Työllisyyden kuntakokeilussa mennään sinne, missä asiakkaat ovat – kokeilulla inhimillisempää ja saavutettavampaa työllisyyspalvelua

Hämeenlinnan työllisyyden kuntakokeilussa on otettu askeleita kohti parempaa ja saavutettavampaa asiakaspalvelua jalkautumalla Hämeenlinnan pitäjiin. Asiakkaiden toiveesta työllisyyspalvelut ovat nyt lähempänä kuin koskaan, ja kokeilu on saanut kiitosta niin asiakkailta, työntekijöiltä kuin tapaamispaikkana toimivilta kirjastoiltakin. Juttua varten on haastateltu neljää kuntakokeilun työntekijää, jotka tekevät jalkautuvaa asiakastyötä työpareina osana TYP-työtä (työllistämistä edistävä monialainen yhteispalvelu).

Mistä kaikki alkoi?

Idea lähti asiakkaiden tarpeesta. Monilla ei ole mahdollisuutta matkustaa kaupunkiin, joten päätimme tuoda palvelut heidän luokseen. Asiakkaat olivat toivoneet, että palvelut tulisivat lähemmäs heitä, ja kuntakokeilu tarjosi mahdollisuuden kokeilla uusia toimintatapoja.

Kokeiluun tarttunut TYP-tiimi tekee asiakastyötä monialaisesti eri toimijoiden kanssa, ja asiakkaiden tilanteet ovat usein moninaisia – ja haastaviakin. Juuri siksi palvelun saaminen lähellä on ollut avainasemassa tässä inhimillisessä lähestymistavassa. Työparit tapaavat asiakkaita ajanvarauksella kirjastossa tai terveyskeskuksessa, mikä on tehnyt palveluista saavutettavampia.

Tapaamisia kirjastoissa ja terveyskeskuksessa

Työllisyyspalveluiden työparit suuntaavat pitäjäpäivinä Lammille, Hauholle, Renkoon ja Iittalaan. Tapaamisia on järjestetty kirjastoissa ja terveyskeskuksessa. Työparit käyvät keskimäärin kerran kuukaudessa pitäjissä, tavaten 4–8 asiakasta päivässä.

Tapaamisissa keskustellaan monenlaisista asioista, kuten työhausta, Kelan asioista ja työkykyyn vaikuttavista terveyshaasteista. Asiakkaiden tilanteet kartoitetaan kokonaisvaltaisesti, ja heitä tuetaan matkalla kohti työllistymistä.

Työllisyyspalveluiden jalkautuminen kirjastoon ja terveyskeskukseen mahdollistaa myös TYP-työn monialaisen yhteistyön sujumisen jouhevasti. Asiakas on esimerkiksi saatettu ohjata suoraan tapaamisesta terveyskeskuksen ajanvaraukseen, mikä olisi saattanut perinteisessä tapaamisessa jäädä tekemättä. Tapaamiset pitäjissä saavat asiakkaat kertomaan tilanteistaan rehellisemmin ja avoimemmin, mikä nopeuttaa oikean palvelun saamista. Näin selätetään yksi kerrallaan haasteita, jotka ovat työllistymisen tiellä.

Asiakkailta kiitosta, työntekijöille vaihtelua

Kokeilu on saanut paljon positiivista palautetta. Kirjastot ja terveyskeskukset ovat kiitelleet yhteistyötä, ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palveluiden saavutettavuuteen. Kohtaamiset ovat olleet lämpimiä ja inhimillisiä, ja asiakkaat ovat kokeneet tulevansa kuulluiksi ja nähdyiksi. Työntekijöille kokeilu on tuonut vaihtelua työhön ja uuden työtavan asiakkaiden tapaamiseen.

Eräs asiakas totesi:

Olen ajatellut, että voisin tosiaan panostaa, että pääsen töihin.

Tämä kertoo siitä, kuinka tärkeää on tuoda palvelut lähelle ja tukea asiakkaita heidän omassa ympäristössään. Asiakkaat ovat arvostaneet sitä, että palvelut tulevat heidän luokseen, ja kohtaamiset ovat olleet erilaisia kuin virastomaisessa ympäristössä.

Työparit ovat myös kokeneet työnsä mielekkäämmäksi ja jaksavat paremmin. Pitäjäpäivät ovat olleet heille parasta työssä, ja päivät ovat myös tehokkaita. Asiakkaat ovat sitoutuneet tapaamisiin hyvin, eikä peruutuksia juuri ole ollut. Tämä kertoo siitä, että asiakkaat arvostavat palveluiden saavutettavuutta ja kohtaamisten inhimillisyyttä.

Pitäjiin jalkautumista ja asiakkaiden palvelua lähellä heitä on toiveena jatkaa myös tulevaisuudessa. Vuodenvaihteessa syntyvä uusi työllisyysalue TyöHäme aikoo jatkaa hyväksi todettua asiakaspalvelumallia ja mahdollistaa ihmisläheisten työllisyyspalveluiden saatavuuden myös pitäjissä ja pienemmissä kunnissa.

Lue lisää TYP-työstä: TYP-yhteispalvelu – Hämeenlinna