Viestintä ja markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän avulla edistetään kaupungin vetovoimaa, kasvua ja asukkaiden hyvinvointia.
Hämeenlinnan brändi-sivulta löydät markkinointimateriaalimme ja tunnuksemme käyttöön liittyviä ideoita ja ohjeistusta.
-
- Hämeenlinnabrändi-sivu
- Tietoa virallisen vaakunan käytöstä.
Hämeenlinnan kaupungilla on kymmenen verkkosivustoa, joita pitää yllä 100 kaupungin työntekijää.
Palvelemme pääasiassa suomen kielellä. Matkailun sivustot ovat myös englanniksi ja kotoutumisen palvelut tuottavat viisikielistä verkkosivustoa.
Sivustomme ovat:
- Pääsivu: hameenlinna.fi
- Matkailu: visithameenlinna.fi
- Joukkoliikenne: hameenlinnanjoukkoliikenne.fi
- Kotoutuminen: myintegration.fi
- Taidemuseo: hameenlinnantaidemuseo.fi
- Lasten kulttuurikeskus: kulttuurikeskusarx.fi
- Kaupunginmuseo: hmlmuseo.fi
- Kirjasto: vanamo.finna.fi
- Liikuntapalvelut: liikuntahallit.fi
- Kokous- ja kongressimarkkinointi: hameenlinnakongressi.fi
- Yhteinen jätelautakunta: kolmenkierto.fi
- TyöHäme: tyohame.fi
Kuukausittain tuotamme noin 80 tiedotetta, jotka lähetämme medialle keskitetyn jakelupalvelun kautta. Tiedotteemme ovat pääsääntöisesti suomenkielisiä.
Hämeenlinnan kaupunki käyttää sosiaalisen median kanavia viestintään ja markkinointiin sekä herättämään keskustelua kaupungin toiminnasta, tapahtumista ja ajankohtaisista asioista. Sosiaalinen media tarjoaa suoran yhteyden kaupungin ja kuntalaisen välille.
Kaupungilla on pääkanavat Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja YouTubessa.
Lisäksi toimialoilla ja useilla kaupungin toimintayksiköillä ja projekteilla on omia sosiaalisen median palveluja käytössään.
Kuvat.fi -palvelusta löydät Hämeenlinna-aiheisia kuvia. Jos haluat käyttää kuvia, tee kuvista keräyskori. Keräyskorit tulevat sähköpostitse kaupungin viestintä- ja markkinointiyksikölle, joka päättää kuvien käyttöoikeudesta. Kerro kuvapyynnön yhteydessä kuvan käyttötarkoitus.
Valokuvien julkaisun yhteydessä tulee mainita lähteeksi Hämeenlinnan kaupunki.
Kuviin ja kuvapankkiin liittyvät tiedustelut viestinta@hameenlinna.fi.
Asukaslehti
Hämeenlinnan kaupunki julkaisee kolme kertaa vuodessa Arjessa mukana -asukaslehteä, joka tarjoaa tietoa kaupungin palveluista, tapahtumista ja ihmisistä.
Asukaslehti on saatavilla useista jakelupisteistä Hämeenlinnassa.
Lue uusinta asukaslehteämme verkossa.
Kesäesite ja matkailukartta
Tuotamme vuosittain Hämeenlinnan kesäesitteen ja matkailun taittokartan sekä A4-kokoisen repäisykartan.
Nämä jaetaan suoraan matkailukohteisiin ja kaupungin palvelupisteisiin. Näiden takavarasto on Kastellissa.
Muuttajatutkimus 2023
Hämeenlinnan kaupunki toteutti muuttajatutkimuksen vuoden 2023 maalis-huhtikuussa yhteistyössä Innolink Oy:n kanssa.
Kaupunkikuvatutkimus
Hämeenlinna teettää kolmen vuoden välein kaupunkikuvatutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, mistä kaupunki on tunnettu ja mitkä asiat Hämeenlinnassa kiinnostavat.
Identiteettityö
Hämeenlinnassa teki keväällä 2023 identiteettityön, jonka tuloksia voit lukea täältä.
Hämpton-kirjaimet
Hämpton -kirjaimet ovat lainattavissa festareille ja suurempiin tapahtumiin.
Tiedustelut: viestinta@hameenlinna.fi
Kaupunki voi tehdä markkinointiyhteistyötä esimerkiksi tapahtumien, urheilun ja liikunnan, kulttuurin sekä erilaisten ilmiöiden ja sisältöjen kanssa. Olennaista on, että markkinointikumppanuus edistää sekä kaupungin että yhteistyökumppanin vetovoimaa, imagoa ja tunnettuutta.
Yhteistyö on osa kaupungin markkinointia ja imagotyötä.
Hämeenlinnan kaupungin viestintä pohjautuu Houkutteleva Hämeenlinna -strategiaan.
Viestinnän nykytila ja tavoitteet kuvataan tavoitetilassa, jonka kaupunginhallitus hyväksyy valtuustokausittain
Kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.
Kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.
Viestintä- ja markkinointiyksikkö
Viestintä- markkinointiyksikkö vastaa kaupungin kokonaisviestinnästä ja sen edellytysten luomisesta. Yksikkö kehittää, ohjaa ja koordinoi markkinointia ja viestintää, antaa asiantuntija-apua sekä järjestää henkilöstön markkinointi- ja viestintäkoulutusta.
- Viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Hällström
- Viestintäasiantuntija Heidi Lampsijärvi
- Viestintäasiantuntija Tanja Mäki-Kulmala
- Markkinointiasiantuntija Reetta Kaikkonen
- Viestintäsuunnittelija Mari Ampuja-Valaja
- Viestintäsuunnittelija Anna-Kaisa Naskali
- Visuaalinen suunnittelija Miika Kangasniemi
- Mediatuottaja Hanna Blomqvist
- Tekninen tuottaja Mirko Miettinen
Toimialaviestijät:
- Kaupunkirakenne: Tiina-Maria Manninen
- Sivistys ja hyvinvointi: Riikka Ylätalo, Riikka Savolainen
Muut viestijät:
- Työllisyyspalvelut: Carita Viklund-Gee
- Kansainvälisen palvelun viestintä: Maria Kauranen
- Hämeenlinnan kirjasto: Jenni Joru
- Hämeenlinnan kaupunginmuseo: Henna Välimäki
- Hämeenlinnan taidemuseo: Petra Hollmérus
Konserniyhtiöiden viestintä:
- Liikuntahallit: Tomi Alkio
- Hämeenlinnan kokous ja kongressi: Karita Toivanen
- HS Vesi: Sami Kyrönlahti
Aiheeseen liittyvät
Talousveden laadunvalvonta
27.3.2025
Talousvesi on vettä, jota käytetään kotitalouksissa juomavetenä, ruoan valmistamiseen ja muihin kotitaloustarkoituksiin, kuten yleisen hygienian ylläpitämiseen. Sitä saadaan joko vesilaitoksen jakamana tai omasta talousvesikaivosta. Suomessa etenkin vesijohtoverkoston kautta jaettava vesi on erittäin laadukasta, mutta laatu saattaa satunnaisesti heiketä vedentuotantoketjun eri vaiheissa.
KouluPT nuorten tukena kohti liikunnallista elämäntapaa
21.3.2025
Hämeenlinnassa Move! -polun ja KouluPT-toiminnan tavoitteena on saada aikaiseksi toimiva prosessi, jossa esimerkiksi opettajat ja terveydenhoitajat työskentelevät yhdessä oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Suunnitteilla oleva keskustakampus on enemmän kuin rakennus
20.3.2025
Elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäen visioissa Hämeenlinnalla on tulevaisuudessa virkeä ja monipuolinen keskusta, jossa kaikki viihtyvät.
Yhdessä ollaan enemmän
14.3.2025
Verkatehdas-konsernin uudet johtajat aikovat pitää korttelin elinvoimaisena yhteistyön, uskalluksen ja laadukkaiden sisältöjen avulla.