Tiiviisti tukien
Kun oppilas on ollut yli 100 tuntia poissa koulusta, on tärkeää pysähtyä yhdessä miettimään, miten oppilaan päivittäistä koulunkäyntiä voidaan tukea. Yhteistyö huoltajien kanssa on erittäin tärkeää. Oppilashuollon työntekijät selvittävät koulupoissaolojen syitä sekä oppilaan että huoltajien kanssa. He arvioivat myös muiden palveluiden tarvetta.
Oppilaan asiaa käsitellään säännöllisesti oppilashuoltoryhmässä.
Monialaiselle yhteistyölle sovitaan työtapa, jonka avulla tuetaan oppilaan koulunkäynnin myönteistä edistymistä. Oppilaan asian hoitamisesta huolehditaan erityisesti siirtymävaiheissa. Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Koulun tuen lisäksi käytetään muita tukipalveluita:
Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma. Lataa avuksi työkalu oikeasta palkista.
Muistilista kouluun:
- Yksilöllinen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä.
- Palvelutarpeen arviointi (oppilashuollon kuraattori).
- Lastensuojeluilmoitus tarvittaessa.
- Tavoitteena, että oppilas pystyisi tulemaan kouluun.
- Yläkoulussa tavoitteena peruskoulun päättötodistus ja jatko-opiskelupaikka.
- Oppimispakettien koordinoijana erityisopettaja.
- Oppilashuollon rooli tarvittaessa linkkinä hoitavan tahon ja koulun välillä.
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa, erityiset opetusjärjestelyt PL 18§.
- Räätälöity lukujärjestys: lyhennetty koulupäivä, lyhennetty kouluviikko. Interventiot pienryhmään: sairaalakoulu, Noste-luokat (alakoulu Jukola, yläkoulu Lyseo)
- Toppari-tiimin tuki.
- Lähitutor.
![Vaaleanlilalla taustalla piirrettyjä rakennuksia, kasvot, puita ja vene](https://www.hameenlinna.fi/wp-content/uploads/2021/08/Tiiviistitukien-1024x480.jpg)
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointikysely toteutettiin toista kertaa
18.6.2024
Hämeenlinnan oma koululaisten hyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2024 toista kertaa. Kyselyyn vastasi 67 % alakoulun 4. ja 5. luokkalaisista (952 vastaajaa) sekä 43 % yläkoulun 8. …
Oppilasagentit auttavat tietotekniikassa kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa
22.5.2024
Hämeenlinnan kouluissa toimii oppilasagentteja, jotka ovat kouluissa TVT eli tieto- ja viestintätekniikan apukäsiä. Vastaavia oppilasagentteja on kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa. Rengon 6-luokkalaiset Aino, Taava, Milla ja …
Kansainvälisyyspäivänä Rengon koulussa kohdataan eri maista tulleita ihmisiä ja harjoitellaan englantia
10.5.2024
Rengon peruskoulussa on jo kahdenkymmenen vuoden ajan vietetty kerran vuodessa koko koulun kansainvälisyyspäivää. Päivä on odotettu, toivottu ja tykätty. Kansainvälisyyspäivänä koululle oli kutsuttu eri maista …
Hämeenlinnan aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelukyselyn tulokset
26.4.2024
Palvelukyselyllä on pyydetty kokemuksia ja palautteita niiltä huoltajilta, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa Hämeenlinnassa lukuvuoden 2023-2024 aikana. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Hämeenlinnan …