Oman äidinkielen opetus
Oman äidinkielen opetuksen tavoitteena on oppilaan kiinnostuminen omasta kielestä, toiminnallisen kielitaidon ja ajattelun kehittyminen sekä oppilaan itsetunnon ja identiteetin vahvistuminen.
Opetus noudattaa oman äidinkielen opetussuunnitelmaa. Oppilaat saavat opiskelustaan erillisen todistuksen.
Oman äidinkielen opetukseen voivat ilmoittautua oppilaat, joiden äidinkieli on muu kieli kuin suomi tai ruotsi. Perusopetusta täydentävää opetusta järjestetään myös saamenkielisille.
Oman äidinkielen opiskeleminen on vapaaehtoista, mutta jos oppilas ilmoittautuu oman äidinkielen opetukseen, oppitunneille osallistuminen on pakollista.
Opetus tapahtuu ryhmissä, joissa on vähintään neljä oppilasta. Oman äidinkielen opetusta annetaan opetusryhmälle 2 x 45 min. viikossa. Oppitunnit ovat koulupäivän jälkeen joko omassa tai opetuspaikaksi nimetyssä koulussa.
Opetus on maksutonta, mutta koulu ei osallistu kuljetuskustannuksiin tai -järjestelyihin. Vanhemmat vastaavat tarvittaessa oppilaiden kuljettamisesta oppitunnille.
Oman äidinkielen opetukseen ilmoittautuminen
Lukuvuodelle 2024 – 2025 ilmoittautuminen uusille oppilaille on auki 22.4.2024 asti.
Ilmoittautumislomake löytyy Wilmasta kohdasta ”Lomakkeet” -> ”Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen”. Puhelinsovelluksen kautta ei voi ilmoittautua.
Jos ilmoittautuminen ei ole mahdollista Wilma-lomakkeella, ilmoittautuvan oppilaan nimen, koulun ja äidinkielen voi lähettää myös tiedoksi sähköpostilla osoitteeseen perusopetus@hameenlinna.fi.
Opetus lukuvuonna 2024 – 2025
Syyslukukaudella 2024 opetus alkaa syyskuussa.
Oman äidinkielen opettaja ottaa ilmoittautuneiden perheisiin yhteyttä opetuksen alkamisesta.
Syyslukukaudella 2024 järjestetään oman äidinkielen opetusta kielissä, joihin on ilmoittautunut vähintään neljä oppilasta ja joihin on saatu rekrytoitua sopiva opettaja.
Aiheeseen liittyvät
Lukuvuoden 2024–2025 aikana arvioidaan Harrastamisen Suomen mallin vaikutuksia ja tavoittavuutta 20 kunnassa
9.4.2025
Lukuvuonna 2024–2025 Me-säätiö selvittää Harrastamisen Suomen mallin maksuttomien koulupäivän aikana järjestettävien harrastusten vaikuttavuutta keräämällä tietoa ryhmiin osallistuvien koululaisten huoltajilta. Selvitys kattaa 20 kuntaa.
Hämeenlinnan kaupungin uusi perusopetusjohtaja Sisko Huotari aloitti tehtävässä vuoden alussa
2.4.2025
Hämeenlinnan kaupungin uusi perusopetusjohtaja Sisko Huotari on aloittanut tehtävässään 7.1.2025 aluksi vt. perusopetusjohtajana, ja 1.4.2025 alkaen perusopetusjohtajana. Perusopetusjohtaja työskentelee sivistys- ja hyvinvointitoimialalla ja hänen vastuualueelleen kuuluvat perusopetus, nuorisopalvelut ja lastenkulttuuri.
Tervetuloa tutustumaan uuteen Hämeenlinnan yhteiskouluun 3.4. klo 15-17
1.4.2025
Hämeenlinnan yhteiskoulun uudet tilat otettiin käyttöön tammikuussa 2025. Nyt, muutaman kuukauden toiminnan jälkeen, haluamme tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden tutustua koulumme tiloihin ja uuteen liikuntahalliin. Järjestämme …
Ruununmyllyn kivikoulun peruskorjaus ja pihan saneeraus valmistuivat aikataulussa
24.2.2025
Ruununmyllyn koululaiset ovat saaneet täysin peruskorjatun ”Kruunu”-rakennuksen käyttöönsä kevätlukukauden alussa, tammikuussa 2025. Avajaisjuhlia koululla vietiin 18.2.2025. Kruunu -rakennus on alun perin vuonna 1992 rakennettu kivikoulun …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …