Hämeenlinnan taidemuseo sai lahjoituksia kokoelmiinsa
Hämeenlinnan taidemuseo on vastaanottanut lahjoituksina kaikkiaan kahdeksan taideteosta vuosina 2022–2024.
Yksi tuoreimmista lahjoituksista on kuva- ja tekstiilitaiteilija Laila Karttusen (1895–1981) suunnittelema täkänä Luminen kylä vuodelta 1956. Tekstiiliteos on esillä taiteilijan tuotantoa esittelevässä Laila Karttunen ja elämän väriraidat -näyttelyssä Hämeenlinnan taidemuseon Engel-rakennuksessa 4.5.2025 asti. Lahjoitus täydentää taiteilijan Hämeenlinnan taidemuseolle testamenttaamaa kokoelmaa, joka sisältää noin 2 000 teosta ja tekstiilimallia.
Eri yksityishenkilöiden lahjoittamat kaksi Ester Heleniuksen (1875–1955) teosta tukevat puolestaan kuvataiteilijalta aiemmin saatua testamenttikokoelmaa.
Virolaisen kuvataiteilija Leonhard Lapinin (1947–2022) Suomen mittakaavassa suuri teoskokonaisuus karttuin Vexi Salmen kokoelmaan liitetyllä esineteoksella.
Kuvataiteilija ja kirjailija Viggo Wallensköld (s. 1969) lahjoitti taidemuseolle öljymaalauksensa Friherrinnan (2020). Hämeenlinnan taidemuseolla on taiteilijan tuotannon kannalta tärkeitä teoksia niin Niemistö-kokoelmassa, Vexi Salmen kokoelmassa kuin omassa kokoelmassaankin. Kyseinen teos on tulossa esille Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmia esittelevän näyttelysarjan kolmanteen osaan Elämän näyttämöllä – Kohtauksia ja rooleja kokoelmissa 14.10.2025–15.3.2026.
Hämeenlinnan taidemuseon kokoelma on karttunut myös kahdella harvinaislaatuisella teoksella, Ivar Kostantin Kaskaksen (1841–1898) maalaamilla muotokuvilla. Kaskakselta tiedetään säilyneen vain muutamia kymmeniä teoksia. Hän opiskeli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa Turussa n. 1858–1859 ja Ruotsin kuninkaallisessa taideakatemiassa Tukholmassa n. 1865–1867. Opintojensa jälkeen Ivar Kaskas muutti kotiseuduilleen Hämeenlinnaan.
Perinteistä maisemamaalausta edustaa Hämeenlinnan kaupunkinäkymiä kuvanneen Werner Orjalan (ent. Gronow, 1898–1975) Engelin makasiinia esittävä vesivärimaalaus vuodelta 1943.
Hämeenlinnan taidemuseo noudattaa lahjoitusten vastaanottamisessa samoja kokoelman kartuttamisen periaatteita kuin ostoissakin. Kokoelmiin hankitaan ammattitaiteilijoiden taiteellisesti korkeatasoisia teoksia. Kartuttamisen painopisteenä ovat hämeenlinnalainen ja kantahämäläinen (tekijöidensä kautta tai aiheiltaan alueeseen liittyvä) taide, ja kokoelmassa jo edustettuna oleviin teoksiin, teemoihin ja taiteilijoihin liittyvä taide.