Ruutuaikakampanja yläkouluilla ja toisella asteella
Ruutuaikakampanja levittäytyy Hämeenlinnan yläkouluihin ja toisen asteen oppilaitoksiin syksyn 2024 aikana. Kampanjan tavoitteena on saada nuoret pohtimaan käyttämäänsä aikaa ruutujen äärellä.
Keväällä 2024 tehdyn Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointikyselyn sekä keväällä 2023 tehnyt THL:n kouluterveyskyselyn mukaan netin ja älylaitteiden käyttö on lisääntynyt, ja isolla osalla lapsista ja nuorista on hankaluuksia irrottautua laitteilta. Yläkoululaisista yli kolmannes ja toisen asteen opiskelijoista lähes kolmannes on yrittänyt viettää vähemmän aikaa netissä, siinä onnistumatta.
Vanhemmat ovat huolissaan myös erilaisista somesovelluksista, joita lapset ja nuoret käyttävät ja joiden kautta lasten silmille voi päätyä ei-toivottua materiaalia. Hämeenlinnan seudun vanhempainyhdistys ja Hämeenlinnalaismamit ry yhdistivät voimansa ja järjestävät lukuvuoden aikana kolme Tuntematon some -vanhempainiltaa huoltajille.
Samaan aikaan myös yläkouluilla ja toisen asteen oppilaitoksissa tulee näkymään Paljonko sun screentime on? -julisteita. Julisteiden QR-koodi ohjaa lyhyeen videoon, jossa nuorta kehotetaan ottamaan pari minuuttia lisää ruutuaikaa ja katsomaan nuorisotyöntekijän kertomana faktoja ruutuajasta ja sen vähentämisestä.
Kampanjan toivotaan herättävän arvioimaan omaa ruutuaikaansa ja somen käyttöä, sekä pohtimaan vaihtoehtoista tekemistä ruuduttomalle ajalle