Sigfrid Antinpoika kohottaa Ukon maljan). Tarinat muualta Suomesta kertovat joidenkin katolisten pappien jopa osallistuneen itse vastaaviin rituaaleihin. Kaikissa tapauksissa ”pakanakansan” ja katolisen kirkon yhteiselo ei varmasti ollut yhtä auvoista, mutta luterilaisen kirkon lähestymistapa oli joka tapauksessa astetta tylympi. Se pyrki 1600-luvulta lähtien hävittämään armotta kaikki pakanallisina pitämänsä paikat, mikä johti siihen, että niin talojen pihapiireissä olleet uhripuut kuin erilliset pyhät metsikötkin hakattiin maan tasalle.
Kirkon aggressiivisen demonisoimiskampanjan seurauksena käsitys hiisistä alkoi muuttua kansan parissa. Pikkuhiljaa näiden metsiköiden alkuperäinen merkitys pyhinä paikkoina unohtui, ja ihmiset alkoivat rinnastaa hiisi-sanan helvettiin. Siellä täällä vastaan tulleet kummalliset hiisi-paikannimet ja näissä paikoissa sijainneet oudot kivirakennelmat ja kuppikivet kirvoittivat tarinoita hiisijättiläisistä ja suurista piruista, jotka asuivat hiisivuorilla ja heittelivät kirkkoja valtavilla kivenjärkäleillä.
Tämänkaltainen joukkounohtaminen tuntuu siinä mielessä erikoiselta, että kansan parissa oli jo vuosisatojen ajan totuttu siirtämään valtavia tietomääriä sukupolvelta toiselle esimerkiksi ulkoa opeteltujen uskomustarinoiden muodossa. Asia saattaa selittyä sillä, että uskonpuhdistuksen myötä siirryttiin aikaan, jolloin tiettyjen vanhojen asioiden muistaminen oli kaikkea muuta kuin terveellistä. Tämän sai kokea monien muiden muassa Sigfrid Antinpoika, joka todettiin Hauhon, Tuuloksen ja Lammin käräjillä syylliseksi epäjumalanpalveluksen ja noituuden harjoittamiseen. Hän sai teoistaan rangaistukseksi kuolemantuomion.
Teksti ja tekoälykuvituksen toteutus: Ossi Nyström
Hillebrandt, Kaija: Paavolankulma – Muinaismuistoja, huvielämää ja golfia (1999)
Ilola, Antti: Rengossa muinoin – Tarua ja totta (2004)
Jokipii, Mauno: Hämeen ristiretki – Ruotsin ulkopolitiikka Nevan taisteluihin asti 1240-1242, teoksessa Peltovirta, Jukka (toim.) Hämeen käräjät I (2000)
Juva, Mikko ; Niitemaa, Vilho ; Tommila, Päiviö(toim.) Suomen historian dokumentteja 1 (1968)
Kuuliala, Wiljo-Kustaa: Kalvolan vaiheita (1948)
Melander, K. R.: Muutamia tietoja Ukon ja maanhaltijan palvonnasta meillä entisaikoina, julkaisussa Virittäjä 1/1932 (1932)
Paikkala, Sirkka(toim.) Suomalainen paikannimikirja (2007)
Salokannel, Akseli: Vanajan kirja (1955)
Salokannel, Akseli: Vanhaa Vanajaa (1959)
Saukkonen, Jyri: Hämeenlinnan inventointi 1984 (1984)
Siikala, Anna-Leena: Itämerensuomalaisten mytologia (2012)
Digitaalinen nimiarkisto:
Arohonka, Ossi: Pyhämäki, Kalvola (Kotus, 1952) [Pyhämäki (Kotus, 1952) – Nimiarkisto]
Salo, Aukusti: Helvalankärki, Kalvola (Kotus, 1992) [Helvalankärki (Kotus, 1992) – Nimiarkisto]