Maahan pudonneet omenat ja linnunruoka houkuttelevat rottia

Rotat kuuluvat kaupungin luontoon ja usein niitä havaitaan silloin, kun niille on tarjolla poikkeuksellisen paljon ravintoa. Syksyllä rottia erityisesti houkuttaa maahan pudonneet omenat ja linnuille tarkoitetut siemenet. Kiinteistön omistajan tai haltijan tuleekin varmistaa, ettei rotilla tai muilla tuhoeläimillä ole saatavilla ravintoa.

Omenasato pitää kerätä maasta mahdollisimman nopeasti ja hävittää syömäkelvottomat omenat asianmukaisesti. Omenat voi hävittää joko kompostoimalla ne haittaeläimiltä suojatussa kompostorissa tai laittamalla ne biojätteen joukkoon pieninä määrinä kerrallaan. Jäteastiaa ei saa täyttää aivan täyteen, esimerkiksi 240 litran jäteastiassa jätettä saa olla enintään 40 kg.

Isompi määrä pilaantuneita omenia kannattaa toimittaa jätteidenkäsittelyalueille, esimerkiksi Hämeenlinnan Karanojalle, josta ne voidaan hyödyntää joko maanparannusaineena tai valmistamalla niistä biokaasua. Kotitaloudet voivat viedä omenansa Kiertokapulan jätteidenkäsittelyalueille maksutta. Lisätietoja ja vinkkejä Kiertokapulan verkkosivuilta.

Lintujen ruokinta on tarpeellista aloittaa vasta alkutalvesta

Myös lintujen ruokintaan tulee kiinnittää huomiota ja ruokinta tulee järjestää esimerkiksi lintulaudalla siten, ettei ravintoa päädy rottien saataville. Lintuja ei saa ruokkia suoraan maahan ja maahan pudonneet jyvät on siivottava maasta säännöllisesti. Kesällä lintujen ruokinta ei ole tarpeellista, sillä ne löytävät ravintonsa luonnosta ja kesällä ruokkiminen voi lisätä myös lintujen tautivaaraa. Talviruokinnan aika on vasta, kun maa peittyy lumeen tai jäätyy. Lintujen ruokintaa on tarpeen jatkaa yhtäjaksoisesti kevääseen, kunnes maa on taas lumeton ja sula. Lisätietoja voi lukea BirdLife Suomen nettisivuilta.

Rottien hävittäminen on aina kiinteistön omistajan tai haltijan vastuulla

Mikäli alueella havaitaan rottia, on asiasta hyvä keskustella naapureiden kanssa, sillä torjuntatoimet on tehokkainta järjestää samanaikaisesti useamman kiinteistön alueella. Terveysvalvonta muistuttaa, että kiinteistöjen jätehuollon tulee olla kunnossa. Haittaeläinten pääsy jäteastiaan tulee estää ja jäteastian kansi tulee olla jatkuvasti tiiviisti kiinni. Myös jäteastian pohjan kunto tulee tarkastaa säännöllisesti. Jäteastian rikkoutuessa Kiertokapula Oy vaihtaa asiakkaalle jätehuoltomääräysten mukaisen astian.

Laajemmassa rottaongelmassa suositellaan kääntymään tuholaistorjunnan ammattilaisen puoleen, sillä rottien torjuntaan tarkoitettuja torjunta-aineita voi hankkia ja käyttää vain tuholaistorjunta-alan ammattilaiset. Oman alueen tuholaistorjujien yhteystiedot löytyvät muun muassa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) verkkosivuilta.

Rotanloukkuja myydään kuluttajille mm. rautakaupoissa, tavarataloissa ja puutarhamyymälöissä. Loukkuja tulee käyttää valmistajan ohjeiden mukaisesti ja ne tulee tarkastaa päivittäin. Loukut sijoitetaan siten, ettei niistä pääse aiheutumaan vaaraa lapsille, kotieläimille eikä muille luonnonvaraisille eläimille. Loukkuja tai kuolleita rottia ei saa käsitellä paljain käsin. Rottien ulosteita ja muita jälkiä ei kannata puhdistaa imuroimalla tai harjaamalla, vaan puhdistamisessa on parempi käyttää kosteaa liinaa, jotta mahdolliset taudinaiheuttajat eivät pääse leviämään ilmaan ja tarttumaan hengitysteitse. Myös maskia kannatta käyttää. Yksittäiset kuolleet rotat voi hävittää muovipussiin pakattuna sekajätteen mukana. Suurien määrien hävittämisestä suositellaan ottamaan yhteyttä Kiertokapulan neuvontaan, puh. 075 753 0000.

Torjunnan jälkeen syötit tulee poistaa ja hävittää asianmukaisesti jätehuoltoyhtiön ohjeiden mukaisesti.