Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
Lapsen ja nuoren koulupoissaolot ovat koko kouluyhteisön asia. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tarjoaa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville aikuisille ja vanhemmille keinoja tukea lasta ja nuorta päivittäisessä koulunkäynnissä. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tukee tarttumaan kasautuviin poissaoloihin poissaolotuntien mukaan. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei jää yksin. Toimintamalli kokoaa toimijat yhteen. Koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen on paljon erilaisia keinoja ja vaikeudet ovat voitettavissa.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
Hyvä arjen vaaliminen -sivulle
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointikysely toteutettiin toista kertaa
18.6.2024
Hämeenlinnan oma koululaisten hyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2024 toista kertaa. Kyselyyn vastasi 67 % alakoulun 4. ja 5. luokkalaisista (952 vastaajaa) sekä 43 % yläkoulun 8. …
Oppilasagentit auttavat tietotekniikassa kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa
22.5.2024
Hämeenlinnan kouluissa toimii oppilasagentteja, jotka ovat kouluissa TVT eli tieto- ja viestintätekniikan apukäsiä. Vastaavia oppilasagentteja on kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa. Rengon 6-luokkalaiset Aino, Taava, Milla ja …
Kansainvälisyyspäivänä Rengon koulussa kohdataan eri maista tulleita ihmisiä ja harjoitellaan englantia
10.5.2024
Rengon peruskoulussa on jo kahdenkymmenen vuoden ajan vietetty kerran vuodessa koko koulun kansainvälisyyspäivää. Päivä on odotettu, toivottu ja tykätty. Kansainvälisyyspäivänä koululle oli kutsuttu eri maista …
Hämeenlinnan aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelukyselyn tulokset
26.4.2024
Palvelukyselyllä on pyydetty kokemuksia ja palautteita niiltä huoltajilta, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa Hämeenlinnassa lukuvuoden 2023-2024 aikana. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Hämeenlinnan …