Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen
Mistä idea sai alkunsa?
Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten liikunnan edistäjä -koulutukseen. Opintojen aikana havahduimme siihen, että lasten säännöllinen liikunta ja tavoitteellinen taitojen harjoittelu oli vähäistä.
Päätimme muuttaa asiaa ja innostaa sekä motivoida lapsia liikkumaan monipuolisesti, motorisia perustaitoja harjoittaen, jotta tulevaisuudessa heillä olisi hyvät liikunnalliset taidot ja he osaisivat nauttia liikunnasta. Halusimme kannustaa ja huomioida etenkin niitä lapsia, joilla oli vielä harjaantumattomat liikunnalliset taidot tai, jotka eivät olleet vielä löytäneet liikunnan iloa.
Mitä ja miksi on tehty?
Teimme kaikkien ryhmien käyttöön ja saataville valmista helppokäyttöistä liikunta materiaalia, joissa on erilaisia tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitoja kehittäviä taitoharjoitteita.
Ideoimme mm. liikuntakopat, jonka jokainen ryhmä voi päivittäin lainata. Koppaa on helppo liikutella ja ottaa mukaan eri tiloihin ja tehtäviä pystyy tekemään pienessäkin tilassa ja osan ilman välineitä. Kopat sisältävät erilaisia liikunnallisia tehtäviä, leikkejä sekä kierrätysmateriaaleistakin valmistettuja välineitä muun muassa yhdessä lasten kanssa tehtyjä häntäpalloja.
Ulkoiluihin tehtiin kaksi omaa liikuntapussia, joita on helppo kanniskella mukana esim. myös puistoretkille. Ulkopusseissa on vauhdikkaampia liikuntaleikkejä sekä tehtäviä. Lasten suosikeiksi nousivat muun muassa jäämies, polttopallo sekä erilaiset hippaleikit.
Päivittäin pidetään kaksi ohjattua liikunnallista toimintatuokiota sekä iltapäivisin innostetaan lapsia liikkumaan tarjoamalla heille erilaisia liikuntavälineitä, jossa samalla harjaantuivat välineiden (muun muassa erilaiset pallot, ja mailat) käsittelytaidot.
Mitä on saavutettu?
Lasten liikkumisesta on tullut säännöllistä ja lasten monet eri taidot ovat kehittyneet sekä liikunnalliset leikit ulkona ja ohjattujen toimintojen ulkopuolella ovat lisääntyneet. Ohjattujen tuokioiden hetket ovat toiminnallisempia ja liikkumiseen kannustavia.
Sen lisäksi, että lapset ovat saaneet purkaa energiaa hallitusti, on liikuntatuokioissa tapahtunut paljon muutakin oppimista kuin liikunnalliset taidot mm. sosiaaliset-, matemaattiset- ja kognitiiviset taidot kehittyivät, lapset saivat kokea onnistumisen iloa, joka taas kehittää itsetuntoa.
Miten työ jatkuu?
Liikuntakopat sekä ulkoliikuntapussit ja muu materiaali ovat edelleen jatkuvassa käytössä ja niihin kehitämme saatujen kokemusten ja palautteen sekä lasten mielenkiinnon kohteiden mukaan uusia materiaaleja.
Kehittäjät
Katariina Walli, kouluohjaaja
Minna Hjelt, kouluohjaaja
Tiina Nevala, kouluohjaaja
Janika Mäkelä, kouluohjaaja
Kirsi Valtonen, kouluohjaaja
Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.