Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
Lapsen ja nuoren koulupoissaolot ovat koko kouluyhteisön asia. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tarjoaa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville aikuisille ja vanhemmille keinoja tukea lasta ja nuorta päivittäisessä koulunkäynnissä. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tukee tarttumaan kasautuviin poissaoloihin poissaolotuntien mukaan. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei jää yksin. Toimintamalli kokoaa toimijat yhteen. Koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen on paljon erilaisia keinoja ja vaikeudet ovat voitettavissa.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
Hyvä arjen vaaliminen -sivulle
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
Aiheeseen liittyvät
Ilmoittautuminen ensimmäiselle luokalle
20.12.2024
Vuoden 2025 elokuussa perusopetuksen 1. vuosiluokalla aloittavien ilmoittautuminen on nyt ajankohtaista. Ilmoittautuminen on tehtävä 12.1.2025 mennessä.
Hämeenlinnan yhteiskoulun uusi koulurakennus ja liikuntahalli valmistuivat aikataulussa
20.12.2024
Hämeenlinnan yhteiskoulun oppilaat pääsevät aloittamaan kevätlukukauden uudessa koulurakennuksessa aikataulun mukaisesti tammikuun 7. päivä. Uuden koulurakennuksen ja liikuntahallin rakennustyöt alkoivat vuoden 2023 huhtikuussa.
Hämeenlinnan yhteiskoulu palaa väistöstä uusiin koulutiloihin lyhtykulkueella 20.12.
16.12.2024
Hämeenlinnan yhteiskoulun uudisrakennus on valmistunut, ja yläkoulun oppilaat palaavat takaisin Hätilään samalla juhlistaen paluuta näyttävällä lyhtykulkueella perjantaina 20.12. klo 8.45 –9.45. Kulkue toimii samalla myös …
Hämeenlinna on 5.- ja 8.-luokkalaisten Move!-mittausten tuloksissa toistamiseen valtakunnallisen tason paremmalla puolella
13.12.2024
Hämeenlinnassa Move!-mittauksia on tehty tällä laajuudella vuodesta 2018 lähtien. Vuoden 2024 mittausten perusteella Hämeenlinnassa 37,2 % oppilaista fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. Valtakunnallisesti sama osuus on 38,1 %. Laskennassa on huomioitu kaikki fyysisen toimintakyvyn osa-alueet.