Esiopetussuunnitelma
Hämeenlinnassa esiopetus pohjautuu valtakunnallisiin esiopetussuunnitelman perusteisiin ja Hämeenlinnan kunnalliseen esiopetussuunnitelmaan.
Esiopetus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että lapsilla on mahdollisuus innostua, kokeilla ja oppia uutta. Leikkiessään ja toimiessaan erilaisissa oppimisympäristöissä lapset laajentavat osaamistaan. Esiopetuksen oppimiskäsitys perustuu näkemykseen kokonaisvaltaisesta oppimisesta, kaikissa päivän hetkissä ja tilanteissa kokonaisvaltaisesti kokien ja oivaltaen. Oppiminen rakentuu esiopetuksessa lasten mielenkiinnon kohteiden, kokemusmaailman, toiveiden, ajatusten ja pohdintojen ympärille. Näissä teemoissa eläen, projekteja ja leikkejä yhdessä rakentaen, toteutuvat myös esiopetuksen sisällölliset tavoitteet.
”Eskariryhmässä oppimisympäristö tukee lapseni kehitystä innostavasti ja monipuolisesti. Lisäksi liikutaan ja retkeillään paljon. Oppia voi monessa paikassa! On mahtavaa nähdä projekteja eskarin seinällä ja kotiin tulevien kuvien kautta. Ryhmässä tapahtuu innostavaa oppimista!” Huoltajan kommentti
Esiopetuksen oppimissuunnitelma
Jokaiselle lapselle laaditaan henkilökohtainen esiopetuksen oppimissuunnitelma, jossa suunnitellaan yhdessä esiopetuksen opettajan, huoltajien ja lapsen kesken sitä, millaisin keinoin ja menetelmin lapsen esiopetusvuodesta tulee mahdollisimman hyvä, lapsen henkilökohtaiset vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja opeteltavat asiat huomioiva ja merkittävä kokemus lapsen elinikäisen oppimisen polulla.