Koulupaikan hakeminen
Tervetuloa Hämeenlinnan perusopetukseen! Hämeenlinnan kaupunki muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Oppilaan lähikoulu osoitetaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnan asettamien oppilaaksiottokriteereiden perusteella. Lähikoulun osoittaminen tehdään esimerkiksi lapsen kotiosoitteen, oppilaan erityistarpeiden ja koulujen ryhmäkokojen perusteella.
Ennen koulupaikan hakemista, suosittelemme tutustumista oppilaspaikan määräytymis perusteisiin.
Oppilaspaikan hakeminen lähikouluun
Kun muutat Hämeenlinnaan tai Hämeenlinnassa, tulee lähikoulun osoittamista hakea oppilaspaikkahakemuksella. Muista varata hakemusta varten mahdolliset liitteet yhteensopivassa tiedostomuodossa (esim. pdf, jpg). Tärkeitä liitteitä ovat esimerkiksi erilaiset oppimisen tukeen liittyvät asiakirjat.
- Hae oppilaspaikkaa sähköisesti tästä
- Apply for a school place in English here (opens in a new window)
Jos oppilaalla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai henkilötunnus ei ole tiedossa, käytä sähköistä hakemusta täyttäessä henkilötunnuksessa päätettä AXXXX.
Hakemukset käsitellään 14 vuorokauden kuluessa saapumisesta (loma-aikoina käsittelyaika voi olla pitempi). Suosittelemme hakemaan koulupaikkaa aikaisintaan kuukautta ennen suunniteltua koulunvaihtoa. Yli kuukautta aiemmin jätetyt hakemukset käsitellään vasta koulun vaihtoa lähellä olevana ajankohtana.
Toissijaisen oppilaspaikan hakeminen
Oppilaalle voi hakea toissijaista koulupaikkaa, jos lapselle toivotaan muuta kuin osoitettua lähikoulua. Toissijaista koulupaikkaa voidaan hakea myös toisesta kunnasta Hämeenlinnaan. Toissijaisen hakemuksen voi tehdä vain paperilla, koska siihen tarvitaan molempien huoltajien allekirjoitukset.
- Tulostettava hakemus toissijaiseen kouluun (pdf)
Toissijaiseen kouluun ei voi saada kunnan järjestämää koulukuljetusta, vaan lapsen huoltaja vastaa kuljetuksiin liittyvistä järjestelyistä.
Lisätietoa
Hakemus tulee toimittaa aikaisintaan kuukautta ennen suunniteltua koulun vaihtoa. Jokainen saapunut hakemus otetaan käsittelyyn viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä. Hakemuksen käsittelyaika on käsittelyyn ottamisesta 1-2 viikkoa.
Sähköiset oppilaspaikkahakemukset tallentuvat suoraan Hämeenlinnan kaupungin oppilashallintojärjestelmään. Paperiset hakemukset toimitetaan postitse opetuspalveluiden palvelusuunnittelijalle tai ne voi palauttaa kaupungin palvelupiste Kastelliin.
Yleisen- ja tehostetun tuen oppilaiden hakemukset otetaan käsittelyyn samalla viikolla, kun hakemus on jätetty. Saapuneet hakemukset toimitetaan päätöksentekoa varten koulun rehtorille aikaisintaan kuukautta ennen hakemuksessa ilmoitettua aloituspäivää. Yleisen ja tehostetun tuen koulupaikasta päättää koulun rehtori.
Erityisopetuksessa olevan oppilaan hakemukset opetuspalveluiden palvelusuunnittelija ohjaa perusopetuksen asiantuntijalle, joka valmistelee erityisen tuen päätöksen pedagogisten asiakirjojen osalta kasvatus- ja opetuspäällikölle. Erityisen tuen oppilaan lähikoulupaikka osoitetaan kouluun, jossa voidaan antaa tuen tarpeen mukaista opetusta.
Erityisen tuen päätöksiä varten tarvitaan oppilaan edellisestä koulusta pedagoginen selvitys ja/tai HOJKS. Kaupungin sisäisissä koulun vaihdoissa nämä asiakirjat siirtyvät koulujen välillä automaattisesti. Jos haet erityisen tuen oppilaspaikkaa toisesta kunnasta Hämeenlinnaan, on suositeltavaa liittää asiakirjat hakemuksen liitteiksi tai pyytää edellistä koulua lähettämään asiakirjat Hämeenlinnan opetustoimen hallintoon.
Opetuspäällikön päätettyä erityisen tuen antamisesta, rehtori tekee päätöksen oppilaaksi ottamisesta.
Hakemuksien käsittelyssä voi olla viivettä kesällä ja muina loma-aikoina. Kesä- ja heinäkuussa toimitetut hakemukset käsitellään ennen koulun alkamista elokuussa.
Hämeenlinnan kaupunki muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Lähikoulu määräytyy sivistyksen ja hyvinvointilautakunnan määrittämien oppilaaksioton periaatteiden mukaisesti
Muuton vuoksi koulupaikkaa hakevalle noudatetaan kriteereitä seuraavassa järjestyksessä
-
- Lähikoulun tekninen rakenne ja esteettömyys oppilaan erityistarpeiden mukaisesti
- oppimisen erityisen tuen tarve
- opetuspäällikkö päättää lähikoulun erityisen tuen oppilaalle erityisen tuen päätöksellä
- oppilaan asuinalue ja alueen koulujen keskimääräinen ryhmäkoko kyseisessä ikäluokassa
- jos oppilaan kotiosoitteen lähistöllä sijaitsee useampia kouluja, suositaan oppilassijoittelussa keskimääräiseltä ryhmäkooltaan pienintä yksikköä, ei välttämättä kotiosoitetta lähinnä sijaitsevaa koulua
- asuinalueen joukkoliikenneyhteydet huomioidaan, jos koulunkäyntiä koulukuljetus on välttämätön kouluun pääsemiseksi
- Jokin muu painava syy
- painavia syitä varten tarvitaan aina asiantuntijan lausunto, kuten lääkärin, oppilashuoltohenkilöstön tai psykologin lausunto
Jos oppilas käy jo lähikoulu Hämeenlinnassa, mutta hänelle toivotaan nykyisestä kotiosoitteesta paikkaa toiseen kouluun, tulee hänelle hakea toissijaista koulupaikkaa
Toissijaiseksi oppilaaksi otetaan seuraavilla perusteilla
Ikäluokan maksimiryhmäkokoa noudattaen voidaan ottaa oppilaaksi seuraavilla perusteilla
-
- Painava oppilashuollollinen tai terveydellinen peruste
- Liitteeksi toissijaiseen hakemukseen tulee aina liittää lääkärinlausunto, psykologin lausunto tai oppilashuollon lausunto
- Sisarusten koulunkäynti samassa koulussa samanaikaisesti
- Hakemuksessa tulee olla maininta siitä, kuka sisaruksista käy kyseistä koulua
- Painava oppilashuollollinen tai terveydellinen peruste
Muissa tapauksissa noudatetaan rajoitettua ryhmäkokoa neljä oppilasta alle maksimin
-
- 1.-2. ja 7.-9. vuosiluokilla keskimääräinen ryhmäkoko on oltava alle 20 oppilasta/opetusryhmä
- 3.-6. vuosiluokilla keskimääräinen ryhmäkoko on oltava alle 24 oppilasta/opetusryhmä
Aiheeseen liittyvät
Ruununmyllyn kivikoulun peruskorjaus ja pihan saneeraus valmistuivat aikataulussa
24.2.2025
Ruununmyllyn koululaiset ovat saaneet täysin peruskorjatun ”Kruunu”-rakennuksen käyttöönsä kevätlukukauden alussa, tammikuussa 2025. Avajaisjuhlia koululla vietiin 18.2.2025. Kruunu -rakennus on alun perin vuonna 1992 rakennettu kivikoulun …
Harrastus ihan lähellä 2025-2026 palveluntuottajahaku käynnistyy 1.3.2025
19.2.2025
Harrastukset järjestetään koulupäivää ennen tai jälkeen koulun tiloissa tai koulun läheisyydessä. Yksi harrastuskerta kestää noin 60 minuuttia. Toiminta on osallistujille maksutonta. Harrastuksia ei järjestetä koulujen …
Kaupunginjohtajan vuotuinen innovaatiopalkinto prosessien kehittämiselle
19.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki jakoi kaupunginjohtajan innovaatiopalkinnon kehittämispäällikkö Janne Orkolalle. Tunnustuksen arvo on 3000 euroa. Innovaatiopalkinto myönnetään vuosittain erittäin merkittävästä uudesta toimintatavasta, työmenetelmästä tai tuotteesta, joka kohdistuu palvelutuotantoon …
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä muuttuu Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025
14.1.2025
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä saa uuden ilmeen Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025. Tunnistusnäkymien muuttuminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja Mobiilivarmennetta voi käyttää aivan kuten tähänkin asti. Mobiilivarmenteella voi tunnistautua …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …