Hämeenlinnan kaupunki haluaa edistää MORE-alueella yritysten etua
Kaupunginjohtaja Parviainen on pettynyt Janakkalan kunnan yksipuoliseen ilmoitukseen vetäytyä hankkeesta ja siirtää kustannusosuutensa hämeenlinnalaisten maksettavaksi.
Janakkalan kunta ilmoitti 12.8. irtisanoutuvansa yhteistä MORE-elinkeinoaluetta palvelevan Moreenin eritasoliittymän rahoituksesta yksipuolisella ilmoituksella. MORE on kuntien yhdessä edistämä kokonaisuus, jossa eritasoliittymän tarve on tähän asti ollut yhdessä tunnustettu tosiasia. Eritasoliittymähankkeen tavoitteena on toteuttaa tiesuunnitelman mukaisesti valtatielle 3 uusi eritasoliittymä, joka kytkee Moreeni–Rastikangas-yritysalueen nykyistä sujuvammin päätieverkkoon ja sitä kautta parantaa alueen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta yritysten sijoittumiskohteena. Käytännön tasolla kuntien rajalle sijoittuva uusi eritasoliittymä liittää nämä kaksi yritysaluetta yhdeksi kokonaisuudeksi.
Eritasoliittymää on suunniteltu useita vuosia ja valtion maksimissaan 5,04 miljoonan euron osarahoitus liittymän 15,6 miljoonan kustannuksista on varmistunut kuluvan vuoden aikana. Kustannusjakoa Hämeenlinnan ja Janakkalan välillä on tarkasteltu ensisijaisesti asukasmääräpohjaisesti. Janakkalan kunnan toiveesta Hämeenlinna laati myös vaihtoehtoisia laskentamalleja esimerkiksi liikennevirtojen ohjautumisesta kuntien alueille ja hyödyistä kunnissa sijaitseville liike-elämän toiminnoille. Neuvottelut valtion kanssa, kuten pääsääntöisesti hankkeen yleinen edunvalvontakin, on ollut Hämeenlinnan kaupungin vastuulla. MOREn eritasoliittymä on ollut yksi koko maakunnan edunvalvonnan tavoitteista, ja sen merkitys kasvun kiihdyttäjänä alueella tiedostetaan laajalti.
Janakkalan kunnan yksipuolinen päätös vetäytyä hankkeesta osoittaa Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviaisen mukaan lyhytnäköistä ja harkitsematonta ajattelua ja heikentää luottamusta kuntien välillä.
”Janakkala vetoaa tiedotteessaan hankkeen kohonneisiin kustannuksiin. Ilmeisesti tällä tarkoitetaan paitsi kustannustason yleistä kasvua ensimmäisistä arvioista, myös sitä, että valtion rahoitusosuus jäi matalammaksi kuin optimistisimmissa ennusteissa haettiin. Valtion rahoitusosuus on kuitenkin samantasoinen kuin muissakin vastaavissa hankkeissa sekä valtiontalouden nykytilanteessa hyvä ja joka tapauksessa merkittävä. Jos Janakkalan perusteena olisi aidosti ollut hankkeen yleinen kustannustason kasvu, olisi kunta kaiken järjen mukaan tarjonnut edes varhaisemmassa suunnitelmavaiheessa esillä olleen maksuosuuden mukaista osallistumistaan hankkeeseen. Nyt Janakkalan kunta käytännössä reagoi kaikilla kohonneisiin kustannuksiin tekemällä päätöksen, jonka vuoksi Hämeenlinnan veronmaksajat joutuvat maksamaan heidänkin osuutensa yhteisen hyvän varmistamiseksi”, kaupunginjohtaja Parviainen toteaa.
”Janakkalan kunnan väite Janakkalaa palvelevan liikenteen ohjaamisesta Viralan liittymän kautta on sekin erikoinen, sillä ei kunnalla ole työkaluja määrätä mitä reittiä liikennöitsijät käyttävät ja uuden eritasoliittymän tarkoitus on palvella nimenomaan koko molempien kuntien alueella toimivan ekosysteemin toimintaa riippumatta siitä kumman kunnan puolelle uusi liittymä rakentuu”, Parviainen jatkaa. ”Lisäksi liikenteellisistä selvityksistä käy ilmi, että rakennettavan eritasoliittymän hyödyt jakaantuvat myös Janakkalan kunnan puolelle jopa suhteessa enemmän, kuin asukaspohjan suhteessa olisi odotettu”, Parviainen toteaa.
Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut MORE-alueen kehittämiseen täysipainoisesti ja viemään myös eritasoliittymähanketta ripeästi eteenpäin. ”Kaupungille on tärkeää olla luotettava ja ennustettava kumppani myös alueella olevien ja sinne sijoittumista suunnittelevien yritysten suuntaan. Pidämme sen, minkä lupaamme. Kyseessä on kasvava ja vetovoimainen elinkeinoalue. Janakkalan kunnan ratkaisu heijastuu vääjäämättä kuntien väliseen muuhun ja tulevaan yhteistyöhön mutta keskustelua on eri kysymyksistä joka tapauksessa jatkettava”, Parviainen toteaa.