Osallisuus käytännössä
Esimerkkejä siitä millaisissa toiminnoissa alakouluikäisten osallisuutta tuetaan Hämeenlinnassa:
Oppilaskuntatoiminta
- Joka koululla on oma oppilaskunta ja oppilaskunnan hallitus. Ala- ja yläkoulujen oppilaskunnan edustajille järjestetään vuosittain oppilaskuntien tapaaminen.
HIL-toiminta ja harrastuskysely
- Harrastus ihan lähellä toiminnan kautta pyritään takaamaan jokaiselle mahdollisuus vähintään yhteen harrastukseen
- Lapsen oikeuksien viikkoa juhlitaan joka vuosi marraskuussa
Verso-toiminta
- Vertaissovittelu on yksi toimenpide kiusaamiseen puuttumisessa ja ehkäisyssä
Koulujen kummitoiminta
- isommat oppilaat toimivat pienempien oppilaiden kummeina
Oppilasagentit
- Kaikki Hämeenlinnan koulut ovat mukana Oppilasagentti-toiminnassa.
- Oppilasagentti-toimintamallissa valjastetaan oppilaiden teknologiaosaaminen koko koulun TVT-käytön hyväksi.
- Jokainen koulu kehittää toimintaansa omista tarpeistaan ja lähtökohdistaan lähtien ja tavoitteena on osallistaa oppilaita mukaan koulun TVT-osaamisen kehittämiseen.
Luokkien oppilastiimit
- ”Luokissamme on erilaisia ryhmiä, luokkatiimejä, jotka huolehtivat luokan sisällä sovituista asioista tietyn ajan. Sitten tiimien tehtävät voivat olla esim. satutiimi, esitystiimi, jotain hauskaa -tiimi, kummeille kivaa-tiimi tai järjestäjä-tiimi, joka huolehtii esim. kalenterin laitosta, kasvien kastelusta, opettajan auttamisesta yms.” – Konnarin koulun oppilaat
- Valmoilmiön teoksien tekemiseen osallistuu laajasti eri ikäisiä lapsia nuoria
Mahdollisuus osallistua koulun juhlien/tapahtumien suunnitteluun
Kouluruokakyselyt/makuraati
- Lasten lauantai tarjoavat kulttuuritoimintaa kaiken ikäisille lapsille lukuvuoden joka lauantai