Palkittu! Fiksua työtä 2024: Järjestystä iltapäiviin
Ajatus lukujärjestyksestä nousi puhtaasti tarpeesta. Usein vietimme iltapäivät pohtien mitä tehtäisiin ja missä. Lopputulema saattoi olla se, että olimme kaikki samassa tilassa. Silloin tietysti melu ja vilske kasvaa. Aikaisemmin ip-ajalle oli jaettu työvuoroihin yhdelle ohjaajalle ”kerhovuoro”, ja tämä ohjaaja otti kerhoon 1-3 oppilasta n. 30min ajaksi.
Suunnittelin lukujärjestyksen iltapäivätoimintaan, missä oppilaat ja työntekijät on jaettu kolmeen ryhmään. Jokaisella ryhmällä on myös joka päivälle merkitty tila ja tekeminen. Toki oppilailla on myös aina mahdollisuus lepoon ja rauhaan, jos sitä tarvitaan.
Melu ja vilske on vähentynyt huomattavasti. Nyt myös työntekijät tietävät missä olla ja kenen kanssa, sekä tietävät kenet oppilaat hoitavat takseille. Ohjaajilta saatu palaute on ollut positiivista. Moni on kokenut hyvänä sen, että jäsennelty tekeminen jatkuu myös koulupäivän jälkeen.
Iltapäivähoito jatkuu lukujärjestyksen mukaisena, ja tarpeiden mukaan lukujärjestystä päivitetään ja muokataan.
Kehittäjä
Minttu Hauta-aho, kouluohjaaja
Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.