Hankinnat
Tehdään Hämeenlinnasta Suomen paras julkinen hankkija yhteistyössä yritysten kanssa!
Hämeenlinnan kaupunki on hankintalain mukainen hankintayksikkö. Voit tutustua jo ennen varsinaisen tarjouksen tekemistä kaupungin hankintoihin: hankintojen tekemisen periaatteet, toimialat ja hankintasuunnitelmat löytyvät tältä sivulta.
Hämeenlinnan kaupungin kaikki tarjouskilpailut toteutetaan sähköisiä kilpailutusjärjestelmiä käyttäen: Tarjouspalvelu-portaali ja Työllisyyspalvelujen dynaamisten pienhankintojen portaali. EU- ja kansallisista hankinnoista kaupunki ilmoittaa myös HILMA-ilmoituskanavassa.
Lisää tietoa kaupungin hankinnoista ja hankintatoimesta sekä julkisten hankintojen maailmasta löydät Hankinnat ja Hämeenlinna -blogista: https://hmlhankinnat.blogspot.fi/
Näin teet tarjouksen Hämeenlinnan kaupungille (suuntaa-antava ohje)
Neljä keskeistä ohjetta tarjoajalle
- Lue hankinta-asiakirjat läpi sanasta sanaan
- Jos et ymmärtänyt jotain kohtaa, esitä asiasta kysymys hankinta-asiakirjojen mukaisesti
- Hankinta-asiakirjoilla tarkoitetaan tarjouskilpailun kaikkia asiakirjoja, kuten tarjouspyyntöä ja sen liitteitä
- Ole erittäin huolellinen tarjouksen laatimisessa
- Tarkista tarjouksesi ennen sen jättämistä
- Tarkista, että tarjouksesi liitteinä ovat kaikki hankintayksikön (esimerkiksi Hämeenlinnan kaupunki on hankintayksikkö) vaatimat asiakirjat
- Vastaa vain siihen mitä kysytään ja niin kuin kysytään
- Älä jätä tarjouksen laatimista ja jättämistä viime hetkeen
Hankinnan valmistelu => Markkinavuoropuhelu => Tarjouskilpailu => Hankintapäätös => Hankintasopimus => Sopimuskausi
Julkinen hankinta on sitä, kun hankintalainsäädännön mukainen hankintayksikkö (esimerkiksi Hämeenlinnan kaupunki) hankkii tavaraa tai palvelua taikka urakan vastiketta (yleensä rahaa) vastaan oman organisaation ulkopuolelta. Julkinen hankinta ei ole sitä, kun hankintayksikkö valmistaa tavaraa tai tuottaa palvelua taikka toteuttaa urakan omana työnä.
Hankintalailla tarkoitetaan Lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. Erityisalojen hankintalailla tarkoitetaan Lakia vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista.
Julkiset hankinnat jaotellaan hankinnan kohteen perusteella seuraavasti:
- Tavarat
- Palvelut, joita ovat sote-palvelut, muut erityiset palvelut ja muut palvelut -> sote-palveluissa ja muissa erityisissä palveluissa ei ole EU-kynnysarvoa
- Rakennusurakat
- Käyttöoikeussopimukset -> käyttöoikeussopimuksissa ei ole EU-kynnysarvoa
- Suunnittelukilpailut
Julkiset hankinnat jaotellaan hankinnan arvon perusteella seuraavasti:
- EU-hankinnat (Hankintalaki / Erityisalojen hankintalaki)
- Kansalliset hankinnat (Hankintalaki)
- Pienhankinnat (Hankintayksikön omat ohjeet
- Mitä isommat eurot hankinnassa on, sitä tiukempaa sääntely on
Kaikkien hankintojen osalta kannattaa lukea erityisesti tämän haitarin välilehdet 2 ja 3.
EU-hankintojen osalta kannattaa lukea lisäksi välilehti 4.
- EU- ja kansallisten hankintojen tarjouskilpailut julkaistaan HILMA-ilmoituskanavan lisäksi Tarjouspalvelu-portaalissa, josta löytyvät hankinta-asiakirjat. Myös osa pienhankinnoista julkaistaan Tarjouspalvelu-portaalissa.
- Työllisyyspalvelujen ja muut dynaamiset pienhankinnat julkaistaan TyöllisyysSampo-portaalissa, josta löytyvät hankinta-asiakirjat
Kaupungin hankinnoista voidaan julkaista HILMA-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi) tietopyyntö, jolla pyydetään hankinnasta kiinnostuneita yrityksiä ja muita yhteisöjä ilmoittautumaan kaupungille. Hämeenlinnan kaupungin tulevista hankinnoista kerrotaan myös Hankinnat ja Hämeenlinna -blogissa (https://hmlhankinnat.blogspot.com/).
Kaupungin hankinnoissa pyritään käymään vuoropuhelua alan toimijoiden (erityisesti paikallisten toimijoiden) kanssa ennen tarjouspyynnön julkaisua.
Hankinnan valmistelu + Markkinavuoropuhelu = hyvään hankintaan tarvitaan hyvät perustukset
Jos olet mukana vuoropuhelussa ja pääset kommentoimaan asiakirjaluonnoksia, käytä tilaisuus hyödyksi:
- Jos yritykselläsi/yhteisölläsi on tarjota uusi innovatiivinen ratkaisu tai teillä on muuta uusinta tietoa hankinnan kohteesta, kerro tietosi vuoropuhelussa
- Kaupunki on kiinnostunut uusista innovaatioista ja alan ”uusista tuulista”
- Kaupunkia kiinnostaa voiko hankinnan kilpailuttaa jollain uudella tavalla tai jostain uudesta näkökulmasta
- Lue luonnokset huolellisesti läpi
- Kerro kaupungille sellaisista ehdoista, jotka eivät ole alalle tyypillisiä. Kerro, mitkä ovat alalle tyypilliset ehdot.
- Kerro kaupungille sellaisista kohdista, jotka estävät yritystäsi/yhteisöäsi tarjoamasta. Kerro, miten kyseisiä kohtia kannattaisi muuttaa.
- Jos jokin kohta on epäselvä tai tulkinnanvarainen, kysy mitä sillä tarkoitetaan
Tarjouspalvelu-portaali = Cloudia Tarjouspalvelu
Kun haluat jättää tarjouksen, rekisteröidy, tutustu tarjouspyyntöihin ja jätä tarjous. Tarkemmat ohjeet Tarjousportaalin käytöstä: Uusi Tarjouspalvelu – Tukiportaali (cloudia.fi)
HUOM!
- Tarjous kannattaa jättää ajoissa (esimerkiksi 1-2 arkipäivää ennen tarjousten jättöajan umpeutumista). Hankintayksikön kokemuksen mukaan on valitettavan yleistä, että kun tarjouksen lähettäminen jätetään viimeiseen hetkeen, niin teknisestä tms. tarjoajasta johtuvasta syystä tarjouksen lähettäminen ei usein onnistukaan määräaikaan mennessä (oikeuskäytäntö on äärimmäisen tiukka siinä, että myöhästyneet tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta)
- Jos et ole täyttänyt kaikkia pakollisia tietoja, et pääse lähettämään tarjousta
- Huolehdi, että saat portaalista kuittauksen tarjouksen lähettämisestä
- Tarjousta voi korjata niin kauan kuin tarjousaikaa on jäljellä => muista lähettää tarjous uudelleen sen jälkeen, kun olet korjannut sitä
- Jos et ole lähettänyt tarjousta, on se yhtä kuin myöhästynyt tarjous
- Huomioi tarjousta laatiessasi Kysymykset ja vastaukset -välilehdellä ilmoitetut tiedot
Portaaliin tarvitsee rekisteröityä vain kerran. Samalla käyttäjätunnuksella pystyy jättämään tarjouksia sekä Hämeenlinnan kaupungille että muille hankintayksiköille. (Portaalin käyttöä koskevissa ongelmissa kannattaa ottaa yhteyttä järjestelmätoimittajan tukeen: support(at)cloudia.fi, puh. 020 766 1075, Tarjouspalvelu-portaalin Tukiportaali)
Työllisyyspalvelujen ja muut dynaamiset pienhankinnat = Työllisyyspalvelujen dynaamisten pienhankintojen portaali
Dynaamisella pienhankinnalla tarkoitetaan pienhankinnan menettelyä, jossa hankintaan mukaan haluavat toimijat jättävät osallistumishakemuksen ja jossa kaikki vaatimukset täyttävät toimijat hyväksytään mukaan. Tilaukset hyväksytyiltä palveluntuottajilta tehdään erikseen.
Osallistumishakemus jätetään TyöllisyysSampo-portaalissa. Portaaliin tarvitsee rekisteröityä vain kerran. (Portaalin käyttöä koskevissa ongelmissa kannattaa ottaa yhteyttä järjestelmätoimittajan tukeen: tuki(at)hankintasampo.fi)
- Vastaa niin kuin on kysytty
- Esim.: Tarjouspyynnössä vaaditaan ilmoittamaan toimitusaika viikkoina yhtenä kokonaislukuna. Tällöin ei saa ilmoittaa, että toimitusaika on 2-4 viikkoa, muutamia viikkoja, 20-30 arkipäivää, tms.
- Kaupungilla on oikeus, tai jopa velvollisuus hylätä tarjous suoraan
- Esim.: Tarjouspyynnössä vaaditaan ilmoittamaan toimitusaika viikkoina yhtenä kokonaislukuna. Tällöin ei saa ilmoittaa, että toimitusaika on 2-4 viikkoa, muutamia viikkoja, 20-30 arkipäivää, tms.
- Vastaa vain siihen mitä on kysytty
- Esim.: Tarjouspyynnössä ei vaadita, että tarjouksessa tulee ilmoittaa maksuehto (tarjouspyynnössä siis ilmoitetaan, että maksuehto on 21 päivää). Tällöin ei saa ilmoittaa, että maksuehto on lyhyempi kuin 21 päivää.
- Kaupungilla on oikeus, tai jopa velvollisuus hylätä tarjous suoraan
- Esim.: Tarjouspyynnössä ei vaadita, että tarjouksessa tulee ilmoittaa maksuehto (tarjouspyynnössä siis ilmoitetaan, että maksuehto on 21 päivää). Tällöin ei saa ilmoittaa, että maksuehto on lyhyempi kuin 21 päivää.
- Täytä kaikki pyydetyt hintakohdat
- Jos hintavertailuun vaikuttava hinta on jätetty ilmoittamatta, hintaa ei saa ilmoittaa jälkikäteen. Se ei ole tasapuolista ja syrjimätöntä muita tarjoajia kohtaan.
- Kysyminen kannattaa
- Jos joku asia tarjouspyyntöasiakirjoissa on epäselvä, kysy siitä hankintayksiköltä tarjouspyynnössä ilmoitetun kysymysten esittämisen määräajan puitteissa => kysymysten esittäminen on sekä tarjoajan että kaupungin etu
- Tarjoajan omat tulkinnat asioista voivat huonoimmassa tapauksessa johtaa siihen, että tarjous on tarjouspyynnön vastainen
- Älä toimita mitään ylimääräistä
- Esim.: Jos tarjouspyynnössä ei vaadita toimittamaan tarjottavan laitteen esitteitä, käyttöohjeita, yms., niitä ei tule toimittaa
- Huonoimmassa tapauksessa ylimääräisissä liitteissä saattaa olla jotain tarjouspyynnön vastaista
- Esim.: Jos tarjouspyynnössä ei vaadita toimittamaan tarjottavan laitteen esitteitä, käyttöohjeita, yms., niitä ei tule toimittaa
- Älä toimita tarjoussaatetta
- Tarjouksen mukana ei tule toimittaa tarjoussaatetta tms., jos sen toimittamista ei vaadita
- Huonoimmassa tapauksessa siinä saattaa olla jotain tarjouspyynnön vastaista
- Tarjouksen mukana ei tule toimittaa tarjoussaatetta tms., jos sen toimittamista ei vaadita
- Laadi ja lähetä tarjous ajoissa
- Tarjouksen toimittaminen perille määräajassa on tarjoajan vastuulla. Oikeuskäytännön mukaan asia on yksiselitteinen: myöhästynyt tarjous tulee hylätä.
- Tarjousportaalit eivät salli tarjousten lähettämistä myöhässä
- Tarjouksen toimittaminen perille määräajassa on tarjoajan vastuulla. Oikeuskäytännön mukaan asia on yksiselitteinen: myöhästynyt tarjous tulee hylätä.
- Jätä tarjous siinä muodossa kuin se on vaadittu jätettävän
- Esim.: Tarjouspyynnössä vaaditaan toimittamaan tarjous Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Älä silloin toimita tarjousta pelkästään sähköpostilla.
- Kaupungilla on oikeus, tai jopa velvollisuus hylätä tarjous suoraan
- Esim.: Tarjouspyynnössä vaaditaan toimittamaan tarjous Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Älä silloin toimita tarjousta pelkästään sähköpostilla.
Hankintaneuvontaa yrityksille on saatavilla esim. Suomen Yrittäjien hankintaneuvonnasta (Hankintaneuvonta – Yrittajat.fi)
Arviointi tapahtuu vaiheittain
1.Soveltuvuuden arviointi
Tarjoajille on asetettu tarjouskilpailuissa tietyt soveltuvuusvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), jotka tarjoajien tulee täyttää. Soveltuvuusvaatimuksia ovat esimerkiksi: tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet, taloudellinen tilanne, vastuuvakuutus ja referenssit. Tarjoajan tulee olla tarkkana siinä, että soveltuvuusvaatimukset täyttyvät (muuten tarjousta ei kannata jättää).
2. Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistus
Kaupungin velvollisuutena on tarkistaa, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Tarjoajan on syytä ymmärtää, että usein tarjouspyynnön vastainen tarjous joudutaan hylkäämään suoraan, koska muuten ei meneteltäisi tasapuolisesti ja syrjimättömästi muita tarjoajia kohtaan.
3. Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailu on erittäin olennainen osa tarjouskilpailuprosessia. Huolimaton tai ylimalkainen suhtautuminen vertailuperusteisiin aiheuttaa usein sen, että tarjous ei pärjää tarjousvertailussa. Vertailuperusteet kertovat sen, mitkä asiat tarjouskilpailun ratkaisevat.
Jos yrityksesi/yhteisösi resurssit eivät riitä tarjouskilpailun kohteena olevan hankinnan toteuttamiseen, niin voit yrittää tehdä yhteistyötä muiden yritysten/yhteisöjen kanssa. Yksi vaihtoehto on, että etsit sopivan alihankkijan yrityksellesi/yhteisöllesi tai yrityksesi/yhteisösi tarjoutuu alihankkijaksi toiselle yritykselle/yhteisölle.
Toinen vaihtoehto on tehdä tarjous tarjousyhteenliittymänä. Tarjousyhteenliittymä tarkoittaa sitä, että tarjoajayhteisöjä on useampi kuin yksi ja tarjoajayhteisöt vastaavat hankintasopimuksesta ja sen velvoitteista yhteismitallisesti. Yhteistyö ei saa kuitenkaan johtaa laittomaan kilpailun rajoittamiseen.
Tilaajavastuulailla tarkoitetaan Lakia tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä.
Hämeenlinnan kaupunki edellyttää tarjouskilpailuissaan sitä, että valittu tarjoaja toimittaa kaupungille viimeistään ennen hankintasopimuksen tekemistä tilaajavastuulain mukaiset asiakirjat. HUOM! Asiakirjat saavat olla korkeintaan kolme kuukautta vanhoja.
Tilaajavastuulain mukaiset asiakirjat on mahdollista saada yhdestä paikasta, jos yritys/yhteisö on Vastuu Groupin Luotettava Kumppani -palvelussa (maksullinen) tai jos yrityksellä/yhteisöllä on RALA-pätevyys (maksullinen). Luotettava Kumppani -raportista löytyy kaikki tarvittava tieto. RALA-pätevyys kertoo siitä, että yritys/yhteisö täyttää tilaajavastuulain vaatimukset.
Tilaajavastuulain mukaiset asiakirjat ovat seuraavat:
- Selvitys rekistereistä
- Selvitys siitä, onko yritys/yhteisö merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin
- Selvityksen saa YTJ:stä (ytj.fi) yrityshaulla
- Kaupparekisteriote (yhdistysten osalta vaaditaan yhdistysrekisteriote ja säätiöiden osalta säätiörekisteriote)
- Kauppa- ja säätiörekisteriotteen saa esimerkiksi Virre-palvelusta (https://virre.prh.fi)
- Yhdistysrekisterin tietopalvelusta (https://yhdistysrekisteri.prh.fi) saa yhdistysrekisteriotteen
- Selvitys mahdollisesta verovelasta
- YTJ:ssä (ytj.fi) on yrityksen/yhteisön tiedoissa linkki verovelkarekisteriin
- Todistuksen verojen maksamisesta tai verovelkatodistuksen saa esimerkiksi tilaamalla sen OmaVero-palvelusta (vero.fi/omavero) tai Verohallinnon sähköisellä lomakkeella (www.vero.fi/verovelkatodistus)
- Todistukset eläkevakuutuksista (TyEL-vakuutus)
- Todistuksen saa eläkevakuutusyhtiöstä
- Selvitys työehtosopimuksesta
- Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista
- Selvitys on esimerkiksi yrityksen/yhteisön itse allekirjoittama asiakirja, jossa kerrotaan työhön sovellettava työehtosopimus tai työhön sovellettavat keskeiset työehdot
- Selvitys työterveyshuollosta
- Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä
- Selvitys on esimerkiksi työterveyshuollon allekirjoittama todistus asiasta
- Todistus tapaturmavakuutuksesta (rakentamistoiminnassa)
- Todistus siitä, että yritys/yhteisö on ottanut tapaturmavakuutuslaissa tarkoitetun vakuutuksen
- Todistuksen saa vakuutusyhtiöstä
ESPD tarkoittaa yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa, jota käytetään EU-hankinnoissa alustavana näyttönä siitä, että tarjoaja täyttää tarjouskilpailun mukaiset soveltuvuusvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset) ja että tarjoajalla ei ole hankintalainsäädännön mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. ESPD-lomake on Tarjouspalvelu-portaalissa (katso tämän haitarin välilehti 2, kohta ”Tarjouspalvelu-portaali”).
- Talouden toimijalla tarkoitetaan tarjoajaa
- Valintaperusteilla tarkoitetaan soveltuvuusvaatimuksia (kelpoisuusvaatimuksia)
- Yksi lomakkeen kysymyksistä on ”Onko tarjoaja merkitty mahdolliseen hyväksyttyjen tarjoajien viralliseen luetteloon tai onko sillä vastaava sertifikaatti (esim. kansallisen (esi)karsintajärjestelmän perusteella)?”
- Suomessa ei ole edellä mainittuja virallisia luetteloita
- Yksi lomakkeen kysymyksistä on ”Osallistuuko tarjoaja hankintamenettelyyn yhdessä muiden kanssa?”
- Tällä kysymyksellä tarkoitetaan mahdollista tarjousyhteenliittymää (katso tämän haitarin kohta ”Entäs jos omat rahkeet eivät riitä?”). Tarjousyhteenliittymässä mukana olevien yhteisöjen pitää jokaisen täyttää oma ESPD-lomakkeensa.
- Yksi lomakkeen kysymyksistä on ”Käyttääkö tarjoaja hyväksi muiden yksiköiden voimavaroja täyttääkseen IV osassa esitetyt valintaperusteet ja V osassa esitetyt perusteet ja (mahdolliset) säännöt?”
- Tällä kysymyksellä tarkoitetaan, että täyttääkö tarjoaja itse kaikki soveltuvuusvaatimukset vai täyttyvätkö ne osittain esimerkiksi alihankkijan avulla. Esimerkiksi jos hankintayksikkö on asettanut 100 000 euron liikevaihtorajan, niin jos tarjoajan oma liikevaihto (esimerkiksi 80 000 euroa) ei riitä, se voi sopia alihankkijansa kanssa, että se voi vedota alihankkijansa liikevaihtoon (esimerkiksi 120 000 euroa). Muiden yksiköiden osalta ilmoitetaan ESPD-lomakkeessa vaaditut tiedot.
Valittavia tarjoajia vaaditaan ennen hankintapäätöksen tai hankintasopimuksen tekemistä toimittamaan rikosrekisteriotteet koskien tarjoajayhteisöä sekä sen hallinto-, johto- ja valvontaelinten jäseniä ja edustus-, päätös- ja valvontavaltaa käyttäviä henkilöitä. Rikosrekisteriotteiden avulla Hämeenlinnan kaupunki varmistaa sen, ettei tarjoajayhteisöllä tai sen edellä mainituilla henkilöillä ole hankintalain mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita.
HUOM! Tässä luvussa rikosrekisteriotteilla tarkoitetaan rikosrekisteriotteita hankintamenettelyä varten. Joissain hankinnoissa voidaan vaatia myös muita rikosrekisteriotteita (esimerkiksi rikostaustaote lasten kanssa toimimiseen) tai ainakin niitä koskevaa allekirjoitettua vakuutusta.
Kun kaupunki vaatii toimittamaan rikosrekisteriotteet, kannattaa menetellä seuraavasti:
- Tarjoaja varmistaa kaupparekisteriotteestaan (säätiöillä säätiörekisteriote ja yhdistyksillä yhdistysrekisteriote), ketkä kuuluvat relevanttiin henkilöpiiriin (eli kenestä kaikista henkilöistä tulee toimittaa rikosrekisteriote)
- Relevanttiin henkilöpiiriin kuuluvat ainakin seuraavat henkilöt:
- Osakeyhtiön pää- tai toimitusjohtaja ja varatoimitusjohtaja
- Yhteisön hallituksen puheenjohtaja
- Yhteisön hallituksen nimenkirjoittajat
- Yhtiön prokuristit
- Yhdistyksen puheenjohtaja
- Yksityinen elinkeinonharjoittaja
- Avoimen yhtiön yhtiömiehet
- Kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies
- Henkilöiden lisäksi rikosrekisteriote tulee toimittaa tarjoajayhteisöstä itsestään (koskien mahdollista yhteisösakkoa), pois lukien yksityiset elinkeinonharjoittajat
- Tarjoaja pyytää henkilöiltä kirjallisen suostumuksen rikosrekisteriotteiden pyytämiseen Oikeusrekisterikeskukselta
- Tarjoaja tekee Oikeusrekisterikeskukselle (oikeusrekisterikeskus.fi) sähköisesti tai postitse hakemuksen rikosrekisteriotteiden saamisesta
- Tarjoaja toimittaa rikosrekisteriotteet kaupungille postitse tarjouskilpailun yhteyshenkilölle tai muulla erikseen sovittavalla tietoturvallisella tavalla
- Kun kaupunki on tarkistanut otteet, kaupunki tuhoaa ne (otteita ei palauteta)
Tarkempaa tietoa rikosrekisteriotteisiin liittyen on Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisussa ”Uuden hankintalainsäädännön velvoitteet rikosrekisteriotteiden selvittämisestä”. Verkkojulkaisu löytyy Valtioneuvoston julkaisuarkistosta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi.
Hämeenlinnan kaupunki ei kilpailuta kaikkia julkisia hankintojaan itse, koska tietyissä hankinnoissa on tarkoituksenmukaisempaa olla mukana useamman hankintayksikön yhteisessä kilpailutuksessa. Usein tällainen kilpailutus tarkoittaa yhteishankintayksikön toteuttamaa kilpailutusta, jolloin kyseessä on melkein aina EU-hankinta.
Yhteishankintayksiköllä tarkoitetaan sellaista hankintayksikköä, joka on keskittynyt julkisten hankintojen kilpailuttamiseen yhteishankintoina. Käytännössä yhteishankintayksikkö kilpailuttaa erilaisia tavaroita ja palveluja suorille ja välillisille omistajilleen sekä mahdollisille muille hankintayksiköille, joille on erikseen annettu oikeus olla tietyn yhteishankintayksikön yhteishankinnoissa mukana.
Yhteishankintojen osalta kaupunki osallistuu lähinnä Sarastia Oy:n (www.sarastia.fi), Hansel Oy:n (www.hansel.fi) ja Tuomi Logistiikka Oy:n (https://www.tuomi.fi/) kilpailutuksiin, joten niiden tarjouskilpailuja kannattaa etsiä HILMA-ilmoituskanavasta (www.hankintailmoitukset.fi).
Haluatko osallistua myös muihin Kanta-Hämeen julkisiin hankintoihin?
- Tutustu sivustoon Kanta-Hämeen julkiset hankinnat (julkisethankinnathame.fi)
- Käytä HILMA-ilmoitus-kanavan Hae hankintoja -sivua (https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/)
- valitse suorituspaikaksi Kanta-Häme
Tule yrittäjäksi Hämeenlinnaan! Työ ja elinvoima – Hämeenlinna (hameenlinna.fi)
Pienhankinnat
Pienhankintojen tarjouspyynnöt ovat Tarjouspalvelu-portaalissa, pois lukien dynaamiset pienhankinnat, joille on oma portaalinsa (linkki sivun alussa).
EU- ja kansalliset hankinnat
EU- ja kansallisten hankintojen tarjouspyynnöt ovat Tarjouspalvelu-portaalissa (linkki sivun alussa). Kaupunki ilmoittaa niistä myös HILMA-ilmoituskanavassa. HILMAsta voit etsiä kaupungin ja myös muiden seudun hankintayksiköiden tarjouskilpailuja kirjoittamalla hakukenttään Hämeenlinna.
Hankintakategoriat
Kaupungin hankinnat on jaettu kategorioihin, joista käytetään nimitystä hankintakategoriat. Hankintakategoriat koostuvat:
- Pääkategorioista (esimerkiksi Varhaiskasvatus) ja
- Alakategorioista (esimerkiksi em. pääkategorian alakategoriat ovat Tavarat ja Palvelut)
Eri hankintakategorioille on nimetty yhteyshenkilöt, joihin kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä ko. hankintakategoriaa koskevissa asioissa. Hankintakategoriat ja niiden yhteyshenkilöt ovat Hankintakategoriat-asiakirjassa (pdf).
Hankintasuunnitelmat ja -sopimukset
Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät vuosittain hankintasuunnitelman, jossa on vähintään EU- ja kansalliset hankinnat. Kaikki suunnitelmissa olevat hankinnat eivät välttämättä toteudu. Yhteenveto hankintasuunnitelmista 2024 (pdf).
Yhteenveto kaupungin hankintasopimuksista ja muista kaupunkia koskevista hankintasopimuksista on Hankintasopimuskoosteessa (pdf).
Hankintatoimen ohjeet ja periaatteet
Kaupungin ja soveltuvin osin myös kaupungin tytäryhteisöjen hankintojen toteuttamista ohjaa Hankintaohje (pdf).
Kaupungin hankintatoimen keskeiset periaatteet ovat Hankintatoimen periaatteet -asiakirjassa (pdf).
Hämeenlinnan kaupunki käyttää hankinnoissa työllistämisehtoa. Ohjeet palveluntuottajille löytyvät Työllistämisehto Hämeenlinnan kaupungin hankinnoissa dokumentista (pdf).
Kaupungilla on erillinen Ajoneuvopolitiikka (pdf).
Yhteishankinnat
Osa kaupungin hankinnoista toteutetaan yhteishankintana, esimerkiksi usean kunnan yhteisenä hankintana tai yhteishankintayksikön kautta.
Tunnettuja kuntakentän yhteishankintayksiköitä ovat mm. Sarastia Oy, Hansel Oy, Tuomi Logistiikka Oy ja Kuntien Tiera Oy.