Hämeenlinnalaiset identiteetit
Hämeenlinna on historiallinen kulttuurikaupunki, jossa iskelmä soi ja metsä tuoksuu.
Hämeenlinnassa teki keväällä 2023 identiteettityön, johon kutsuttiin osallistumaan kaikki nykyiset ja entiset hämeenlinnalaiset sekä Hämeenlinnassa mökkeilevät ja työssä käyvät ulkopaikkakuntalaiset. Etsimme vastauksia
- mistä tekijöistä hämeenlinnalaisuus koostuu
- mitkä ovat meidän yhteiset henkiset ja fyysiset maamerkkimme
- millainen on suhteemme kotiseutuun ja mistä se rakentuu
- mikä on meille ominta Hämeenlinnaa.
Tutustu identiteetteihimme ja lukaise tiivistelmä (pdf) tai paneudu koko selvitykseen (pdf).
Kyselyn vastaajista 72,2% oli naisia. Suurin osa vastaajista oli 35-64-vuotiaita. 75,8% asuu Hämeenlinnan kaupunkialueella. 61,5% koki olevansa hämeenlinnalainen, kun taas 13,6% koki olevansa ”junan tuomia”.
Vastaajat kuvailivat itseään eniten tavallisiksi, hämäläisiksi ja asiallisiksi. Seuraavia sijoja pitivät perinteinen, rento ja kokeilunhaluinen. Myöskin maalainen, taiteellinen, hauska ja suomalainen mahtuivat kymmenen eniten kuvailevan sanan joukkoon.
Me hämeenlinnalaiset olemme ihan tavallisia. Rakastamme kauneutta, jota näemme kaikkialla ympärillämme
Hämeenlinnalaisimmat henkilöt
- Irwin Goodman
- Jean Sibelius
- Vexi Salmi
- Jyrki ”Jyrki69” Linnankivi
- Kylli Kylliäinen
Hämeenlinna aisteina
Hämeenlinna värinä:
- oranssi
- vihreä
- sininen
Hämeenlinna tuoksuna:
- metsä
- järvi
- katupöly
Hämeenlinna musiikkina:
- iskelmä
- klassinen
- jazz
Hämeenlinna on
”Maailman paras kyläkaupunki, Etelä-Suomen helmi.”
”Hybridikaupunki – maaseutu ja kaupunki yhdessä.”
”Historiallinen kulttuurikaupunki urheilutvistillä.”
Mikä on myönteisin asia Hämeenlinnassa?
”Mukavia ihmisiä, kunhan pääsee tutustumaan.”
”Rauhallinen elämänrytmi, täällä pysyy kartalla kaupungin menosta.”
”Yleisesti Hämeenlinnan kesä. Kahvilat ja terassit, puistot ja kävelyreitit.”
Mikä on ikävin asia Hämeenlinnassa?
”Hidastelu, junnaaminen, ”kattellaan”-periaate.”
”Hämeenlinnalaisten innokkuus haukkua kotikaupunkiaan ja hämeenlinnalaisia asukkaita. Erikoinen ilmiö, jopa Suomen mittakaavassa.”
”Palveluiden ja liikenneyhteyksien jatkuva heikentäminen pitäjissä.”
Mitä Hämeenlinnasta puuttuu?
”Elämää keskustasta, torikulttuuria, kahvilakulttuuria.”
”Innovaatioiden puute, kaupungin esiintuominen.”
”Järvenranta kaupunkina, me tarvitsemme veneilijöille houkuttelevamman paikan Hämeenlinnasta.”
Vastaavan laajuista paikallisidentiteettien tutkimusta ja paikkakunnan historian yhdistämistä kunnan strategia- ja viestintätyöhön ei ole aiemmin toteutettu Suomessa. Identiteettityötä toteutti Hämeenlinnan kaupungin kanssa Punctum & Studium Oy.
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinna tuoksuu metsältä, kuulostaa iskelmältä ja näyttäytyy oranssina
14.6.2023
Hämeenlinnan kaupunki käynnisti keväällä identiteettityön, jonka tuloksia tullaan hyödyntämään kaupungin strategiatyössä sekä viestinnässä ja markkinoinnissa. Työn tarkoituksena oli selvittää mitä on hämeenlinnalaisuus tänä päivänä ja …