Ilmansuojelu
Ilman laatuun vaikuttavat eniten liikenteen, teollisuuden sekä lämmön- ja energiantuotannon päästöt. Haitallisia päästöjä ovat
- typen oksidit
- hiilimonoksidi (häkä)
- hiukkaset
- rikkidioksidi
Ympäristönsuojelulain mukaisesti Hämeenlinna huolehtii paikallisten olojen edellyttämästä tarpeellisesta ilmanlaadun seurannasta ja tiedotuksesta. Ympäristöluvituksen lisäksi ilmansuojelun toimia ovat ilmanlaadun mittaukset ja päästöjen laskennalliset leviämisselvitykset, joita voidaan käyttää paitsi lupaharkinnassa myös maankäytön suunnittelussa.
Puun poltto
Ilmansuojelua ajatellen tulisi
- polttaa hyvällä tulella (ei kituliaalla liekillä)
- vain puhdasta ja kuivaa puuta
- antaa juuri kaadetun, tuoreen polttopuun ensin kuivua liiterissä ja käyttää se vasta seuraavana kesänä
- sytyttää tuli puiden päältä, jolloin sytytettäessä syntyvät palamiskaasut palavat myös
Jätteiden hävittäminen polttamalla on kiellettyä. Lämmityksen yhteydessä saa muun kiinteän polttoaineen joukossa polttaa ainoastaan käsittelemätöntä puujätettä sekä sytykkeenä vähäisessä määrin puhdasta ja kuivaa paperia ja pahvia.
Lisää tietoa puhtaasta puunpoltosta ja hyvistä polttotavoista:
- Hengitysliiton julkaisu – Polta puuta puhtaasti
- Nuohoojat.fi
- Puun pienpolton savuhaittatapausten käsittely
- Tukes – Kyllästetyn puun käyttö ja hävittäminen
Kevyt liikenne
Kevyen liikenteen parhaat edellytykset ja suurimmat edut ovat taajamissa, joissa etäisyydet ovat suhteellisen lyhyitä ja autoliikenne on merkittävin ilmansaasteiden ja melun lähde. Tilastotiedon valossa kävelyn ja pyöräilyn lisäämiselle on olemassa hyvät mahdollisuudet.
Kevyen liikenteen kulkumuodot eli pyöräily ja kävely
- ovat saasteettomia
- ovat hiljaisia
- ovat taloudellisia
- niillä on suuri liikunnallinen ja virkistyksellinen merkitys
- niiden suosiota kasvattamalla voidaan vähentää liikenteen päästöjä ja melua
- ne edistävät kansanterveyttä
- niiden lisääminen pienentää liikenneruuhkia ja tekee liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa
- ne tekevät kaupunkiympäristöstä viihtyisämmän ja hiljaisemman
- ja tekevät kaupunki-ilmasta puhtaampaa
Kevyen liikenteen edistämisen edellytyksenä on kokonaisvaltainen yhdyskuntasuunnittelu, jossa kaupunkirakenne suunnitellaan riittävän tiiviiksi ja kevyen liikenteen käyttäjäryhmät huomioiden.
Kevyen liikenteen suurimpia ongelmia ovat liikenneonnettomuudet, joiden riskiin voidaan vaikuttaa parantamalla kevyen liikenteen olosuhteita ja edistämällä turvavälineiden käyttöä.
Tieliikenne
Tieliikenteestä on muodostunut useiden suurten ympäristöongelmien aiheuttaja.
Paikallisesti liikenteen ympäristövaikutukset saattavat olla hyvinkin merkittäviä. Suurimman osan niistä aiheuttaa henkilöautoliikenne.
Tieliikenne
- kuluttaa luonnonvaroja ja energiaa
- heikentää ilman laatua
- aiheuttaa melua
- tuottaa jätteitä
- vaatii laajoja maa-alueita
- onnettomuustilanteissa aiheuttaa vaaraa maaperälle ja pohjavedelle
Ihmisen terveyden kannalta haitallisimpia päästöjä ovat pienhiukkaset, joista kaikkein pienimmät pääsevät esteettä keuhkoihin saakka.
Ympäristönsuojelun kannalta suurin huolenaihe ovat hiilidioksidipäästöt, joita ei ole vielä saatu alenemaan muiden päästöjen tapaan.
Päästöjen vähentäminen
Päästöjen vähentämiseksi ja ilmanlaadun parantamiseksi tarvitaan
- liikennemuotokohtaisia paikallisia toimenpiteitä
- yhtenäisiä kansainvälisiä teknisiä vaatimuksia
- liikenteen kasvun rajoittamista
- kaupunkialueiden läpikulkuliikenteen vähentämistä
Hyviä tuloksia on saavutettu ajoneuvojen päästöjen alentamisessa. Samalla kuitenkin liikennemäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa, mikä on osittain hidastanut myönteistä kehitystä.
Tieliikennepäästöjen vähentämiseksi pitäisi edelleenkin
- kehittää teknologiaa
- ohjata liikennekäyttäytymistä, liikenteen kysyntää ja kuluttajien valintoja esimerkiksi verotuksellisin, kaavoituksellisin ja informatiivisin keinoin
Lisätiedot:
Korkiakoski Petra
- Ympäristötarkastaja,71865
- 040 071 2830
- petra.korkiakoski@hameenlinna.fi