Hämeenlinnan brändi uudistuu yhdessä tekemällä

Hämeenlinnan kaupunki käynnisti brändin uudistamisen tänä syksynä yhteistyössä viestintätoimisto Milttonin kanssa. Työn ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin laaja taustaselvitys, johon osallistettiin kaupungin henkilöstöä, sidosryhmiä ja kaupunkilaisia. Selvityksen tavoitteena oli ymmärtää, miten Hämeenlinnasta puhutaan, millaisena nykyinen brändi ja markkinointi koetaan ja miten sitä voisi edelleen kehittää.

Selvityksen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla ja kyselyllä. Ryhmähaastatteluihin osallistui laajasti kaupunkiorganisaation ja -konsernin henkilöstöä. Lisäksi toteutettiin kaikille asukkaille ja sidosryhmille avoin kysely, johon saatiin yhteensä 706 vastausta.

Keskeisiä havaintoja selvityksestä

Selvityksen perusteella Hämeenlinnan vahvuuksina nähdään muun muassa luonto, sijainti ja turvallisuus. Hämeenlinna nähdään kauniina ja luonnonläheisenä kaupunkina, jossa on historiallinen ja rauhallinen ilmapiiri. Kaupunki sijaitsee erinomaisella paikalla Tampereen ja Helsingin välissä, ja kaupungista on hyvät kulkuyhteydet. Hämeenlinna on turvallinen ja lapsiperheille sopiva elinympäristö, jossa on pikkukaupungin tunnelma ja kaikki tarvittava lähellä.

Vastausten perusteella Hämeenlinnan logoon ollaan tyytyväisiä, mutta muutoin visuaaliseen ilmeeseen ja sloganiin “Ihan lähellä” kaivattiin uudistusta. Brändivärit herättävät osin ristiriitaisia tunteita, ja niiden päivittämistä myös toivottiin. Markkinoinnissa toivotaan rohkeampaa suuntaa ja kaupungin ainutlaatuisten piirteiden korostamista.

Kehityskohteina selvityksen perusteella nähtiin muun muassa, että Hämeenlinnan historia ja kulttuuri ovat alihyödynnettyjä voimavaroja, joita tulisi tuoda esiin vahvemmin. Luonto ja puistot ovat kaupunkilaisten mielestä Hämeenlinnan tärkeimpiä tunnuspiirteitä, ja niiden roolia brändissä tulisi vahvistaa. Hämäläinen hitaus nähtiin sekä positiivisena että negatiivisena piirteenä, mutta brändin näkökulmasta sen voisi kääntää myös vahvuudeksi korostamalla kiireettömyyttä, hitaamman elämäntavan valintaa ja korkeaa elämänlaatua.

Seuraavat askeleet brändityössä

Brändityön seuraavassa vaiheessa keskitytään visuaalisen ilmeen päivittämiseen sekä yhteisen tarinan luomiseen Hämeenlinnalle. Tavoitteena on luoda brändi, joka heijastaa kaupungin ainutlaatuisia piirteitä ja puhuttelee sekä paikallisia että matkailijoita.

Marraskuussa kaikilla Hämeenlinna-brändiä toiminnassaan käyttävillä toimijoilla on mahdollisuus päästä osallistumaan brändin rakentamiseen, sillä keskiviikkona 13.11. klo 13-15 järjestetään Parkki Business Parkissa (Raatihuoneenkatu 21-23, 13100 Hämeenlinna) avoin brändikahvila. Tapahtuma toimii walk-in -periaatteella eli siellä voi piipahtaa itselle sopivana hetkenä ja aikaa kannattaa varata vartin verran.  

-Kiitämme kaupungin asukkaita, henkilöstöä ja sidosryhmiä aktiivisesta osallistumisesta brändityöhön. Haluamme, että brändi on yhdessä tehty ja että myös lopputulos koetaan meidän kaikkien omaksi tarinaksi ja ilmeeksi, tiivistää Hämeenlinnan kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Hällström.

Tarkoituksena on julkistaa uudistettu brändi tammikuussa 2025.

Lisätietoja:

Hämeenlinnan kaupunki:
Mia Hällström
mia.hallstrom@hameenlinna.fi
puh. 040 455 7576