Hämeenlinna on 5.- ja 8.-luokkalaisten Move!-mittausten tuloksissa toistamiseen valtakunnallisen tason paremmalla puolella
Hämeenlinnassa Move!-mittauksia on tehty tällä laajuudella vuodesta 2018 lähtien. Vuoden 2024 mittausten perusteella Hämeenlinnassa 37,2 % oppilaista fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. Valtakunnallisesti sama osuus on 38,1 %. Laskennassa on huomioitu kaikki fyysisen toimintakyvyn osa-alueet.
Move!-mittaukset koostuvat kuudesta osiosta, jotka mittaavat kestävyyttä, nopeutta, voimaa, liikkuvuutta ja motorisia perustaitoja sekä havaintomotorisia taitoja. Sekä viides- että kahdeksasluokkalaisten tulokset ovat hyvin lähellä valtakunnallisia keskiarvoja, mutta kokonaistulos on valtakunnalliseen tasoon verraten hieman parempi.
Hämeenlinnassa mittaukset suoritti yhteensä 1331 oppilasta. Mittauksiin osallistui 681 viidesluokkalaista (poikia 333, tyttöjä 348) ja 650 kahdeksasluokkalaista (poikia 348 ja tyttöjä 302).
Kohti aktiivisempaa lukuvuotta
Move! -mittausten tulokset ovat tärkeitä, mutta on hyvä tarkastella, mitä kaikkea Move! -mittausten ympärillä tapahtuu tällä hetkellä. Hämeenlinna on kehittänyt aktiivisesti Move! -prosessia viime lukuvuodesta lähtien. Sen tarkoituksena on selkeyttää ja yhtenäistää mittausprosessia sekä erityisesti kiinnittää huomiota siihen, mitä tapahtuu mittausten jälkeen. Keskiössä pidetään erityisesti ne oppilaat, jotka mittaustulosten perusteella kaipaisivat tukea oman fyysisen toimintakyvyn tukemiseen. Kokonaisuutta edistetään yhdessä opettajien ja kouluterveydenhuollon kanssa. Uusimpana toimenpiteenä on käynnistynyt yläkoululaisille maksuttomasti tarjottava Koulu PT -palvelu, joka aloitettiin Hämeenlinnassa ensimmäistä kertaa tämän syyslukukauden alussa Suomi Liikkeelle -avustuksen myötä.
Silti edelleen on iso osa nuoria, joiden fyysinen toimintakyky on huolestuttavalla tasolla. Hämeenlinnassa on jo tehty toimenpiteitä vähän liikkuvien tunnistamiseksi ja liikkumisen edistämiseksi, mutta toimet jalkautuvat melko hitaasti. Edelleen on tarvetta lisätä monialaisen opiskeluhuollon yhteistyötä ja luoda aktiivisesti kohdennettuja toimenpiteitä vähän liikkuvien tunnistamiseksi ja aktivoimiseksi. Toimivassa Move! -polussa mittauksissa huolta herättäviä tuloksia saaneille oppilaille tarjotaan kohdennettuja liikuntaharrastuksia tai liikuntaneuvontaa liikkumisen lisäämiseksi. Tätä polkua pyritään Hämeenlinnassa vahvistamaan lukuvuoden 2024-2025 aikana.
Lisätietoja Suomi liikkeelle -ohjelmasta:
Hallituksen Suomi liikkeelle -ohjelmasta myönnetään Liikkuva koulu- ja Move!-kehittämisavustuksia, joilla tuetaan koulujen liikunnallista toimintakulttuuria ja liikuntaneuvontaa perusopetusikäisille. ”Suomi liikkeelle -ohjelmasta on myönnetty tänä vuonna yli 4 miljoonaa euroa Liikkuva koulu- ja Move!-avustuksia. Avustuksilla kannustetaan kuntia ja peruskouluja kehittämään liikunnallista koulupäivää ja erilaisia liikkumiseen kannustavia tukitoimia. Tavoitteena on esimerkiksi tarjota henkilökohtaista liikuntaneuvontaa oppilaan Move!-tulosten perusteella, kertoo liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist.
Osana Suomi liikkeelle -ohjelman toimenpiteitä perusopetuslakiin esitetään liikunnallisen elämäntavan lisäämistä. Lakimuutoksen tavoitteena on vahvistaa koulujen liikunnallista toimintakulttuuria sekä lasten ja nuorten liikkumista esiopetuksen ja koulupäivän aikana. Lisäksi ensi vuonna Suomi liikkeelle -ohjelmasta rahoitetaan koulumatkojen turvallisuuden parantamista, mikä edistää koulumatkojen kulkemista fyysisesti aktiivisilla kulkutavoilla.
Valtakunnallinen yhteenveto
Syksyn 2024 Move!-mittausten mukaan yhä harvemmalla 5.-luokkalaisella on alhainen fyysinen toimintakyky. 8.-luokkalaisten tulokset ovat pysyneet edellisvuoden tasolla. Lasten ja nuorten fyysisessä toimintakyvyssä on kuitenkin selkeitä alueellisia eroja. Lisäki maaseudulla asuvien 8.-luokkalaisten tyttöjen toimintakyky on heikentynyt.
Syksyllä 2024 raportoitiin yli 111 000 oppilaan mittaustulokset, mikä on lähes 90 prosenttia kyseisten vuosiluokkien oppilaista. Mittausten perusteella yhä harvemmalla 5.-luokkalaisella fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. 8.-luokkalaisilla tulokset ovat pysyneet edellisvuoden tasolla. Edelleen kuitenkin reilulla 38 prosentilla 5. ja 8. luokan oppilaista on fyysinen toimintakyky huolestuttavalla tasolla.
Mittaukset koostuvat kuudesta osiosta, jotka mittaavat kestävyyttä, nopeutta, voimaa, liikkuvuutta ja motorisia perustaitoja sekä havaintomotorisia taitoja.
Move! -järjestelmä on monipuolinen pedagoginen työkalu oppilaiden toimintakyvyn kehittämiseksi peruskouluissa. Mittausten avulla oppilaiden kanssa pohditaan, miten omaa fyysistä toimintakykyä voidaan ylläpitää ja kehittää. Mittaustulokset toimivat välineenä keskusteltaessa perheen kanssa lapsen ja nuoren jaksamista, hyvinvointia ja oppimista tukevista tai haittaavista tekijöistä. Move!-mittaustietoa hyödynnetään peruskoulujen liikuntakasvatuksessa, kouluterveydenhuollossa 5.- ja 8.-luokkalaisten laajoissa terveystarkastuksissa sekä valtionhallinnossa, maakunnissa ja kunnissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistoimenpiteiden kehittämisessä ja seurannassa. Lisätietoa Move!:sta: www.oph.fi/fi/move
Lisätietoja Hämeenlinnan Koulu Pt-toiminnasta
Lisätietoja
Heikkilä Niina
- Opetuspalveluiden asiantuntija,88141
- 040 703 8400
- niina.heikkila@hameenlinna.fi