Tarkastustoimi
Tarkastustoimi sisältää kaupungin hallinnon ja talouden ulkoisen ja sisäisen tarkastuksen tehtäväkokonaisuuden.
Ulkoinen tarkastus on järjestetty toimivasta johdosta riippumattomaksi. Siitä vastaa tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja.
Hämeenlinnan kaupungin tilintarkastajana on BDO Oy, vastuullisena tarkastajana Minna Ainasvuori.
Tarkastuslautakunnan esittelijänä toimii tarkastuspäällikkö ja sihteerinä tarkastussihteeri.
Hallinnon ja talouden tarkastuksesta määrätään kuntalaissa ja Hämeenlinnan kaupungin hallintosäännössä.
Tarkastuslautakunnan arviointikertomus
Tarkastuslautakunnan tehtävänä on Kuntalain 121 §:n mukaan arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet toteutuneet. Lautakunnan tehtäviin kuuluu myös toiminnan tarkoituksenmukaisuusarviointi.
Arvioinnin tuloksista lautakunta laatii arviointikertomuksen, joka luovutetaan kaupunginvaltuustolle.
- Arviointikertomus vuodelta 2023
- Arviointikertomus vuodelta 2022
- Arviointikertomus vuodelta 2021
- Arviointikertomus vuodelta 2020
- Arviointikertomus vuodelta 2019
Sidonnaisuusilmoitukset ja sidonnaisuusrekisteri
Uuden kuntalain 84 §:n mukaan tiettyjen kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoidossa. Säännöstä sovelletaan 1.6.2017 alkaen.
Sidonnaisuuksien ilmoittamisella on tavoitteena edistää kunnan päätöksenteon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Sidonnaisuuksista ilmoitetaan tarkastuslautakunnalle, joka saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi ja ylläpitää sidonnaisuusrekisteriä.
Muut kuin lakisääteisen sidonnaisuusilmoituksen piiriin kuuluvat luottamushenkilöt voivat täyttää vapaaehtoisen sidonnaisuusilmoituksen.
Ilmoitukset julkaistaan luottamushenkilöiden tietojen yhteydessä.