Askelmat-ohjelma
Askelmat -ohjelma antaa tukea nuorille, vanhemmille ja nuorten kanssa toimiville tahoille sekä mahdollisuuden pysähtyä keskustelemaan nuorten elinoloista, vanhemmuudesta ja nuorten kasvun tukemisesta yhdessä. Toiminta perustuu vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Tutustuttamalla nuoria ja vanhempia keskenään halutaan ehkäistä ryhmäpaineen syntymistä ja antaa tilaisuus luoda yhteisiä pelisääntöjä.
Ohjelmassa on viisi askelmaa jokaiselle vuosiluokalle alkaen viidennestä luokasta ja päättyen yhdeksänteen luokkaan. Askelmien suunnittelu ja organisointi kuuluvat yhteisöllisen opiskeluhuollon vastuulle. (Opiskeluhuollon suunnitelma 2023)
Viidennen luokan Askelma
Tavoitteena on tukea perheitä ja tuoda esiin keinoja millä tavoin vanhemmat voivat tukea nuoruuden kynnyksellä olevaa lasta arjen asioissa sekä antaa tietoa nuoruusiän muutoksista ja haasteista. Askelman sisältö keskittyy fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin ympärille.
Askelma toteutetaan lukuvuoden aikana toiminnallisena vanhempainiltana, jota oppilaat ovat mahdollisuuksien mukaan mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa yhdessä opettajien kanssa. Toiminnan järjestävät rehtorit, luokanopettajat sekä opiskeluhuoltoryhmän jäsenet. Mukaan voi pyytää myös alueen eri toimijoita kuten yhdistyksiä ja yrityksiä sekä muita yhteistyökumppaneita.
Teemoina ovat nuoruusiän muutokset ja haasteet, kouluterveyskyselyn yhteenveto ja nostot, sosiaalinen media.
Kuudennen luokan Askelma
Askelma järjestetään kevätlukukaudella, jolloin kuudesluokkalaiset osallistuvat myös ”Kohti yläkoulua” -messuille. Askelman tavoitteena on tutustuttaa tulevat seiskaluokkalaiset toisiinsa ja aloittaa ryhmäytyminen luokan kesken sekä tutustua tulevaan luokanvalvojaan, luokkaan, kouluun ja ammatillisiin verkostoihin.
Askelmassa käydään lävitse yläkouluun siirtymiseen liittyviä asioita kuten yläkouluun menemiseen liittyvistä mahdollisista peloista, myyteistä ja yleisesti opiskelusta yläkoulussa sekä harrastusten tärkeydestä ja vapaa-ajalle avautuvista uusista mahdollisuuksista. Huoltajilla on mahdollisuus tutustua nuorensa tulevan yläkoululuokan muihin huoltajiin sekä nuorten parissa toimiviin ammattilaisiin ja madaltaa näin yhteydenoton kynnystä.
Teemoina ovat tutustuminen yläkouluun, mikä muuttuu yläkouluun siirtymisen myötä, perheen pelisäännöt, ajankohtaiset päihdeilmiöt, vanhempien verkostoituminen.
Seitsemännen luokan Askelma
Askelma järjestetään heti syyslukukauden alussa. Tavoitteena on ryhmäyttää luokat toiminnallisin menetelmin ja tutustuttaa oppilaat toisiinsa. Ryhmäyttämisellä voidaan ehkäistä ryhmäpaineen syntymistä ja koulukiusaamista. Askelma käsittelee myös nuoren elämän arvoja ja asenteita. Askelmassa käynnistetään terveellisiin elämäntapoihin liittyvät pohdinnat, jotka liittyvät muun muassa päihteisiin, unen määrään, ruokavalioon ja liikuntaan sekä näiden vaikutuksiin ja seuraamuksiin nuoren ihmisen elämässä. Luokkien ryhmädynamiikan välikartoitus tehdään lukukausien vaihteessa toiminnallisena tuntina yhteistyössä luokanvalvojan kanssa.
Vanhempainillassa halutaan antaa välineitä koteihin ja herättää keskusteluja, joita vanhempien ja nuorten toivotaan jatkavan kotona sekä antaa mahdollisuus nähdä miten nuoret yleensä suhtautuvat erilaisiin asioihin ja miten he niistä puhuvat.
Teemoina ovat uusi luokka, ryhmäytykset, vapaa-ajantoiminnan esittelyt, ryhmädynamiikan kartoitus ja ajankohtaiset päihdeilmiöt.
Kahdeksannen luokan Askelma
Tavoitteena on nuorten parissa olevista ajankohtaisista ilmiöistä nostaa tärkeimmät esiin ja antaa nuorille ja vanhemmille tilaisuus käydä niitä lävitse eri tavoin. Askelma painottuu nuoren hyvinvointiin; itsetuntoon, ihmissuhteisiin ja elämäntapoihin koulun ja nuorten tarpeiden mukaan.
Askelmassa herätetään keskustelua nuorten ja vanhempien välillä siten, että he pohtisivat asioita myös kotona sekä huoltajien vastuista ja velvollisuuksista. Opiskeluhuoltoryhmän, tukioppilaiden, kahdeksasluokkalaisten sekä muun henkilökunnan kanssa toteutetaan hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen liittyvää ohjelmaa koululla. Nuorten kanssa pohditaan koulua koskevien aloitteiden toteutustapoja tai niiden eteenpäin viemistä.
Teemoina ovat ihmissuhteet, päihteet, kouluterveyskyselyn yhteenveto ja nostot, oppilaiden osallistaminen kouluhyvinvoinnin edistämiseen.
Yhdeksännen luokan Askelma
Askelman tavoitteena on keskittyä oppilaiden omien tulevaisuuden valintojen vaikutuksiin ja omien vahvuuksien tiedostamiseen sekä tutustuttaa heidät tarjolla oleviin tukipalveluihin esimerkiksi Ohjaamon kautta. Sisällöllä kannustetaan sekä elämänhallintaan että vastuulliseen ongelmanratkaisuun. Huoltajien vastuuta korostetaan oppivelvollisuuden jatkumisesta täysi-ikäisyyteen saakka. Askelman suunnittelussa ovat mukana myös koulujen opinto-ohjaajat.
Teemoina ovat itsenäistyminen ja vastuut, kesätyöt ja työnhaku, CV, opiskelu ja oppivelvollisuuden jatkuminen täysi-ikäistymiseen saakka ja ajankohtaiset päihdeilmiöt.