Tiiviisti tukien
Kun oppilas on ollut yli 100 tuntia poissa koulusta, on tärkeää pysähtyä yhdessä miettimään, miten oppilaan päivittäistä koulunkäyntiä voidaan tukea. Yhteistyö huoltajien kanssa on erittäin tärkeää. Oppilashuollon työntekijät selvittävät koulupoissaolojen syitä sekä oppilaan että huoltajien kanssa. He arvioivat myös muiden palveluiden tarvetta.
Oppilaan asiaa käsitellään säännöllisesti oppilashuoltoryhmässä.
Monialaiselle yhteistyölle sovitaan työtapa, jonka avulla tuetaan oppilaan koulunkäynnin myönteistä edistymistä. Oppilaan asian hoitamisesta huolehditaan erityisesti siirtymävaiheissa. Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Koulun tuen lisäksi käytetään muita tukipalveluita:
Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma. Lataa avuksi työkalu oikeasta palkista.
Muistilista kouluun:
- Yksilöllinen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä.
- Palvelutarpeen arviointi (oppilashuollon kuraattori).
- Lastensuojeluilmoitus tarvittaessa.
- Tavoitteena, että oppilas pystyisi tulemaan kouluun.
- Yläkoulussa tavoitteena peruskoulun päättötodistus ja jatko-opiskelupaikka.
- Oppimispakettien koordinoijana erityisopettaja.
- Oppilashuollon rooli tarvittaessa linkkinä hoitavan tahon ja koulun välillä.
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa, erityiset opetusjärjestelyt PL 18§.
- Räätälöity lukujärjestys: lyhennetty koulupäivä, lyhennetty kouluviikko. Interventiot pienryhmään: sairaalakoulu, Noste-luokat (alakoulu Jukola, yläkoulu Lyseo)
- Toppari-tiimin tuki.
- Lähitutor.

Aiheeseen liittyvät
Lukuvuoden 2024–2025 aikana arvioidaan Harrastamisen Suomen mallin vaikutuksia ja tavoittavuutta 20 kunnassa
9.4.2025
Lukuvuonna 2024–2025 Me-säätiö selvittää Harrastamisen Suomen mallin maksuttomien koulupäivän aikana järjestettävien harrastusten vaikuttavuutta keräämällä tietoa ryhmiin osallistuvien koululaisten huoltajilta. Selvitys kattaa 20 kuntaa.
Hämeenlinnan kaupungin uusi perusopetusjohtaja Sisko Huotari aloitti tehtävässä vuoden alussa
2.4.2025
Hämeenlinnan kaupungin uusi perusopetusjohtaja Sisko Huotari on aloittanut tehtävässään 7.1.2025 aluksi vt. perusopetusjohtajana, ja 1.4.2025 alkaen perusopetusjohtajana. Perusopetusjohtaja työskentelee sivistys- ja hyvinvointitoimialalla ja hänen vastuualueelleen kuuluvat perusopetus, nuorisopalvelut ja lastenkulttuuri.
Tervetuloa tutustumaan uuteen Hämeenlinnan yhteiskouluun 3.4. klo 15-17
1.4.2025
Hämeenlinnan yhteiskoulun uudet tilat otettiin käyttöön tammikuussa 2025. Nyt, muutaman kuukauden toiminnan jälkeen, haluamme tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden tutustua koulumme tiloihin ja uuteen liikuntahalliin. Järjestämme …
Ruununmyllyn kivikoulun peruskorjaus ja pihan saneeraus valmistuivat aikataulussa
24.2.2025
Ruununmyllyn koululaiset ovat saaneet täysin peruskorjatun ”Kruunu”-rakennuksen käyttöönsä kevätlukukauden alussa, tammikuussa 2025. Avajaisjuhlia koululla vietiin 18.2.2025. Kruunu -rakennus on alun perin vuonna 1992 rakennettu kivikoulun …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …