Liikenteen suunnittelu
Katu- ja liikennesuunnittelu on tärkeä osa yleis- ja asemakaavoituksen yhteydessä tehtävää maankäytön suunnittelua. Kun kaavoitus on valmistunut, laaditaan kaduille ja yleisille alueille tarkempia suunnitelmia, kuten katu- ja rakennussuunnitelma ja liikenteenohjaussuunnitelma.
Hämeenlinnan kaupungin katu- ja liikennesuunnittelusta vastaa kaupunkirakennetoimialan infran suunnittelu -yksikkö.
Katujen ja liikennejärjestelyiden suunnittelua tehdään sekä omilla resursseilla että tilaamalla suunnittelupalveluja konsulteilta.
Hämeenlinnan kaupungin alueella maanteiden osalta tienpidosta vastaa Uudenmaan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Asukaskysely Hätilän ja Idänpään pientaloalueiden liikennejärjestelyistä
Hämeenlinnassa on viime vuosina päivitetty Hätilän ja Idänpään pientaloalueiden liikennejärjestelyitä. Uusien järjestelyiden tarkoituksena on ollut turvata kunnossapidolle ja pelastusajoneuvoille riittävän leveät reitit, joilla operoida sekä mahdollistaa kadunvarsipysäköinti niiltä osin, kun se on mahdollista.
Suunnittelun yhteydessä on pyritty myös puuttumaan alueella normalisoituneeseen laittomaan maastopysäköintiin, jolla on negatiivisia vaikutuksia katualueen kuivatukseen, ajorataa tukeviin rakenteisiin ja alueen yleiseen kunnossapidettävyyteen.
Uuden järjestelyn myötä alueelle on asetettu pysäköintikielletty-liikennemerkkejä, ja tämä on aiheuttanut huolta osassa asukkaita.
Asukaskyselyllä Hämeenlinnan kaupunki kartoittaa asukkaiden suhtautumista nykyiseen liikennejärjestelyyn. Kyselyn vastauksia käytetään sellaisen ratkaisun etsimiseen, joka palvelisi mahdollisimman monen tarpeita.
Pääset vastaamaan kyselyyn oheisen linkin kautta
Vastausaikaa on 31.5.2023 klo 16 saakka.
Liikennesuunnittelu osana maankäytön suunnittelua
Liikennesuunnittelu on osa maankäytön suunnittelua, jonka perustana ovat koko kaupunkiseudun ja kaupungin kehittämistarpeet.
Yleissuunnitelmat ohjaavat liikenneratkaisuja
Yleissuunnitelmat, kuten keskustan osayleiskaava, ohjaavat liikenneratkaisuja. Katuverkkoa suunnitellaan jo kaavoitusvaiheessa. Merkittävät periaatteelliset liikenneratkaisut, kuten pääkadut, määritellään yleiskaavassa ja osayleiskaavassa.
Tarkemmat liikennejärjestelyt määritetään asemakaavojen yhteydessä liikennesuunnitelmissa, joissa esitetään mm. katutilan jakaminen eri liikennemuotojen (autot, jalankulkijat, pyöräilijät jne.) kesken, kaistojen lukumäärä ja pysäköintipaikkojen sijainti.
Liikenteenohjaussuunnitelmat
Yksi liikennesuunnittelun osa-alue on liikenteenohjaussuunnitelmat, joissa esitetään esim. liikennemerkit, tiemerkinnät, viitat ja muut opasteet. Lisäksi suunnitellaan liikennevaloja ja erilaisia liikenteen informaatiojärjestelmiä.
Yhtenä osana liikennesuunnittelua ovat liikenneturvallisuuden kehittämistoimenpiteet, kuten nopeusrajoituksien asettaminen. Jalankulun ja pyöräilyn edistäminen kuuluu tärkeänä osana liikennesuunnitteluun, jotta kaupungista saataisiin mm. ruuhkattomampi ja ilmanlaadultaan puhtaampi.
Katujen toiminnallinen luokitus
Hämeenlinnan kadut on jaettu neljään toiminnalliseen luokkaan, joita ovat:
- Pääkadut
- Alueelliset kokoojakadut
- Paikalliset kokoojakadut
- Tonttikadut, joihin kuuluvat myös pihakadut ja kävelykadut.
Toiminnallinen luokka perustuu kadun liikenteelliseen tärkeyteen. Katujen toiminnallinen luokitus on kunnan määrättävissä. Toiminnallisella luokalla kuvataan:
- väylän palvelutasoa liikenteelle
- väylänpitäjän tahtoa ohjata liikenne väylälle
Hämeenlinnan toiminnalliset katuluokat (pdf) on esitetty kartassa (pdf), joka on hyväksytty yhdyskuntalautakunnassa 17.11.2015. Kadun luokka voi vaihtua uusien katuyhteyksien rakentamisen, liikennemerkkimuutosten tai muiden liikennejärjestelyjen muuttumisen vuoksi.
Toiminnallisen luokan mukaan määräytyvät kadulle asetettavat vaatimukset ja ominaisuudet, kuten nopeusrajoitukset, ajokaistojen leveydet, kadunvarsipysäköinnin sijoittelu sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien, linja-autopysäkkien ja hidasteiden tyypit. Taulukossa on esitetty, mitä vaatimuksia kullekin toiminnalliselle luokalle yleensä asetetaan.
Erikoiskuljetusten reitit
Hämeenlinnan kaduilla liikkuu ajoittain erikoiskuljetuksia, jotka voivat olla tavallista pidempiä, leveämpiä ja korkeampia kuljetuksia. Kaupungin ohittavat kuljetukset käyttävät katuverkkoa kuljetuksiin esimerkiksi Helsinki – Tampere -välillä, sillä erikoiskuljetukset eivät saa käyttää moottoriteitä liikennöintiin.
Tavallisimmat erikoiskuljetusten reitit ja esimerkiksi siltojen korkeus- ja massarajoitukset on esitetty kartassa (pdf).