Hyvän arjen vaaliminen
Ennaltaehkäisten
Lapsen ja nuoren kokemus yhteisön jäsenyydestä ja merkityksellisyyden tunne pitävät lapsen ja nuoren kiinni koulun arjessa. Oppimiseen ja kouluyhteisöön kiinnittyminen on monien asioiden yhteisvaikutuksen tulos. Hyvän arjen vaaliminen niin koulussa kuin vapaa-aikanakin lisää voimavaroja ja ennaltaehkäisee koulunkäyntivaikeuksia. Riittävä ja oikea-aikainen tuki oppimisen ja koulunkäynnin pulmiin on tärkeää ja siihen etsitään ratkaisuja Oikeus oppia -hankkeessa.
Puhu positiivista
Lapsi ja nuori aistii herkästi ympäröivän ilmapiirin. Kun koko koulun vuorovaikutus on myönteistä ja kannustavaa, lapsi ja nuori saa voimaannuttavia kokemuksia. Positiivinen, vahvuuksia voimistava, empaattinen puhe luo koko kouluyhteisöä kannattelevan vuorovaikutuksen kentän. Jokainen lapsi ja nuori on vanhemmalleen tärkeä. Koulunkäyntivaikeuksien keskelläkin vanhemmat toivovat, että vaikeista asioista puhutaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
Positive
Tuetaan ryhmäytymisessä ja ystävystymisessä
Ryhmän jäsenenä toimiminen on keskeinen lasten ja nuorten kehitystavoite. Ryhmässä olemista harjoitellaan pienestä lapsesta alkaen, läpi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaa-ajan harrastuksissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja ylläpito rohkaisevat lasta ja nuorta mukaan ryhmään saamaan ystäviä. Välitunnit ja työskentely erilaisissa ryhmissä vahvistavat lapsen ja nuoren sosiaalisia taitoja. Koulujen eri verkostot mm. oppilashuolto ja seurakunta osallistuvat ryhmäytymistä ja ystävystymistä edistävän toiminnan järjestämiseen.
Ehkäistään kiusaamista
Kiusatuksi tai loukatuksi tuleminen vaikuttaa merkittävästi oppilaan viihtymiseen ja oppimiseen koulussa. Keskittymällä hyvinvoinnin tukemiseen voidaan ehkäistä myös muita kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta. Kuntien tehtävä on laatia toimenpidesuunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan toimintaohjelma koulukiusaamisen ja -väkivallan ehkäisemiseksi
21.11.2024
Hämeenlinnalaiset lapset ja nuoret ovat toivoneet voimakkaampaa puuttumista koulukiusaamiseen. Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyi kokouksessaan 19.11.2024 toimintaohjelman, joka keskittyy koulukiusaamisen ja -väkivallan ehkäisemiseen. Toimintaohjelman painopisteinä ovat …
Perusopetusjohtajaksi KM Sisko Huotari 7.1.2025 alkaen
19.11.2024
Hämeenlinnan kaupungin perusopetusjohtajaksi on valittu 7.1.2025 alkaen kasvatustieteen maisteri Sisko Huotari. Sisko Huotari toimii tällä hetkellä Janakkalan kunnan vs. sivistysjohtajana. Aiemmin hän on toiminut mm. …
Jukolan koulun ja Seminaarin koulun rehtorivalinnat 1.1.2025 alkaen
8.11.2024
Jukolan koulun uudeksi rehtoriksi on valittu 1.1.2025 alkaen kasvatustieteen maisteri Liisa Vaarne ja Seminaarin koulun uudeksi rehtoriksi 1.1.2025 alkaen kasvatustieteen maisteri Johanna Hyytiä. Jukolan koulun …
Ukrainalaiset professorit tutustuivat Hämeenlinnan kouluihin – lämpimiä kohtaamisia ja kulttuurien jakamista
25.10.2024
Hämeenlinnan kaupungin opetushallinto sai keskiviikkona 23.10. vieraakseen seitsemän ukrainalaista professoria Kiovan yliopiston opettajankoulutuksesta. Vierailu toteutettiin Seminaarin koulun Lastentalolla ja Myllymäen koulussa yhteistyössä Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun kanssa. …