Siirry sisältöön
  • In English
  • På Svenska
  • Myintegration.fi
  • Asiointi
  • Yhteystiedot
  • Anna palautetta
Hämeenlinnan kaupungin logo
  • Asuminen ja
    ympäristö
    • Asuminen
      • Muuttaisitko Hämeenlinnaan?
      • Tervetuloa Hämeenlinnaan!
      • Asemanranta
      • Asumisoikeusasunnot
      • Asumisterveys
      • Energia
      • Jätehuolto
      • Kaupunkikehityshankkeet
      • Kesäasukas
      • Vapaat tontit
      • Vireät pitäjät ja kylät
      • Vesihuolto
      • Vuokra-asunnot
      • Yhteinen jätelautakunta Kolmenkierto
    • Eläimet
      • Eläinlääkärit
      • Lemmikkieläimet
      • Luonnoneläimet
      • Löytöeläimet ja eläinsuojelu
      • Tuotantoeläimet
    • Joukkoliikenne
    • Kaavoitus
      • Lainvoimaiset asemakaavat
      • Muut suunnitelmat ja selvitykset
      • Keskustavisio 2035
      • Pysäköintiselvitykset
      • Ranta-alueiden rakentaminen
      • Vireillä olevat asemakaavat
      • Yleiskaavoitus
      • Yleiskaava 2035
    • Kadut ja liikenne
      • Kartat
      • Infran rakentaminen
      • Jalankulku ja pyöräily
      • Katu- ja tapahtumaluvat
      • Katujen kunnossapito
      • Katusuunnittelu
      • Liikenteen suunnittelu
      • Liikenneturvallisuus
      • Maan ja lumen vastaanotto
      • Moreenin eritasoliittymä
      • Pysäköinti
      • Ulkovalaistus
      • Yksityistiet
    • Puistot ja metsät
      • Kansallinen kaupunkipuisto
      • Kaupungin metsät
      • Kaupunkiviljely ja siirtolapuutarhat
      • Koirapuistot ja uittopaikat
      • Leikkipaikat
      • Puistojen esittely
      • Puistojen rakentaminen ja kunnossapito
      • Puistojen suunnittelu
      • Vapaaehtoistyö puistoissa
    • Tontit ja rakentaminen
      • Kaupungin omat talonrakennushankkeet
      • Konsernin rakennushankkeet
      • Kiinteistön muodostaminen
      • Maaomaisuuden hallinta
      • Maaston ja rakentamisen mittaukset
      • Osoitteet
      • Rakentajan opas
      • Rakennusvalvonta
      • Vapaat tontit
    • Ympäristö
      • Kestävä kehitys
      • Ympäristön- ja luonnonsuojelu
      • Ympäristön tilan seuranta
      • Ympäristöterveys, luvat ja ohjeet
      • Ympäristövalvonta, luvat ja ohjeet
  • Koulut ja
    varhaiskasvatus
    • Esiopetus
      • Esiopetuspaikat
      • Esiopetukseen ilmoittautuminen
      • Esiopetussuunnitelma
      • Opiskeluhuolto
    • Nuorisopalvelut
      • Etsivä nuorisotyö
      • Yhteisöllinen nuorisotyö
      • Nuorisovaltuusto
      • Ohjaamo Stage
      • Opiskelijan Hämpton
      • Nuorisopalvelujen yhteystiedot
    • Perusopetus
      • Airo ja Wilma
      • Aamu- ja iltapäivätoiminta
      • Harrasta ja voi hyvin
      • Koulumatkat ja koulukuljetus
      • Koulupaikan hakeminen
      • Kouluruokailu ja ruokalistat
      • Lukuvuosi ja loma-ajat
      • Oman äidinkielen opetus
      • Opetussuunnitelma
      • Oppimisen tukeminen
      • Peruskoulut
      • Tapaturmat koulussa
    • Varhaiskasvatus
      • Asioi sähköisesti
      • Asiakasmaksu
      • Avoin kerho- ja kahvilatoiminta
      • Kasvun ja oppimisen tuki
      • Loma- ja päivystysajat
      • Päikky-varhaiskasvatusjärjestelmä
      • Päiväkodit
      • Tapaturmat varhaiskasvatuksessa
      • Varhaiskasvatuksessa aloittaminen
      • Varhaiskasvatussuunnitelma
      • Usein kysyttyä varhaiskasvatuksesta
      • Yksityinen varhaiskasvatus
    • Lapsiystävällinen kaupunki
      • Lapsiystävällinen Hämeenlinna
      • Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmatyö
      • Lapsen oikeudet
      • Lapsen oikeuksien viikko
      • Vauvan päivä
      • Tarinoita lapsiystävällisestä Hämeenlinnasta
      • Vaikuttamisen polku
      • Usein kysyttyä lapsiystävällisestä kaupungista
  • Hyvinvointi ja
    liikunta
    • Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
      • Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
      • Vapaaehtoiskeskus Pysäkki
      • Ehkäisevä päihdetyö
      • Lähellä-palvelu
    • Ikääntyvien aktiivinen arki
      • Ikääntyvien asumisneuvonta
      • Liikunnanohjaus
      • Seniorikortti
      • Esteettömiä retkeily- ja matkailukohteita
      • Ulkoilu ja retkeily
    • Kaikkien Hämeenlinna
      • Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma
      • Kaikkien Hämeenlinna -suunnitelman toteuttaminen
      • Esteetön Hämeenlinna
      • Lapsiystävällinen kaupunki
      • Me puhumme teoin – rasisminvastainen kampanja
      • Sateenkaariystävällinen Hämeenlinna
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Liikunta ja ulkoilu
      • Ahveniston moottorirata
      • Golf
      • Hiihtoladut
      • Jäähallit ja luistelukentät
      • Kalastus
      • Keilahallit
      • Kuntosalit
      • Liikuntahallit ja salit
      • Liikuntaneuvonta
      • Liikuntapaikat
      • Liikunnanohjaus
      • Matonpesupaikat
      • Mökit, laavut ja saunat
      • Uimahallit, rannat ja avantouinti
      • Ulkoilureitit, luontopolut ja pyöräily
      • Ulkoilu ja retkeily
      • Vesireitit ja veneily
  • Kulttuuri ja
    kirjasto
    • Avustukset ja palkinnot
      • Järjestöavustukset
      • Minipilotit
      • Palkinnot
    • Kirjasto
      • Asiakkaana kirjastossa
      • Kirjastojen varattavat tilat
      • Kirjastojen aukioloajat
      • Omatoimikirjastot
    • Konsertti- ja keikkapaikat
    • Lasten ja nuorten kulttuuri
      • Aimokoulu
      • Kulttuurikeskus ARX
      • Nuorisokulttuuri – HÄX
      • Hämeenlinnan teatterin esityksiä lapsille
      • Lasten taidefestivaali Hippalot
      • Miniteatteri
      • Sibelius-opisto
    • Museot, galleriat ja kuvataide
      • Hämeen linna
      • Hämeenlinnan kaupunginmuseo
      • Hämeenlinnan taidemuseo
      • Iittalan lasimuseo
      • Kantolan muraali
      • Museo Militaria
      • Naivistit Iittalassa
      • Vankila
      • Kaupungin museoiden vuosikortti
    • Sibelius
      • Aulangon ulkoilualue ja Sibeliuksen metsä
      • Sibeliuksen syntymäkoti
      • Sibeliuksenpuisto
    • Tapahtumakalenteri
      • Hämeenlinnan teatterin esityskalenteri
      • Hämeenlinnan museon tapahtumat
      • Hämeenlinnan Taidemuseon tapahtumat
      • Hämeen Sanomien Menoinfo
      • HPK Sarjaohjelma
      • Kirjaston tapahtumakalenteri
      • Verkatehtaan tapahtumakalenteri
    • Teatterit
      • Hämeenlinnan teatteri
      • Eräs Teatteri
      • Hämeenlinnan Uusi kesäteatteri
      • Kuninkaallinen Nukketeatteri
    • Vanajaveden opisto
    • Yhdistykset ja seurat
  • Matkailu ja
    tapahtumat
    • Saapuminen Hämeenlinnaan
    • Ajankohtaista
    • Lapsiperheille
    • Tapahtumien Hämeenlinna
    • Näe ja Koe Hämeenlinnassa
      • Top 10 nähtävyydet Hämeenlinnassa
      • Olympiahenkeä ja ulkoilua Ahvenistolla
      • Luontoelämysten Aulanko
      • Iittala – lasia, taidetta, kulttuuria
      • Kaikki nähtävyydet
        • Elämyksiä paikallisten kanssa
        • Galleriat
        • Golf
        • Keilahallit
        • Kirkot
        • Kylpylä
        • Linnat
        • Luontopalvelut
        • Museot
        • Muut käyntikohteet
        • Ratsastustallit
        • Seikkailu- ja perhepuistot
        • Sisävesiristeilyt
        • Teatterit
    • Majoitu Hämeenlinnassa
      • Kaikki majoituskohteet
        • B&B ja huoneistohotellit
        • Hotellit
        • Kartano- ja maaseutukohteet
        • Leirintäalueet
        • Mökit
    • Syö ja juo Hämeenlinnassa
      • Kaikki kahvilat ja ravintolat
        • Kahvilat
        • Lounasravintolat
        • Ruokaravintolat
        • Tilausravintolat
        • Yöelämä
    • Ostokset Hämeenlinnassa
      • Kaikki ostoskohteet
        • Antiikkiliikkeet ja kirpputorit
        • Erikoisliikkeet
        • Kauppakeskukset
        • Tehtaanmyymälät
        • Torit ja suoramyyntitilat
    • Ryhmille
    • Järjestä kokous, kongressi tai yleisötilaisuus
      • Kaikki kokous- ja tapahtumapaikat
        • Areenat
        • Erikoiskohteet
        • Hotellikokoukset
        • Kartanokokoukset
        • Kongressikeskus
        • Linnakokoukset
        • Maaseutukohteet
        • Kantolan tapahtumapuisto
        • Tapahtumapuistot
    • Ota yhteyttä
  • Työ ja
    elinvoima
    • Elinvoima
      • Hämeenlinnalaiset identiteetit
      • Keskustakampus
      • Keskustavisio 2035
      • Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna
      • Tervetuloa hämeenlinnalaiseksi
    • Kotoutumisen edistäminen
      • Tervetuloa kuntalaiseksi
      • Myintegration.fi-verkkopalvelu
      • Kansainvälinen palveluneuvonta
      • Nopeasti töihin – kielitietoinen kotoutumisvalmennus
    • Maaseutu mahdollisuutena
      • Lomituspalvelut
      • Maaseutupalvelun yksikkö Häme
    • Opiskelijan Hämpton
    • Työllisyyspalvelut
      • Kaikukortti
      • TyöHämeen työllisyys- ja yrityspalvelut
      • Tet-paikat nuorille
      • Työnantajille ja palveluntuottajille
      • Työllistymistä edistävät monialaiset palvelut
      • Työllistämisen setelit
      • Työllisyyshankkeet
      • Työllisyyspalvelun yhteystiedot
    • Sijoita yrityksesi Hämeenlinnaan
      • Hämeenlinnan vapaat toimitilat ja yritystontit
      • Liiketoiminta alkuun
      • Linnan Business Turnajaiset
      • MORE uuden ajan yritysalue
      • Osaavaa työvoimaa
      • PARKKI Business Park
      • Suomen kasvukäytävä
      • Yrityspalvelut
    • Töihin Hämeenlinnan kaupungille
      • Työllistymisen polut Hämeenlinnan kaupungille
  • Hallinto ja
    talous
    • Avustukset ja palkinnot
      • Järjestöavustukset
      • Minipilotit
      • Palkinnot
      • Perintövarat
      • Tapahtuma- ja markkinointiyhteistyö
      • Yksityistieavustukset
    • Neuvonta ja asiointi
      • Asiakaspalvelunumerot ja palvelupisteet
      • Sähköiset palvelut
      • Kaupunginarkisto
      • Kirjasto-palvelupisteet
      • Muutoksenhaku ja oikaisuvaatimus
      • Palvelupiste Kastelli
      • Tutkimus- ja opinnäyteluvat
    • Organisaatio
      • Kaupungin johto ja toimialat
      • Kaupunkikonserni ja omistajaohjaus
      • Kaupungin toimitilat
      • Töihin Hämeenlinnan kaupungille
      • Kaikkien Hämeenlinna
      • Turvallisuus ja varautuminen
    • Osallistu ja vaikuta
      • Erätauko-keskustelut
      • Kuntalaistilaisuudet
      • Kuntalais- ja valtuustoaloite
      • Kyselyt
      • Osallistava budjetointi
      • Palaute
      • Alue- ja kuntavaalit 2025
      • Vaikuttajaraadit
      • Vaikuttamisen polku
    • Päätöksenteko
      • Esityslistat, pöytäkirjat, kuulutukset ja viranhaltijapäätökset
      • Kaupungin johto ja toimialat
      • Kaupunginhallitus
      • Kaupunginvaltuusto
      • Lautakunnat
      • Luottamushenkilölle
      • Neuvostot
      • Sidonnaisuusrekisteri
      • Sääntökokoelma
    • Strategia ja tietojohtaminen
      • Hankkeet
      • Hämeenlinnalaiset identiteetit
      • Kestävä kehitys
      • Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna
    • Talous ja hankinnat
      • Avoin data
      • Hankinnat
      • Laskutus- ja verkkolaskuosoite
      • Talousarvio ja tilinpäätös
      • Tarkastustoimi
    • Tietoa Hämeenlinnasta
      • Digitalisaatio
      • Kartat
      • Tietosuoja ja oikeudet
      • Tilastotietoa
      • Viestintä ja markkinointi
      • Ystävyyskaupungit
Suosituimmat sivut
  • Kirjasto-palvelupisteet
  • Lukuvuosi ja loma-ajat
  • Rakennusvalvonta
  • Tapahtumakalenteri
  • Uimahallit, rannat ja avantouinti
  • Uusi kotikaupunkisi
  • Vireät pitäjät ja kylät
  • Yhteinen jätelautakunta Kolmenkierto
  • Varhaiskasvatus
    • Asioi sähköisesti
    • Asiakasmaksu
      • Laskutus
      • Poissaolojen vaikutus asiakasmaksuun
    • Avoin kerho- ja kahvilatoiminta
    • Hämeenlinnan varhaiskasvatussuunnitelma
    • Kasvun ja oppimisen tuki
    • Loma- ja päivystysajat
    • Muistutus varhaiskasvatuksen toiminnasta
    • Perhepäivähoito
    • Päikky-varhaiskasvatusjärjestelmä
    • Päiväkodit
      • Alvettulan päiväkoti
      • Eteläisten päiväkoti
      • Hattelmalan päiväkoti
      • Hauhon päiväkoti
      • Hirsimäen päiväkoti
      • Idänpään päiväkoti
      • Iittalan päiväkoti
      • Jaarlin päiväkodit
      • Kaivokadun päiväkoti
      • Kankaantaan päiväkoti
      • Karhuryhmän päiväkodit
      • Katuman päiväkoti
      • Kutalan päiväkoti
      • Lammin päiväkoti
      • Liivuoren päiväkoti
      • Melukylän päiväkoti
      • Norlandia päiväkoti Tuuli
      • Ojoisten päiväkoti
      • Perhepäivähoito
      • Pilke liikuntapäiväkoti Jukola
      • Pilke tiedepäiväkoti Planeetta
      • Päiväkoti Sinitiuku
      • Rengon päiväkoti
      • Sairion päiväkoti
      • Siirin päiväkoti
      • Solvikin päiväkoti
      • Tuuloksen päiväkoti
      • Yksityinen perhepäivähoito
    • Ruokailut ja erityisruokavaliot
    • Tapaturmat varhaiskasvatuksessa
    • Usein kysyttyä varhaiskasvatuksesta
    • Varhaiskasvatuksessa aloittaminen
    • Yksityinen varhaiskasvatus
  • Esiopetus
    • Esiopetuspaikat
    • Esiopetukseen ilmoittautuminen
    • Esiopetussuunnitelma
    • Opiskeluhuolto
  • Perusopetus
    • Koulupaikan hakeminen
      • Ensimmäiselle luokalle ilmoittautuminen
      • Seitsemännelle luokalle ilmoittautuminen
      • Hakemus valmistavaan opetukseen
    • Lukuvuosi ja loma-ajat
    • Peruskoulut
      • Alvettulan koulu
      • Eteläisten koulu
      • Hakkalan koulu 7-9
      • Hauhon yhtenäiskoulu
      • Hämeenlinnan Yhteiskoulu
      • Iittalan yhtenäiskoulu
      • Jukolan koulu
      • Kaurialan koulu 7-9
      • Kirkonkulman koulu
      • Konnarin koulu
      • Luolajan koulu
      • Lyseon koulu 7-9
      • Miemalan koulu
      • Myllymäen koulu
      • Nummen yhtenäiskoulu
      • Ortelan koulu
      • Rengon koulu
      • Ruununmyllyn koulu
      • Saaristen koulu
      • Sairaalakoulu (Ahvenistonharjun koulu)
      • Seminaarin koulu
      • Tuuloksen koulu
      • Vuorentaan koulu
    • Opetussuunnitelma
      • Kielipolku
      • Tuntijako
      • Kieli, mieli ja lukeminen
      • Kestävyysosaaminen
        • Kestävän elämäntavan opinpolku
        • Vesireppu mukaan ja rannalle
        • Muovikassi – kohti muovittomia vesistöjä
    • Oman äidinkielen opetus
    • Oppimisen tukeminen
      • Kun kouluun meno kangertaa
        • Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
        • Hyvän arjen vaaliminen
        • Puheeksi ottaminen
        • Selvittäen ja tukien
        • Tiiviisti tukien
      • Konsultoivat opettajat
      • Vaativa erityinen tuki
      • Perusopetusta täydentävä ryhmä
      • Monikulttuurinen opetus
      • Oppilaanohjaus
      • Pidentyvä oppivelvollisuus
      • Opiskeluhuolto
    • Aamu- ja iltapäivätoiminta
      • Aamu- ja iltapäivätoimintaan hakeminen
    • Koulumatkat ja koulukuljetus
    • Kouluruokailu ja ruokalistat
    • Harrasta ja voi hyvin
      • Kesätoiminta
      • Koululaisten kilpailu- ja tapahtumatoiminta
      • Nuorisopassi
      • Liikkuva koulu
      • Harrastus ihan lähellä
    • Tapaturmat koulussa
    • Airo ja Wilma
  • Muu koulutus
  • Nuorisopalvelut
    • Ohjaamo Stage
    • Nuorisopalvelujen yhteystiedot
    • Yhteisöllinen nuorisotyö
      • Nuorisotilat
      • Nuorisotyö koulussa
        • V-päivä
        • Askelmat-ohjelma
      • Tunnit täys! -festivaali
      • Kulttuurinen nuorisotyö
      • Harrastustoiminta
    • Etsivä nuorisotyö
    • Nuorisovaltuusto
  • Lapsiystävällinen kaupunki
    • Lapsiystävällinen Hämeenlinna
    • Lapsen oikeudet
      • Lapsivaikutusten arviointi
    • Lapsen oikeuksien viikko
    • Vauvan päivä
    • Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmatyö
    • Tarinoita lapsiystävällisestä Hämeenlinnasta
    • Vaikuttamisen polku
    • Usein kysyttyjä kysymyksiä lapsiystävällisestä kaupungista
  • /
  • Koulut ja varhaiskasvatus
  • /
  • Perusopetus
  • /
  • Opetussuunnitelma
  • /
  • Kieli, mieli ja lukeminen
Päivitetty viimeksi: 2.4.2025

Kieli, mieli ja lukeminen

Kieli, mieli ja lukeminen

Innostu, iloitse ja vahvistu!

Lukeminen on tärkeä taito. Lukeminen voi myös tuoda paljon iloa ja merkityksellisyyttä elämään.

Lukeva kunta kokoaa erilaisten toimijoiden voimat lukutaidon edistämiseksi. Lukutaito on yhteinen asia. Lukutaitotyötä tehdään kaikenikäisten parissa. Lukutaitotyössä huomioidaan myös lukemisessa tukea tarvitsevat erilaiset asukkaat.

Lukutaitotyö on suunnitelmallista lukutaidon oppimisen ja kirjallisuuden sekä muiden aineistojen saavutettavuuden lisäämistä. Lukutaitotyö on hallinnonalojen välistä yhteistyötä, ja sen tavoitteita johdetaan ja arvioidaan yhteistyössä.

Erilaiset yhteistyökumppanit ovat lämpimästi tervetulleita mukaan lukutaitotyöhön.

Kieli, mieli, lukeminen -ohjelma kutsuu mukaan innostumaan, iloitsemaan ja vahvistamaan lukutaitoa ja kielitietoista oppimisen yhteisöä. Iloitaan ja nautitaan yhdessä lukemisesta eri tavoin.

Eri-ikäisiä ja eri kulttuuritaustaisia nuoria lukemassa.

Varhaiskasvatuksessa lapsi oppii kieltä yhdessä toisten lasten ja aikuisten kanssa. Positiivinen, hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri tukee kielen oppimista. Varhaiskasvatuksen kasvattaja tukee lasten vuorovaikutussuhteita auttaen lasta saamaan ystäviä ja pääsemään mukaan leikkeihin sekä toimintoihin.

Varhaiskasvatuksessa lapsi oppii kieltä yhdessä toisten lasten ja aikuisten kanssa. Positiivinen, hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri tukee kielen oppimista. Varhais­kasvatuksen kasvattaja tukee lasten vuoro­vaikutus­suhteita auttaen lasta saamaan ystäviä ja pääsemään mukaan leikkeihin sekä toimintoihin. Samalla lapsen kielelliset taidot kehittyvät varhais­kasvatuksen arjen eri toiminnoissa.

Hyvä pedagoginen oppimis­ympäristö on kielellisesti rikas. Se herättää lapsen uteliaisuuden kokeilemaan, leikkimään ja tutkimaan. Elävä oppi­ympäristö muotoutuu kunkin lapsi­ryhmän tarpeiden ja mielen­kiinnon mukaan. Kieltä tukevassa oppimis­ympäristössä huomioidaan pelien ja leikkien merkitys kielen oppimisen tukijana. Lorut, riimit, laulut ja yhteiset luku­hetket ovat tärkeitä kielellisen kehityksen kannalta ja kuuluvat jokaiseen varhais­kasvatuspäivään.

Esiopetus­iässä kielestä tulee yhä vahvemmin lasten ajattelun, ilmaisun ja vuoro­vaikutuksen väline, jonka avulla he jäsentävät arkeaan ja rakentavat maailman­kuvaansa. Esi­opetuksessa lasten kiinnostusta suullista ja kirjoitettua kieltä kohtaan herätetään ja lisätään asteittain korostaen opettelun leikillisyyttä. Lapsia rohkaistaan käyttämään kieltä moni­puolisesti, ja heille annetaan riittävästi mahdollisuuksia ja aikaa vaihteleviin kielen­käytön tilanteisiin. Monipuolinen kielellisen tietoisuuden taitojen harjoittelu tukee luku­taidon kehittymistä. Kielen havainnoimisen ja tutkimisen avulla suunnataan esi­opetus­ikäisen lapsen huomiota sanojen merkityksistä kielen muotoihin ja rakenteisiin, kuten sanoihin, tavuihin ja äänteisiin. Lapsia rohkaistaan kirjoittamaan ja lukemaan leikillisesti.

Kielellisen ymmärtämisen taitoihin kuuluu myös moni­luku­taito. Moni­luku­taidolla syvennetään lapsen ymmärrystä maailmasta muun muassa kuvien, symbolien tai kehon­kielen kautta. Kasvattajat yhdessä lasten kanssa tutustuvat erilaisiin kuva­kieliin ja harjoittelevat tulkitsemaan erilaisia media­sisältöjä ja tuottamaan omia tulkintoja.

Varhaiskasvatus on lapselle tärkeä kielen oppimisen, luku­innostuksen ja lukemista arvostavan asenteen edistäjä sekä oppimis­ympäristö. Yhteistyö vanhempien kanssa on tässäkin tärkeää lapsen kielellisen kasvun ja kehityksen tukemiseksi. Lapsen varhais­kasvatus- ja esiopetus­suunnitelma­keskusteluissa vanhemmat ja varhais­kasvatuksen kasvattajat pääsevät yhdessä pysähtymään tämän tärkeän asian äärelle. Varhais­kasvatuksessa vinkataan hyvistä yhteisistä luku­hetkistä tai lapselle päivä­kodissa mieleisistä lauluista, loruista ja kirjoista. Näihin voidaan yhdessä tutustua myös kotona. Päivä­kodeissa tai perhe­päivä­hoitajilla saattaa olla myös eteisessä ilta­satu­kirjallisuutta, jota voidaan lainata myös kotiin.

Myös koululaiselle on tärkeää, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsensa lukemaan oppimisesta. On tärkeää, että vanhemmat tukevat lapsensa lukutaidon kehittymisessä kannustamalla joskus sinnikkyyttäkin vaativaan harjoitteluun.

Myös koululaiset kaipaavat yhteisiä lukuhetkiä. Yhdessä lukeminen luo läheisyyttä ja tarjoaa ilahduttavia yhteisiä lukukokemuksia. On tärkeää, että lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus löytää itselleen kiinnostavaa luettavaa. Yhteiset kirjastokäynnit luovat perustuksen elinikäiselle lukuharrastukselle.

Kieli ja lukutaito ovat oppimisen perusta. Kielen kehitys alkaa lapsena ja jatkuu aikuisuuteen asti. Oppiminen edellyttää lukutaidon erilaisia osa-alueita, jotka kehittyvät kouluiässä.

Kieli ja lukutaito ovat oppimisen perusta. Kielen kehitys alkaa lapsena ja jatkuu aikuisuuteen asti. Oppiminen edellyttää lukutaidon erilaisia osa-alueita, jotka kehittyvät kouluiässä.

Kieli, mieli, lukeminen – ohjelman tavoitteena on kaikkien lasten ja nuorten lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Päämääränä on kielitietoinen koulu, jossa jokaisella opettajalla on keinoja tukea lapsia ja nuoria oppimaan eri oppiaineissa käsiteltäviä aiheita.

Lukeminen yhdessä voi luoda uudenlaisia yhdessä olemisen tapoja. Kieli, mieli ja lukeminen -ohjelma innostaa löytämään lukuystäviä ja aikaa yhdessä lukemiselle eri ikäisten kanssa. Koulumummit ja -vaarit ovat rakastettuja vieraita koulussa.

Lukutaidon kehityksen seurannan malli

Hämeenlinnassa on otettu käyttöön lukutaidon kehityksen seurannan malli, jonka tarkoitus on seurata lasten ja nuorten lukutaidon kehitystä, tunnistaa kehitykseen liittyvä tuen tarve ajoissa ja arvioida tukitoimien vaikuttavuutta. Malli tukee oppimisen tuen kohdentamista tarkoituksenmukaisella tavalla.

Lukitukimalli

Lukumummit ja -vaarit ovat varttuneempia vapaaehtoisia, jotka vierailevat kouluilla koulupäivän aikana. Kahdenkeskisillä lukutuokioilla lapsilla on mahdollisuus vahvistaa lukemisen ensitaitoja ja herätellä lukuinnostusta yhdessä lukumummin tai -vaarin kanssa turvallisessa ja kiireettömässä ilmapiirissä. Toiminta on tarkoitettu 2.–6. -luokkien oppilaille. Lukumummi tai -vaari ja lapsi tapaavat noin 10 kertaa.

Toimintaa toteuttavat yhteistyössä Niilo Mäki Instituutti ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kanta-Hämeen piiri. Lukumummit ja -vaarit saavat vapaaehtoistehtäväänsä lyhyen koulutuksen sekä tuen ja ohjauksen.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Suvi Hietaniemi
MLL Hämeen piiri ry
suvi.hietaniemi@mll.fi
044 599 0581

Lisätietoa:

https://hameenpiiri.mll.fi/vapaaehtoiseksi/lukumummiksi-tai-vaariksi/

Tavoitteena on innostaa nuoria aktiivisina monilukutaidon osaajina. Kouluissa, kirjastoissa, nuorisotiloissa, lukutapahtumissa, kaduilla ja ostoskeskuksissa kokeillaan erilaisia lähestymistapoja nuorten tavoittamiseksi.

Tavoitteena on innostaa nuoria aktiivisina monilukutaidon osaajina. Kouluissa, kirjastoissa, nuorisotiloissa, lukutapahtumissa, kaduilla ja ostoskeskuksissa kokeillaan erilaisia lähestymistapoja nuorten tavoittamiseksi.

Lukea voi monella tavalla. Monenlaiset välineet, e-kirjat ja äänikirjat voivat painettujen kirjojen rinnalla tarjota reitin lukemisen maailmaan.

Kieli, mieli ja lukeminen -ohjelma kutsuu nuoret mukaan luomaan lukuiloa ja yhdessä lukemisen tapoja.

Lukutaito on jatkuvaa elinikäistä oppimista ja lukutaidon harjoittamista. Kansallisen lukutaitostrategian tavoitteena on löytää keinot erityisesti heikosti lukevien lukutaidon tukemiseen. Aikuisten lukutaito luo turvallisuutta ja vahvistaa demokratiaa, osallisuutta ja kulttuuria. Lukemisella ja lukutaidolla on havaittu lisäksi erityisiä hyvinvointivaikutuksia. Aikuisten lukutaitoon on yhteydessä erityisesti koulutus ja ikä. Pelkän perus- tai toisen asteen koulutuksen suorittaneet ja vanhimmat työikäiset aikuiset kohtaavat lukiessaan haasteita muita enemmän. Pyritään siis luomaan elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia myös vähän koulutetuille ja työttömille.

Ikäihmiset lukevat

Monipuolisten lukutaitojen kehittäminen tukee aktiivista vanhuutta ja osallisuuden kokemusta. Lukutaito on osa elinikäistä oppimista ja edellyttää lukemisen harjoittamista läpi elämän.

Lapsena tai nuorena alkanut lukuharrastus luo vankan pohjan hyvälle lukutaidolle, mutta lukuinnostus voi viritä myös aikuisuudessa. Ikäihmiset ovat perinteisten medioiden aktiivisimpia lukijoita, mutta myös digitaitojen kartuttaminen on osallisuuden kokemisen kannalta tärkeää. Lukemisen tavat saattavat iän myötä muuttua. Hidasteita voivat tuoda näkökyvyn, keskittymiskyvyn tai muistin heikkeneminen, mutta esimerkiksi selkoaineistot ja äänikirjat voivat tukea lukuharrastusta myös vanhuudessa.

Yhdessä lukeminen voi olla mieluisa eri ikäisten asukkaiden puuha. Lukumummit ja -vaarit ovat pidettyjä vieraita kouluissa.

Iloinen ihminen eri kirjainten kanssa.
Löysitkö etsimäsi?
Kyllä
En
Kaipaan lisätietoa
Created with askem.com

Perusopetuksen neuvonta ja ohjaus

Neuvonta ja ohjaus
perusopetus@hameenlinna.fi
puhelin 03 6214145
ti, to klo 10-12

Opetuspalveluiden erityisasiantuntija
Eveliina Honkajuuri-Salokannas
puhelin 050 4711981
eveliina.honkajuuri-salokannas@hameenlinna.fi

Koulupaikat ja niiden hakeminen
Anu Pykälistö, puhelin 050 3612251
anu.pykalisto@hameenlinna.fi

Esi- ja perusopetuksen koulukuljetukset
koulukuljetukset@hameenlinna.fi
Noora Ilomäki, puhelin 050 3662234

Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla. Keskustelua vaativissa tapauksissa, kirjoita asia sähköpostiin ja mainitse viestissä soittopyyntö .

Hämeenlinnan kaupunki
Sivistys ja hyvinvointi, perusopetus
Wetterhoffinkatu 2
13100 Hämeenlinna

Pikalinkkejä

  • Wilma
  • Airo verkkotyöpöytä
  • Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) kouluissa
  • Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) varhaiskasvatuksessa
  • Tietoa koulukiusaamisesta

Monikieliset verkkosivut

My Integration sivuilla tietoja esim. kouluista ja oppilaspaikan hakemisesta

  • in English englanniksi
  • العربية arabiaksi 
  • Af somaali somaliaksi
  • українська ukrainaksi
  • по-русски venäjäksi  

 

 

Lukuvuosi, loma-ajat ja poissaolohakemus

  • Lukuvuosi ja loma-ajat

Hämeenlinnan kaupunki
Wetterhoffinkatu 2
13100 Hämeenlinna
hameenlinnan.kaupunki@hameenlinna.fi
etunimi.sukunimi@hameenlinna.fi

Sivuston käyttöehdot ja evästeet

Saavutettavuusseloste

Näytä omat evästeasetukseni

© 2025 Hämeenlinnan kaupunki

Oikopolut

  • Asuminen ja ympäristö
  • Koulut ja varhaiskasvatus
  • Hyvinvointi ja liikunta
  • Kulttuuri ja kirjasto
  • Matkailu ja tapahtumat
  • Työ ja elinvoima
  • Hallinto ja talous

Asiointi ja palvelunumerot

Palvelunumerot

Palvelupisteet

Kirjaamojen sähköpostit

Sähköinen laskutus ja verkkolasku