Hämeenlinna jättää taakseen Ihan lähellä -sloganin ja siirtyy kaupunkilupauksen käyttöön

Kaupunginhallitus on tänään hyväksynyt kokouksessaan Hämeenlinnan kaupungin uuden brändikäsikirjan. Uudistettu brändi otetaan käyttöön ensi vuoden tammikuussa kaupungin syntymäpäivänä.

Hämeenlinnan kaupunki käynnisti brändin uudistamisen elokuussa 2024 yhteistyössä viestintätoimisto Milttonin kanssa. Taustana uudistukselle on se, että käytössä oleva Hämeenlinna-brändi lanseerattiin vuonna 2015 ja nyt oli oikea hetki etsiä brändille kirkastusta ja uutta suuntaa tunnistamalla nykyisen brändin vahvuuksia ja kehityskohteita.

Brändin uudistusta on tehty koko syksyn ajan osallistavalla tavalla. Työn ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin laaja taustaselvitys, johon osallistettiin kaupungin henkilöstöä, sidosryhmiä ja kaupunkilaisia. Tämän jälkeen työn tuloksia on esitelty muun muassa kaikille Hämeenlinnan brändiä käyttäville toimijoille tarkoitetussa brändikahvilassa sekä opiskelijoille HAMKin ja Tavastian kampuksilla.

Hämeenlinnan kaupunkilupaus on enemmän kuin slogan

Uudistyön tuloksena Hämeenlinnan kaupunki on päättänyt luopua sloganista ja siirtyä käyttämään kaupunkilupausta: Hämeenlinna. Kotikaupunki.

Kaupunkilupaus sisältää monia merkityksiä. Hämeenlinna on monille koti, mutta sen on myös kaupunki. Kaupunkilupaus sisältää lupauksen turvallisuudesta, yhteisöllisyydestä ja kaupungista, johon voi aina palata, vaikka elämä kuljettaisi muualle. Hämeenlinnassa pienen kaupungin lämpö yhdistyy suuren kaupungin mahdollisuuksiin.

Uudella tavalla muotoiltu kaupunkilupaus on dynaaminen, teeman ja toimijan mukaan muuntuva markkinoinnissa käytettävä tunniste. Se on enemmän kuin yksi slogan ja sitä saavat käyttää kaikki hämeenlinnalaiset toimijat.

-Toivon, että siitä tulee laajasti käytössä oleva, meidän kaikkien yhteinen kaupunkilupaus. Teemme koko ensi vuoden yhteistyötä ”Anna minun rakastaa enemmän” -elokuvan kanssa ja markkinoinnin kärkenä on ”Hämeenlinna. Tarinoiden kotikaupunki.” Ensi vuonna on myös Sibeliuksen 160-vuotisjuhlavuosi ja kaupunkilupaus taipuu hienosti tähänkin teemaan: ”Hämeenlinna. Sibeliuksen kotikaupunki.” Tapahtumatoimijat voisivat esimerkiksi käyttää markkinoinnissaan tapahtumien kotikaupunkia, kulttuurilaitokset kulttuurin kotikaupunkia, kertoo Hämeenlinnan kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Hällström.

Linnan merkitys visuaalisessa ilmeessä vahvistuu edelleen

Jo taustaselvitysvaiheessa kävi selkeästi ilmi, että linna on tärkeä osa Hämeenlinnan brändiä ja se haluttiin säilyttää. Linnaan logona oltiin tyytyväisiä ja se koettiin tunnistettavana ja merkityksellisenä. Hämeenlinnan uuden brändin visuaalisuuden kivijalkana toimiikin Hämeen linna ja sen tornit, jotka toistuvat jatkossa niin logossa kuin visuaalisissa elementeissäkin. Uudistuksen myötä logo on kuitenkin saanut modernimman, kevyemmän ja pyöreämmän ilmeen.

Oranssi väri on myös vahvasti osa hämeenlinnalaista identiteettiä ja se on selkeästi tunnistettava, omaleimainen brändiväri, joka linkittyy linnaan. Uudistuksessa oranssi väri haluttiin säilyttää ja uusien brändivärien inspiraatio on saatu kaupungin tiiliarkkitehtuurista ja upeasta vesistöstä.

Hämeenlinnabrändin visuaalinen elementti kuvastaa Hämeen linnan torneja. Elementin takana on kuva valaistusta Hämeen linnasta.
Kuvassa esimerkki uuden Hämeenlinna-brändin mukaisesta ilmeestä.
Hämeenlinnan uusi linnatunnus on pyöreämpi ja helpostilähestyttävämpi kun edeltäjänsä. sitä voidaan käyttää graafisen elementin kanssa kuvan päällä tai erillään kuvasta. Taustan kuvassa periskunta istuu aulangolla Kärmeskallion laella.
Kuvassa esimerkki uuden Hämeenlinna-brändin mukaisesta ilmeestä.

Uuden brändin vieminen käytäntöön

Uusi brändi julkaistaan ja otetaan käyttöön ensi vuonna kaupungin syntymäpäivänä 19.1. Silloin brändin visuaalisuus tulee näkyväksi muun muassa kaupungin verkkosivuilla, digitauluilla ja some-kanavilla. Julkaisun jälkeen brändiä aletaan viedä laajemmin käytäntöön.

-Brändin hyväksyminen ja julkistus ovat vasta alkutaival uuden brändin käyttöönotossa. Edessä on vielä pitkä tie siihen, että uusi brändi on käytössä kaikkialla, ja että se on herännyt henkiin meidän yhteisenä tarinana ja tunnistettavana visuaalisena ilmeenä. Nyt lähdemme innolla viemään tätä työtä eteenpäin, toteaa Mia Hällström.

Lisätietoja:

Hällström Mia