Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa ja lähtökohtiinsa sekä kiinnostukseensa perustuvia arkielämää, opiskelua, jatko-opintoja sekä tulevaisuutta koskevia päätöksiä ja valintoja. Ohjauksen avulla oppilaat oppivat tiedostamaan mahdollisuutensa vaikuttaa oman elämänsä suunnitteluun ja päätöksentekoon. Oppilaita kannustetaan pohtimaan ja kyseenalaistamaan koulutuksen ja ammatteihin liittyviä ennakkokäsityksiään ja tekemään valintansa ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja. Ohjaustoiminnan tulee muodostaa koko perusopetuksen ajan kestävä, perusopetuksen jälkeisiin opintoihin ulottuva jatkumo. Ohjaus kuuluu jokaiselle koulussa työskentelevälle aikuiselle. Jokaisen opettajan tehtävänä on oppilaiden persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen. Oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.
Ohjausvastuu alakouluissa on pääosin luokanopettajilla, yläkoulussa ohjausvastuu jakaantuu luokanvalvojan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaanohjaajan kesken. Jokaisella koulun aikuisella on vastuu myönteisen oppimisen ja kasvun ilmapiirin luomisessa, ilmapiirin jossa jokaista arvostetaan.
Oppilaanohjauksen rakenteeseen kuuluvat luokkatunnit, pienryhmäohjaus sekä henkilökohtainen ohjaus- ja oppilashuoltotyö sekä tehostettu oppilaanohjaus kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla. Yläkoulussa päävastuu ohjauksesta on oppilaanohjaajalla. Luokkamuotoiseen oppilaanohjaukseen käytetään 2 vuosiviikkotuntia yläkoulun aikana ja oppitunteja on kaikilla yläkoulun luokka-asteilla. Näiden lisäksi oppilaanohjauksen tehtävä on ohjata ja valvoa oppilaan hakeutumisvelvollisuuden täyttämistä ennen perusopetuksen päättymistä.
Ennaltaehkäisevän ohjauksen lisäksi ohjauksen tulee tukea erityisesti niitä oppilaita, joilla on opiskeluun liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä koulutuksesta tai työelämästä. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa. Oppilaanohjauksen ohjaus- ja valvontavastuu tapahtuu “saattaen vaihtava” -periaatteella, jolloin nuoresta pidetään huolta koko hakeutumisvaiheen ja oppivelvollisuuden suorittamisen ajan.
Hämeenlinnan kaupungin kuntakohtainen oppilaanohjaussuunnitelma on kokonaisuudessaan paikallisen opetussuunnitelman liitteenä.