Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
Lapsen ja nuoren koulupoissaolot ovat koko kouluyhteisön asia. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tarjoaa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville aikuisille ja vanhemmille keinoja tukea lasta ja nuorta päivittäisessä koulunkäynnissä. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tukee tarttumaan kasautuviin poissaoloihin poissaolotuntien mukaan. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei jää yksin. Toimintamalli kokoaa toimijat yhteen. Koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen on paljon erilaisia keinoja ja vaikeudet ovat voitettavissa.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
Hyvä arjen vaaliminen -sivulle
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan toimintaohjelma koulukiusaamisen ja -väkivallan ehkäisemiseksi
21.11.2024
Hämeenlinnalaiset lapset ja nuoret ovat toivoneet voimakkaampaa puuttumista koulukiusaamiseen. Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyi kokouksessaan 19.11.2024 toimintaohjelman, joka keskittyy koulukiusaamisen ja -väkivallan ehkäisemiseen. Toimintaohjelman painopisteinä ovat …
Perusopetusjohtajaksi KM Sisko Huotari 7.1.2025 alkaen
19.11.2024
Hämeenlinnan kaupungin perusopetusjohtajaksi on valittu 7.1.2025 alkaen kasvatustieteen maisteri Sisko Huotari. Sisko Huotari toimii tällä hetkellä Janakkalan kunnan vs. sivistysjohtajana. Aiemmin hän on toiminut mm. …
Jukolan koulun ja Seminaarin koulun rehtorivalinnat 1.1.2025 alkaen
8.11.2024
Jukolan koulun uudeksi rehtoriksi on valittu 1.1.2025 alkaen kasvatustieteen maisteri Liisa Vaarne ja Seminaarin koulun uudeksi rehtoriksi 1.1.2025 alkaen kasvatustieteen maisteri Johanna Hyytiä. Jukolan koulun …
Ukrainalaiset professorit tutustuivat Hämeenlinnan kouluihin – lämpimiä kohtaamisia ja kulttuurien jakamista
25.10.2024
Hämeenlinnan kaupungin opetushallinto sai keskiviikkona 23.10. vieraakseen seitsemän ukrainalaista professoria Kiovan yliopiston opettajankoulutuksesta. Vierailu toteutettiin Seminaarin koulun Lastentalolla ja Myllymäen koulussa yhteistyössä Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun kanssa. …