Koulupaikan hakeminen
Tervetuloa Hämeenlinnan perusopetukseen! Hämeenlinnan kaupunki muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Oppilaan lähikoulu osoitetaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnan asettamien oppilaaksiottokriteereiden perusteella. Lähikoulun osoittaminen tehdään esimerkiksi lapsen kotiosoitteen, oppilaan erityistarpeiden ja koulujen ryhmäkokojen perusteella.
Ennen koulupaikan hakemista, suosittelemme tutustumista oppilaspaikan määräytymis perusteisiin.
Oppilaspaikan hakeminen lähikouluun
Kun muutat Hämeenlinnaan tai Hämeenlinnassa, tulee lähikoulun osoittamista hakea oppilaspaikkahakemuksella. Muista varata hakemusta varten mahdolliset liitteet yhteensopivassa tiedostomuodossa (esim. pdf, jpg). Tärkeitä liitteitä ovat esimerkiksi erilaiset oppimisen tukeen liittyvät asiakirjat.
- Sähköinen oppilaspaikkahakemus
- English application form (open in new window)
- Paperihakemuksen saat palvelupiste Kastellista
Hakemukset käsitellään 14 vuorokauden kuluessa saapumisesta (loma-aikoina käsittelyaika voi olla pitempi). Suosittelemme hakemaan koulupaikkaa aikaisintaan kuukautta ennen suunniteltua koulunvaihtoa. Yli kuukautta aiemmin jätetyt hakemukset käsitellään vasta koulun vaihtoa lähellä olevana ajankohtana.
Toissijaisen oppilaspaikan hakeminen
Oppilaalle voi hakea toissijaista koulupaikkaa, jos lapselle toivotaan muuta kuin osoitettua lähikoulua. Toissijaista koulupaikkaa voidaan hakea myös toisesta kunnasta Hämeenlinnaan. Toissijaisen hakemuksen voi tehdä vain paperilla, koska siihen tarvitaan molempien huoltajien allekirjoitukset.
- Tulostettava hakemus toissijaiseen kouluun (pdf)
Toissijaiseen kouluun ei voi saada kunnan järjestämää koulukuljetusta, vaan lapsen huoltaja vastaa kuljetuksiin liittyvistä järjestelyistä.
Lisätietoa
Hakemus tulee toimittaa aikaisintaan kuukautta ennen suunniteltua koulun vaihtoa. Jokainen saapunut hakemus otetaan käsittelyyn viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä. Hakemuksen käsittelyaika on käsittelyyn ottamisesta 1-2 viikkoa.
Sähköiset oppilaspaikkahakemukset tallentuvat suoraan Hämeenlinnan kaupungin oppilashallintojärjestelmään. Paperiset hakemukset toimitetaan postitse opetuspalveluiden palvelusuunnittelijalle tai ne voi palauttaa kaupungin palvelupiste Kastelliin.
Yleisen- ja tehostetun tuen oppilaiden hakemukset otetaan käsittelyyn samalla viikolla, kun hakemus on jätetty. Saapuneet hakemukset toimitetaan päätöksentekoa varten koulun rehtorille aikaisintaan kuukautta ennen hakemuksessa ilmoitettua aloituspäivää. Yleisen ja tehostetun tuen koulupaikasta päättää koulun rehtori.
Erityisopetuksessa olevan oppilaan hakemukset opetuspalveluiden palvelusuunnittelija ohjaa perusopetuksen asiantuntijalle, joka valmistelee erityisen tuen päätöksen pedagogisten asiakirjojen osalta kasvatus- ja opetuspäällikölle. Erityisen tuen oppilaan lähikoulupaikka osoitetaan kouluun, jossa voidaan antaa tuen tarpeen mukaista opetusta.
Erityisen tuen päätöksiä varten tarvitaan oppilaan edellisestä koulusta pedagoginen selvitys ja/tai HOJKS. Kaupungin sisäisissä koulun vaihdoissa nämä asiakirjat siirtyvät koulujen välillä automaattisesti. Jos haet erityisen tuen oppilaspaikkaa toisesta kunnasta Hämeenlinnaan, on suositeltavaa liittää asiakirjat hakemuksen liitteiksi tai pyytää edellistä koulua lähettämään asiakirjat Hämeenlinnan opetustoimen hallintoon.
Opetuspäällikön päätettyä erityisen tuen antamisesta, rehtori tekee päätöksen oppilaaksi ottamisesta.
Hakemuksien käsittelyssä voi olla viivettä kesällä ja muina loma-aikoina. Kesä- ja heinäkuussa toimitetut hakemukset käsitellään ennen koulun alkamista elokuussa.
Hämeenlinnan kaupunki muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Lähikoulu määräytyy sivistyksen ja hyvinvointilautakunnan määrittämien oppilaaksioton periaatteiden mukaisesti
Muuton vuoksi koulupaikkaa hakevalle noudatetaan kriteereitä seuraavassa järjestyksessä
-
- Lähikoulun tekninen rakenne ja esteettömyys oppilaan erityistarpeiden mukaisesti
- oppimisen erityisen tuen tarve
- opetuspäällikkö päättää lähikoulun erityisen tuen oppilaalle erityisen tuen päätöksellä
- oppilaan asuinalue ja alueen koulujen keskimääräinen ryhmäkoko kyseisessä ikäluokassa
- jos oppilaan kotiosoitteen lähistöllä sijaitsee useampia kouluja, suositaan oppilassijoittelussa keskimääräiseltä ryhmäkooltaan pienintä yksikköä, ei välttämättä kotiosoitetta lähinnä sijaitsevaa koulua
- asuinalueen joukkoliikenneyhteydet huomioidaan, jos koulunkäyntiä koulukuljetus on välttämätön kouluun pääsemiseksi
- Jokin muu painava syy
- painavia syitä varten tarvitaan aina asiantuntijan lausunto, kuten lääkärin, oppilashuoltohenkilöstön tai psykologin lausunto
Jos oppilas käy jo lähikoulu Hämeenlinnassa, mutta hänelle toivotaan nykyisestä kotiosoitteesta paikkaa toiseen kouluun, tulee hänelle hakea toissijaista koulupaikkaa
Toissijaiseksi oppilaaksi otetaan seuraavilla perusteilla
Ikäluokan maksimiryhmäkokoa noudattaen voidaan ottaa oppilaaksi seuraavilla perusteilla
-
- Painava oppilashuollollinen tai terveydellinen peruste
- Liitteeksi toissijaiseen hakemukseen tulee aina liittää lääkärinlausunto, psykologin lausunto tai oppilashuollon lausunto
- Sisarusten koulunkäynti samassa koulussa samanaikaisesti
- Hakemuksessa tulee olla maininta siitä, kuka sisaruksista käy kyseistä koulua
- Painava oppilashuollollinen tai terveydellinen peruste
Muissa tapauksissa noudatetaan rajoitettua ryhmäkokoa neljä oppilasta alle maksimin
-
- 1.-2. ja 7.-9. vuosiluokilla keskimääräinen ryhmäkoko on oltava alle 20 oppilasta/opetusryhmä
- 3.-6. vuosiluokilla keskimääräinen ryhmäkoko on oltava alle 24 oppilasta/opetusryhmä
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointikysely toteutettiin toista kertaa
18.6.2024
Hämeenlinnan oma koululaisten hyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2024 toista kertaa. Kyselyyn vastasi 67 % alakoulun 4. ja 5. luokkalaisista (952 vastaajaa) sekä 43 % yläkoulun 8. …
Oppilasagentit auttavat tietotekniikassa kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa
22.5.2024
Hämeenlinnan kouluissa toimii oppilasagentteja, jotka ovat kouluissa TVT eli tieto- ja viestintätekniikan apukäsiä. Vastaavia oppilasagentteja on kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa. Rengon 6-luokkalaiset Aino, Taava, Milla ja …
Kansainvälisyyspäivänä Rengon koulussa kohdataan eri maista tulleita ihmisiä ja harjoitellaan englantia
10.5.2024
Rengon peruskoulussa on jo kahdenkymmenen vuoden ajan vietetty kerran vuodessa koko koulun kansainvälisyyspäivää. Päivä on odotettu, toivottu ja tykätty. Kansainvälisyyspäivänä koululle oli kutsuttu eri maista …
Hämeenlinnan aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelukyselyn tulokset
26.4.2024
Palvelukyselyllä on pyydetty kokemuksia ja palautteita niiltä huoltajilta, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa Hämeenlinnassa lukuvuoden 2023-2024 aikana. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Hämeenlinnan …