Hyvän arjen vaaliminen
Ennaltaehkäisten
Lapsen ja nuoren kokemus yhteisön jäsenyydestä ja merkityksellisyyden tunne pitävät lapsen ja nuoren kiinni koulun arjessa. Oppimiseen ja kouluyhteisöön kiinnittyminen on monien asioiden yhteisvaikutuksen tulos. Hyvän arjen vaaliminen niin koulussa kuin vapaa-aikanakin lisää voimavaroja ja ennaltaehkäisee koulunkäyntivaikeuksia. Riittävä ja oikea-aikainen tuki oppimisen ja koulunkäynnin pulmiin on tärkeää ja siihen etsitään ratkaisuja Oikeus oppia -hankkeessa.
Puhu positiivista
Lapsi ja nuori aistii herkästi ympäröivän ilmapiirin. Kun koko koulun vuorovaikutus on myönteistä ja kannustavaa, lapsi ja nuori saa voimaannuttavia kokemuksia. Positiivinen, vahvuuksia voimistava, empaattinen puhe luo koko kouluyhteisöä kannattelevan vuorovaikutuksen kentän. Jokainen lapsi ja nuori on vanhemmalleen tärkeä. Koulunkäyntivaikeuksien keskelläkin vanhemmat toivovat, että vaikeista asioista puhutaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
Positive
Tuetaan ryhmäytymisessä ja ystävystymisessä
Ryhmän jäsenenä toimiminen on keskeinen lasten ja nuorten kehitystavoite. Ryhmässä olemista harjoitellaan pienestä lapsesta alkaen, läpi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaa-ajan harrastuksissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja ylläpito rohkaisevat lasta ja nuorta mukaan ryhmään saamaan ystäviä. Välitunnit ja työskentely erilaisissa ryhmissä vahvistavat lapsen ja nuoren sosiaalisia taitoja. Koulujen eri verkostot mm. oppilashuolto ja seurakunta osallistuvat ryhmäytymistä ja ystävystymistä edistävän toiminnan järjestämiseen.
Ehkäistään kiusaamista
Kiusatuksi tai loukatuksi tuleminen vaikuttaa merkittävästi oppilaan viihtymiseen ja oppimiseen koulussa. Keskittymällä hyvinvoinnin tukemiseen voidaan ehkäistä myös muita kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta. Kuntien tehtävä on laatia toimenpidesuunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
![Sinisellä taustalla piirrettyjä hahmoja ja kuplia](https://www.hameenlinna.fi/wp-content/uploads/2021/08/Ennaltaturvaten-1024x559.jpg)
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointikysely toteutettiin toista kertaa
18.6.2024
Hämeenlinnan oma koululaisten hyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2024 toista kertaa. Kyselyyn vastasi 67 % alakoulun 4. ja 5. luokkalaisista (952 vastaajaa) sekä 43 % yläkoulun 8. …
Oppilasagentit auttavat tietotekniikassa kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa
22.5.2024
Hämeenlinnan kouluissa toimii oppilasagentteja, jotka ovat kouluissa TVT eli tieto- ja viestintätekniikan apukäsiä. Vastaavia oppilasagentteja on kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa. Rengon 6-luokkalaiset Aino, Taava, Milla ja …
Kansainvälisyyspäivänä Rengon koulussa kohdataan eri maista tulleita ihmisiä ja harjoitellaan englantia
10.5.2024
Rengon peruskoulussa on jo kahdenkymmenen vuoden ajan vietetty kerran vuodessa koko koulun kansainvälisyyspäivää. Päivä on odotettu, toivottu ja tykätty. Kansainvälisyyspäivänä koululle oli kutsuttu eri maista …
Hämeenlinnan aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelukyselyn tulokset
26.4.2024
Palvelukyselyllä on pyydetty kokemuksia ja palautteita niiltä huoltajilta, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa Hämeenlinnassa lukuvuoden 2023-2024 aikana. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Hämeenlinnan …